waarschuwingslampje motor / service

Diagnose apparatuur en software zoals VAG-COM.
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

07 jun 2020, 08:52 0 x

Die Bram,
Hij weet ons wel bezig te houden, van die kapotte injector door de dealer vastgesteld? Ik geloof er niks van.
Bram zei:
“Met een licht grommend geluid, maar het valt me niet op. Tot ik een aantal ronde punten moet nemen, en een dorpskern met veel tractoren en dergelijke meer.“
Door deze tekst zou ik bij het begin beginnen en dat is in dit geval de brandstoftank.
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 jan 2017, 12:47
Locatie: Belgie
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 jun 2020, 14:42 0 x

Dag Jaapje, wat bedoel je?
Denk je dat de dealer/technieker mis is?

edit; lijk het redelijk dat ik toch aandring op een uitprint? kan dit uberhaupt? en houden ze dit bij als het niet onmiddellijk geëxporteerd/geprint/gesaved... wordt
Laatst gewijzigd door bram op 07 jun 2020, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 jan 2017, 12:47
Locatie: Belgie
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 jun 2020, 14:46 0 x

jaapje schreef:
07 jun 2020, 08:52
“Met een licht grommend geluid, maar het valt me niet op. Tot ik een aantal ronde punten moet nemen, en een dorpskern met veel tractoren en dergelijke meer.“
Door deze tekst zou ik bij het begin beginnen en dat is in dit geval de brandstoftank.
Dat was op 19 mei.
Sindsdien is het toch heel wat erger geworden.

Natuurlijk is de tank ook leger ondertussen...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 jun 2020, 15:04 0 x

De tekst "SERVICE" op je dashboard is een indicatie dat het tijd wordt voor een beurt. De auto gaat niet opeens slechter lopen omdat ie nieuwe olie wil, dus hoewel het niet slim is om die beurt eindeloos uit te stellen, heeft het niets met je probleem te maken.

Als je probleem begint wanneer de benzine flink heen en weer klotst in de tank, zou vervuilde / ontmengde benzine best kunnen leiden tot een verstopte injector.
Met een uitleesapparaatje ga je dat niet zien aankomen, dus injector cleaner of zoiets gaat je niet helpen. De tank vullen met verse benzine kan wel helpen, dus niet leeg rijden maar de mindere kwaliteit brandstof aanvullen met goede kwaliteit. Een keer e98 tanken is geen slecht idee, maar verder weggegooid geld (tenzij je een 1.6 FSI motor hebt).

Maar veel hangt af van hoe handig je bent met uitleesapparatuur, welk gereedschap je hebt, wat je jezelf in de motorruimte toevertrouwd, hoe gemakkelijk je aan reserve-onderdelen kunt komen, hoeveel tijd je hebt, ...

En als de A2 je enige auto is en je bent ervan afhankelijk voor je werk, heb je weinig keus: naar de garage en laten repareren. Ik me kan voorstellen dat de garage met enigszins geavanceerde software zoals VCDS, wel iets kan afleiden uit de (korte termijn) brandstoftrim en meteen de juiste injector vervangt.
Je hebt overigens wel recht op de gegevens die ze hebben uitgelezen, maar als je niet vooraf aangeeft dat je die wilt hebben, kan het zijn dat ze die niet hebben opgeslagen.

Het brandstoffilter is wel een kandidaat voor vervanging - dat gebeurt ook niet automatisch tijdens een beurt...

Heeft de garage inderdaad één injector vervangen en was daarmee het probleem opgelost?
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 jan 2017, 12:47
Locatie: Belgie
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 jun 2020, 15:11 0 x

Dag Peter,

nee inderdaad, veel keus heb ik niet.
Ik moet gewoon vertrouwen wat ze me zeggen (en dat geeft natuurlijk wat onrust).
Vandaar ook een beetje de vraag of ik dit in het vervolg kan voorkomen (met bvb een obd2)

Het defect is er nog steeds, kan pas donderdag langs, wanneer het stuk aankomt.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

07 jun 2020, 15:17 0 x

Het kan ook nu een verstopt brandstof filter zijn als je E10 tankte en weinig hebt gereden....
Leeg tappen en nieuwe filter en 5 liter schone brandstof eventueel iets verdunnen met spiritus voor laatste klontjes oplossen.... op 5 liter ¼ liter spiritus en als het dan over is... rest tank vullen...
Spiritus loste de klonten op en heb zo een Fsi met zelfde probleem vanuit Duitsland thuis gekregen, flinke rit maar hoefde niet te slepen.

En zijn er in jou buurt meer VAG gespecialiseerde garage's?
Een woonplaats melden en soms weten we een beter adres.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 jan 2017, 12:47
Locatie: Belgie
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 jun 2020, 15:23 1 x

Met de opmerking van de vervuilde brandstof doe je me er aan denken trouwens;
drie dagen voor de eerste problemen (vrijdag ervoor) moest ik ook naar het werk;
zelfde lange rit, alleen het werk ter plekke duurde maar kort.
(na uurtje mocht ik terug, vandaar over het hoofd gezien.)

Toen ik terug kwam die vrijdagmiddag parkeerde ik met de neus naar beneden (mijn oprit is nogal steil) wat ik anders nooit doe. De man aan de telefoon ('oudere' medewerker van garage zoals die vroeger vorm had) dacht graag mee, maar kon niet zeggen of dit ermee te maken had. Eens ter plaatse voel je je meer een nummer; 5/6 verkopers, 5 kantoor-bedienden/herstelverantwoordelijken, 3 chefs, een bijenkorf. De echte herstellers zie je natuurlijk niet.

Meer communbicatie dan "het is dit" was er niet. Anders zou ik weten of ze de brandstof nagegaan zijn...

Dat ik anders parkeerde, zou dat invloed hebben op de brandstof(tank, -filter, ...) - misschien een vreemde gok?

PS. Wat is een brandstof trim eigenlijk?
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 jan 2017, 12:47
Locatie: Belgie
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 jun 2020, 15:29 1 x

Tegelijk gepost.

Kon inderdaad brandstoftank zijn, in combinatie met stilstand?
Maar het lijkt me sterk dat ze een onderdeel van 700 euries zouden bestellen,
als ze niet min of meer zeker waren dat die defect is?
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

07 jun 2020, 17:18 0 x

Vele Dealers lezen de computer uit en bestellen gewoon en jij betaalde....

Daarom is hoewel vermoedelijk ver weg een keer Waalwijk, onze A2 Dokter bezoeken nooit verkeerd.

Ik weet dat na maanden stilstand en veel E10 gebruik die kan gaan vlokken......
Als je brandstof filter weg haalde, uitklopte en alles opvang is dat zeven en je ziet of dit het was of niet.
Vaak vergeten ze die achterin bij de buurt van de tank tijdig te wisselen en dan lijkt het een dure storing.

Als je woonplaats noemde, ik moet nog die kant op binnenkort zodra grenzen open zijn en weet
ook diverse wel goede garages die nog betaalbaar zijn ook.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 jan 2017, 12:47
Locatie: Belgie
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 jun 2020, 18:15 1 x

Ik betaalde nog niet, maar ze hebben hem wel al besteld, vermoed ik,
:| dus tenzij ik mijn gezicht daar nooit meer wil tonen...

Ik merkte wel na die eerste rampzalige rit, dat de olie (op de rand van de trechter) er gelig en dik uitzag,
maar dat zegt niet veel over de benzine.
Plaats reactie