Anti carjack

Diagnose apparatuur en software zoals VAG-COM.
Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 1240
Lid geworden op: 06 mei 2009, 20:47

11 apr 2011, 12:32 0 x

Lijkt leuk maar het is bloed-irritant. Ik heb het alweer uitgezet.
Gebruikersavatar
Rens 79
Berichten: 690
Lid geworden op: 24 sep 2010, 19:37

11 apr 2011, 19:21 0 x

[quote="mvdklip"]Het is inderdaad zo dat de airbag controller de deuren automatisch weer ontgrendelt, maar wat de anderen zeggen is ook waar. Het blijft electronica en als je bijvoorbeeld in het water raakt, weet je natuurlijk niet zeker of een en ander nog dusdanig functioneert dat de deuren nog open gaan... Heeft mij ook even aan het nadenken gezet, dus ik denk nog even na of ik dit wel ga doen.

Toch wil ik graag weten of en hoe het kan via VAG-COM. De link die ik in deze thread heb gezet geeft het in feite al grotendeels aan, maar is er iemand op dit forum die het al eens zelf gedaan heeft?[/quote]

Het is allemaal leuk en aardig hoor maar bij het te water raken wordt ook geadviseerd om via de ramen uit de auto te klauteren en deze gaan ook electrisch open.
Ik denk dat het niet meevalt om de deuren open te krijgen met al dat water.
En ik kom op mijn ritten zelden water tegen maar rij wel veel door de stad en dan is het toch een veilig gevoel als je voor een verkeerslicht staat en ze kunnen niet de kofferklep of je deuren openen.
Komt toch wel regelmatig voor dat ze met een brommertje naast je komen staan deurtje openen en wat weg grissen.
Maar ieder moet het voor zich zelf uit maken toch!ik ben er happy mee.
Gebruikersavatar
ovi322
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 okt 2010, 21:42
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

11 apr 2011, 20:53 0 x

Misschien heb je hier iets aan?


Auto-lock bij 20 km/u - ontgrendelen bij sleutel eruit - anti carjack

Dit is een functie die alle deuren gelijktijdig vergrendelt na het wegrijden, zodra je sneller rijdt dan 20km/u. Zo kunnen er geen ongewenste personen instappen bij het stoplicht.

De deuren gaan weer van het slot af: - met de schakelaar in de deur,
- tweemaal (!) de deuropener aan de binnenkant bedienen,
- wanneer de sleutel uit het contactslot wordt gehaald,
- wanneer door een crash het stuurapparaat in de airbag wordt geactiveerd.

Bij een crash zal door het stuurapparaat van de airbag:
- de sloten worden ontgrendeld
- de binnenverlichting worden ingeschakeld
- de brandstoftoevoer worden afgesloten.

Golf 4.
Je auto moet wel af-fabriek de comfort(convenience)-module hebben anders werkt het niet (als je met VAG-COM in groep 35 of 46 kunt komen dan is die module aanwezig).
Deze pagina is voor auto's met electrische raambediening. Heb je hand-raam-bediending ga dan naar [35 Cent Locks].
Auto-Lock
Ga naar [Select]
dan naar [46 - Cent.Conv] voor raamzwengels ga naar [35 - Cent.Locking]
dan naar [Adaptation - 10]
kies voor kanaal 3
verander de 0 in 1 (0=uit, 1=aan); hiermee staat ingesteld dat de deuren automatisch dichtgaan
[Test] & [Save]
Auto-Unlock
als hierboven, maar nu naar kanaal 4
verander deze ook in een 1-tje; nu gaan de deuren automatisch open als je de sleutel uit het contactslot trekt
[Test] & [Save]
N.B.1. Bij de Audi A4, model 8D (1995-2001) (vacuum systeem!) werkt het anders, zie hier, Voor de Audi A4 8E (2001-heden) zie hier.
Het lijkt logisch dat bij andere auto's/modellen met een vacuum systeem het (un)lock ook zo werkt. Kijk hiervoor op de.openobd.org.
N.B.2. Er zijn ook auto's (tot nu toe alleen gehoord van Audi A3 en A4) waarbij de autolock maar 1x werkt na starten en wegrijden. Als er iemand uitstapt (motor blijft draaien) dan gaan de deuren na opnieuw wegrijden niet opnieuw op autolock. Bij de meeste auto's werkt de autolock dan wel weer. Er zijn misschien meerdere generaties comfortmodules.
VW Golf 5 (1K), Jetta (1K), Caddy3 (2K), Passat (3C) | Audi A3 (8P), A4 (8E2) (facelift) | Seat Leon (1P), Altea (5P), Toledo (1P) | Skoda Octavia (1Z), Superb (3U)
Ga naar [46 - Comfortsysteem] (du: Zentralmodul Komfortsystem / en: Central Conv.), dan naar [Recode - 07]
Byte 00 Bit 3 Anti Carjack Unlock deuren worden ontgrendeld zodra de sleutel uit het contact wordt getrokken.
Byte 00 Bit 4 Anti Carjack Lock deuren gaan bij 15km/u op slot.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

11 apr 2011, 22:26 0 x

Mijn A2 heeft een originele Audi, maar achteraf ingebouwde 'comfortmodule' met centrale vergrendeling en afstandbediening. Als ik deze module op de anti-carjack inschakel, dan gaan de sloten inderdaad netjes dicht boven de 15 km/uur, maar weer open als ik onder de 15 kom. Da's echt niks waard; in de stad of file blijven die sloten open en dicht schakelen. En tegen diefstal bij de stoplichten werkt 't niet echt... :lol:
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
Rens 79
Berichten: 690
Lid geworden op: 24 sep 2010, 19:37

11 apr 2011, 23:02 0 x

[quote="jmkoole"]Mijn A2 heeft een originele Audi, maar achteraf ingebouwde 'comfortmodule' met centrale vergrendeling en afstandbediening. Als ik deze module op de anti-carjack inschakel, dan gaan de sloten inderdaad netjes dicht boven de 15 km/uur, maar weer open als ik onder de 15 kom. Da's echt niks waard; in de stad of file blijven die sloten open en dicht schakelen. En tegen diefstal bij de stoplichten werkt 't niet echt... :lol:[/quote]

Daar heb ik geen last van boven de 15 km/h gaat alles op slot en ook als ik weer langzamer ga rijden bijv. beneden de 15 km/h blijft alles op slot en ook dus als ik stop.
Kan het van jou wel een orginele achteraf ingebouwde comfort module zijn maar werkt het niet zoals het zou moeten.
Anticar jack doet natuurlijk pas zijn werk als je stil staat of langzaam rijdt,als het zou werken zoals jij het omschrijft heeft dat woordje anticar-jack natuurlijk geen nut.
Gebruikersavatar
Romulus
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 jan 2010, 13:33

12 apr 2011, 00:20 0 x

[quote="jmkoole"]Als ik deze module op de anti-carjack inschakel, dan gaan de sloten inderdaad netjes dicht boven de 15 km/uur, maar weer open als ik onder de 15 kom. Da's echt niks waard; in de stad of file blijven die sloten open en dicht schakelen.[/quote]Pfff, daar zou je horendol van worden! :twisted:
Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 1240
Lid geworden op: 06 mei 2009, 20:47

12 apr 2011, 11:01 0 x

[quote="Romulus"][quote="jmkoole"]Als ik deze module op de anti-carjack inschakel, dan gaan de sloten inderdaad netjes dicht boven de 15 km/uur, maar weer open als ik onder de 15 kom. Da's echt niks waard; in de stad of file blijven die sloten open en dicht schakelen.[/quote]Pfff, daar zou je horendol van worden! :twisted:[/quote]

Om nog maar te zwijgen over passagiers die aan de deurhendels gaan trekken voordat jij de sleutel uit het contact hebt gehaald. Een typisch Amerikaanse (en hier nutteloze) feature.
Gebruikersavatar
Rens 79
Berichten: 690
Lid geworden op: 24 sep 2010, 19:37

12 apr 2011, 19:02 0 x

Ja hoor alleen in Amerika stelen mensen wat als je voor een verkeerslicht sta,of trekken je eruit om vervolgens jouw auto mee te nemen,dat gebeurt hier niet.
En ook alleen in Amerika lopen mensen rond die hun geweer leegschieten op een school of winkelcentrum, ook dat komt hier gelukkig niet voor.
Ik vindt het een mooie optie die ik dus ook gactiveerd heb,en wil je het niet dan doe je het niet maar om het dan gelijk een nutteloze optie te noemen ??
Wat de 1 nutteloos vindt kan voor een ander misschien wel waardevol zijn.
Gebruikersavatar
VerA2
Berichten: 113
Lid geworden op: 10 sep 2010, 22:19
Locatie: Gemert-Bakel
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

13 apr 2011, 01:51 1 x

Ik heb het ook zelf ingeschakeld en vind het prima. Mijn vrouw is ook vaak met de auto op pad en ook 's avonds en zij is er blij mee, geeft haar toch een beschermder gevoel en dat telt ook.
Verder heb ik ook het selectief openen ingeschakeld, ook een Anti Carjack feature. Hierbij gaat bij eenmaal drukken op de "open" knop van de afstandsbediening alleen de bestuurdersdeur van slot en bij, een seconde later, bij de tweede maal drukken de andere deuren ook.
Zo voorkom je dat als je in wilt stappen iemand die aan de rechterkant van de auto staat ook in kan stappen. Ik heb haar verteld dat als zoiets toch gebeurt, ze gewoon niet in moet stappen, de auto met de afstandsbediening op slot moet doen en vervolgens de politie moet bellen. Je kunt namelijk niet meer uit de auto komen als hij met de afstandsbediening op slot wordt gezet en zo kan hij niemand kwaad doen.
Gebruikersavatar
mvdklip
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 nov 2010, 17:00

13 apr 2011, 22:45 0 x

Ik heb het inmiddels toch maar aan gezet, voornamelijk door de opmerking dat je onder water uberhaupt de deuren niet open krijgt.

Voor de mensen die het ook willen doen:

1) Met VAG-COM naar module 36 - central locking.
2) Noteer de huidige softcode.
3) Ontleed de softcode in de bits uit de tabel hieronder.
4) Zet de bits aan of uit naar gelang de wensen.
5) Reken weer om naar nieuwe softcode.
6) Kies voor 7 - recode en voer de nieuwe softcode in.
7) Test of alles naar behoren functioneert, zo niet dan originele softcode terug zetten.

Voorbeeld:

Bij mij was de originele softcode 06730 ofwel 1101001001010 binair (even met Windows calculator omzetten). Dat geeft de volgende features aan/uit:

0 +00001 - DWA Abschaltung via FFB möglich
1 +00002 - DWA schärfen quittieren (Blinker)
0 +00004 - Sicherheitszentralverriegelung (SZV)
1 +00008 - Diebstahlwarnanlage (DWA) verbaut
0 +00016 - Heckklappe ab 5 km/h verriegeln
0 +00032 - Autom. Verriegeln ab ca. 15 km/h
1 +00064 - Komfortschließen/ -öffnen über Funkfernbedienung
0 +00128 - Rechtslenker
0 +00256 - N/A
1 +00512 - Verriegelung via FFB quittieren (Blinker)
0 +01024 - DWA schärfen quittieren (Horn)
1 +02048 - Fensterheber USA Logik
1 +04096 - Entriegelung via FFB quittieren (Blinker)
0 +08192 - N/A
0 +16384 - SZV nur über Schließzylinder

Vervolgens heb ik +16 (achterklep op slot bij 5km+) , +32 (centrale vergrendeling bij 15km+) en +1024 (toon bij inschakelen alarm) aangezet en de nieuwe waarde berekent: 07802. Deze waarde vervolgens met recode erin gezet en voila!

Eventueel had ik ook nog +4 aan kunnen zetten voor selectief openen van alleen bestuurdersdeur of alle deuren, maar dat vind ik persoonlijk niet zo'n handige feature.
Plaats reactie