Motor defect?

Diagnose apparatuur en software zoals VAG-COM.
Gebruikersavatar
A2dehands
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 aug 2019, 15:27
Locatie: Vlissingen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

17 aug 2019, 19:11 0 x

Vanmorgen is mijn A2 1.4TDI weggesleept. Volgens de WW is de motor kapot. Veel meer wist hij me niet te vertellen.

Feit is dat plotseling de motor begon te bonken en erg te schudden. Temperatuur normaal en geen meldingen. Even gestopt en vanwege de slechte plek vervolgens nog en stukje verder gereden. Het schudden werd erger (ook de versnellingspook) en net voor ik stopte ging het olielampje aan. Ook een licht oliespoor en wat lekkage te zien. Olie staat gek genoeg nog mooi op peil.

Ik heb voor de Wegenwachter nog een keer de motor gestart, maar hij had geen vermoeden waar dat schudden vandaan zou kunnen komen. Ik dacht eerst aan een lekke koppakking, maar weet niet of dat dit schudden kan veroorzaken. Iemand een idee? Maandag wordt hij afgeleverd bij de garage.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

17 aug 2019, 19:45 1 x

Ik denk dat je een afgelopen of geknapte oliepompketting hebt. Als de distributie was geknapt dan kon je hem niet meer starten. De oliepomp ketting bedient de oliepomp ( denk aan het oplichten van het olielampje) maar ook de balansas. Onze 3-Pitters hebben van nature een onbalans die gecorrigeerd wordt door de balansas. Recent is hij bij mij vervangen. Net op tijd.

Rond de 250dkm spelen ze vaak op. Sommige lopen probleemloos door tot 4ton.

Symptomen zijn ratelen bij stationair toerental en trillen boven de 3000rpm. Mn op de snelweg (5e versnelling ).

Test, in 3 volgas en loslaten bij motor op bedrijstemp. Als hij bij loslaten trilt of ratelt weet je genoeg.

Is gewoon te vervangen. Belangrijker is dat de turbo niet of niet (te) lang zonder olie heeft gedraaid.

Laat ons even weten wat de oorzaak en de oplossing is👍
Gebruikersavatar
A2dehands
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 aug 2019, 15:27
Locatie: Vlissingen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

21 aug 2019, 13:55 0 x

Slecht nieuws. De experts hebben vastgesteld dat de motor inwendig kapot is. Krukaslager, lagerschaal, zoiets. Dus einde verhaal.

De beste optie voor mij is de auto te verkopen als donorvoertuig of aan iemand die er een andere motor wil inbouwen. Ik zal nog wat foto's maken en onder te koop een berichtje plaatsen.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

21 aug 2019, 14:28 0 x

Dat is balen, maar dan is er wel meer aan de hand geweest en hoogstwaarschijnlijk achterstallig onderhoud. Krukaslager komt niet veel voor, zeker niet zonder aanwijsbare reden.
Veel succes met de keuze. Een ander blok is misschien voor jezelf ook wel de beste keuze .

Mvg
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1203
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

21 aug 2019, 19:41 0 x

Ai da's balen zeg.
Wat een domper!
Gebruikersavatar
A2dehands
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 aug 2019, 15:27
Locatie: Vlissingen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

21 aug 2019, 23:37 0 x

DED@2 schreef:
21 aug 2019, 14:28
Dat is balen, maar dan is er wel meer aan de hand geweest en hoogstwaarschijnlijk achterstallig onderhoud. Krukaslager komt niet veel voor, zeker niet zonder aanwijsbare reden.
Achterstallig onderhoud zeker niet. De auto heeft altijd op tijd zijn beurten gehad. Na de laatste beurt (o.a. olie en filter, remolie vervangen, nieuwe thermostaat) nog geen 800 km meer gereden. Olie staat keurig op peil.

Het is niet zeker dat er een krukaslager stuk is. De krukas heeft speling in de lengterichting, daar is dus iets los of kapot. Maar idd vreemd dat dit met deze km stand gebeurt.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

22 aug 2019, 12:23 2 x

De diesels staan bekend om hun betrouwbaarheid en lange levensduur. Wel balen dat ie zomaar de geest geeft!

Een andere motor inbouwen? Op https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... eel/motor/ staan er 35 te koop, maar niet allemaal uit een A2.

Als je zelf niet zo handig bent, kun je de A2 Dokter vragen de motor om te wisselen. Daar is ie wel een dagje zoet mee, maar dan heb je voor minder dan € 1.000 weer een goed rijdende A2. Daar koop je geen andere auto voor.
Area51
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 jan 2015, 08:29

23 aug 2019, 11:23 3 x

Nagenoeg hetzelfde aan de hand gehad, begin dit jaar. Ook bij de mijne was het onderhoud én oliepeil op peil en toch liep er ineens (bij rond de 100km/h op de snelweg en bij km stand 352.000) een drijfstanglager uit. Nadere inspectie liet zien dat nog wat meer onderdelen op korte termijn de geest hadden kunnen geven, dus voor €400,- een andere (ook AMF / 200.000km) motor gezocht / gekocht en zelf gaan overbouwen...

Al met al een heeft het mij een kleine €700,- gekost, maar hij gaat weer als een dolle !!
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

23 aug 2019, 13:08 0 x

👍👍👍👍 en zo houden we de A2 legende levend en rijdend😝
Gebruikersavatar
A2dehands
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 aug 2019, 15:27
Locatie: Vlissingen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

23 aug 2019, 14:53 0 x

Bedankt voor de tip, Peter! Ik heb de A2Dokter gisteren gelijk een bericht gestuurd, maar wacht nog op antwoord.

Aan de andere kant twijfel ik of ik de moeite en investering zal doen voor een andere motor. Ik was al even van plan om over te stappen van diesel naar benzine omdat ik sinds twee jaar veel minder km's maak. Misschien is dit het juiste moment om de switch te maken. Ik kan dan beter kijken of iemand geïnteresseerd is in de auto met defecte motor. Voor onderdelen of om er een andere motor in te hangen. Als iemand dat zelf kan en net als Area51 voor 700 euro, is dat een mogelijkheid.
Plaats reactie