waarschuwingslampje motor / service

Diagnose apparatuur en software zoals VAG-COM.
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 jan 2017, 12:47
Locatie: Belgie
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

06 jun 2020, 13:47 0 x

Misschien een vreemde plaats om te posten,
als je de inleiding leest, maar zoals de angelsaksen zeggen; bear with me.

Ik deed zoals zoveel mensen de laatste maanden aan tele-werk en (je voelt hem al komen) ik gebruikte dus heel weinig de wagen. Niet zo slim, achteraf bekeken, maar nog net iets meer achteraf bekeken had het misschien niet zo veel uitgemaakt.
Daarvoor schrijf ik hier.
Op 19 mei moet ik voor de eerste keer weer naar het werk 'fysiek', en de auto rijdt. Met een licht grommend geluid, maar het valt me niet op. Tot ik een aantal ronde punten moet nemen, en een dorpskern met veel tractoren en dergelijke meer.
Na al dit schakelen begint het geluid erger te worden, maar ik kan nog rijden. Ik denk, toch maar weer eens naar de olie kijken. Ik rijd een gewestweg op naar een snelweg, en daar begint de auto te schokken tot ik het zaakje niet vertrouw en uitschakel. Na een paar keer te proberen (afkoelen, herstarten) besluit ik wijselijk naar huis terug te keren. (deze hele rit was maar 2 km of zo)
Net voor een verlengd weekend natuurlijk en onmogelijk om een afspraak vast te krijgen voor 28mei.
Op 26 mei word ik toch opnieuw op het werk verwacht. Ik maak me hier waarschijnlijk niet populair mee omdat rijden met een sukkelende wagen heiligschennis is, maar ik probeer het toch nog maar eens op 27 mei in de avond. Het gekke is; hij draait perfect. (ik hoor het al bij het eerste contact). Tot hiertoe dacht ik dat het met die extreme warmte van de voorbije week was, dus ik rijd een blokje om. Als een zonnetje.
Ik rijd er de volgende dag zo'n 70 km mee (naar het werk), geen probleem. De dag erna rij ik terug, als een snorrende poes. Afspraak afgezegd (dom van mij, maar geen vervangwagen dus geen optie, en ook andere reden) om dan een volledig onderhoud te krijgen later.
Hier eindigt het verhaal natuurlijk niet. Vrijdagmiddag sta ik klaar om te vertrekken, verschrikkelijk geluid, schokken, zoals voorheen.
Ik kom bij de garage (audi dealer recent gefusioneerd met een grotere garage uit de buurt vw, skoda...) en daar draait hij even aan de sleutel, en zegt verwijtend "ja, je hoort dat onmiddellijk" en "er staat toch service" te lezen.
Blijkt dat hij jaar ervoor geen oliewissel heeft gekregen, alhoewel ik dat wel uitdrukkelijk gevraagd had, ik ga telkens voor de keuring even langs.

Om het nog enigszins kort te proberen houden; het blijkt de verstuiver te zijn. Ik lees nu na op dit forum dat een verstuiver ook vervuild kan zijn. Zie je dit verschil op een VAGCOM apparaat? Als ik dergelijke dingen nog eens voor heb, kan it de auto zelf uitlezen met een OBD? En hoeveel is te lezen op een CANBUS (nog minder?)

Niet om hun diagnose in vraag te stellen - en sinds ik er een langere rit mee maakte na de problemen is er kans dat de verstuiver nu idd definitief de geest gaf - maar het is wel handig als je zelf een indicatie krijgt van het echte probleem omdat je dan bvb. even kan met een cleaner proberen of dit helpt en dergelijke meer.
Laatst gewijzigd door bram op 06 jun 2020, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 jan 2017, 12:47
Locatie: Belgie
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

06 jun 2020, 13:55 0 x

Na bovenstaande Mea Culpa hoop ik niet voor eeuwig verbannen te worden van het forum.

Ik besef dat het niet slim is om een verslag van uitgevoerde werken diagonaal te lezen, en aan te nemen dat de olie vervangen is. Ik weet dat het niet slim is om een lampje te negeren - zelfs al lees je op het internet dat dit vaak een melding is van een voorbij probleem die na resetten vd boordcomputer weg is.

Laat ik maar stellen dat één en ander veranderde in het laatste 1.5 jaar zoals een verhuis, nieuwe liefde, verlies in familie en dergelijke.
Maar ik wil dit pareltje van techniek zo lang mogelijk goed houden, zelfs beter dan de vorige eigenaar. Het interieur is niet perfect, maar dat neemt niet weg dat ik dit beschouw als een nieuwe klassieker (zoals de kever) en dat ik hem wil koesteren.

PS Klopt het dat het service lampje simpelweg wordt aangestuurd door de teller vd gereden kilometers sinds reset? Of is er binnen de A2computer een verfijnder systeem?
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 jun 2020, 14:11 0 x

bram schreef:
06 jun 2020, 13:55
PS Klopt het dat het service lampje simpelweg wordt aangestuurd door de teller vd gereden kilometers sinds reset? Of is er binnen de A2computer een verfijnder systeem?
De service interval melding wordt gestuurd door de km's in combinatie met het aantal keren (koude) starts van de motor.
Dus bij veel korte ritjes zal de melding service eerder komen dan bij lange(re) snelwegritten.

Wat ik bij mijn A2 zag, is dat de melding op een gelegen moment kwam "over xxx km service", om nadat de opgegeven km's afgelegd waren, tijdens
het starten steeds de melding "service" in het display verschijnt. Inderdaad een teken om na de garage te gaan voor een servicebeurt.

De storing an sich hoeft er niets mee te maken te hebben. Heb je tussen half maart en half mei helemaal niet met de auto gereden?
Ook niet voor kleine stukjes?
Welke benzinesoort tank je? E10 kan bij langere stilstand wel eens problemen op gaan leveren.
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 jun 2020, 15:26 0 x

Hoe lang heeft ie nu stil gestaan toen je er weer voor de eerste keer mee ging rijden?
Die van mij staat ook wel eens weken lang stil, maar grommen tegen mij doet ie niet. :mrgreen:
En als je service lampje gaat branden hoort ie zich ook niet anders te gaan gedragen.
Injectors doen het de ene keer wel en de andere keer niet goed lijkt mij vreemd.....
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

06 jun 2020, 16:49 0 x

Verbannen?

Nee, we willen juist het tegenovergestelde, weten wat dit was want als ik dit zou krijgen wil ik weten hoe je het kan oplossen en wat ik moet doen.

Een ander Kot kopen en partner wisselen vinden we prima, zolang je maar geen ander merk kocht als de A klasse van een * merk.

Maar E 10 tanken kan als je weinig reed gaan vlokken.
met schone benzine spoel je veel weg maar of alle vlokken ook oplossen, geen idee,
die milieu vriendelijke benzine veroorzaakte een vervuilde tank en injectoren en dan heb je juist een
extra smerige auto, maakt niet uit welk merk....

Motor uitlezen en meld dat storingscode maar.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 jan 2017, 12:47
Locatie: Belgie
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

06 jun 2020, 19:23 0 x

Bannen was een beetje dramatisch bedoeld, maar ik verwachtte me wel aan reacties...
Voor mij is dit een dagelijkse (enige auto) en het alternatief is 2u met het OV.
En dan bedoel ik 2x 2u natuurlijk. Dus hem aan de kant laten staan is alleen als het echt moet.
Eigenlijk ben ik al blij dat ik me niet moest laten slepen...

Motor uitlezen inderdaad, dat is gebeurd, en mij werd gemeld verstuiver. En dat ze dat stuk moesten bestellen.

3 uur in een wachtzaaltje om de kabel eraan te hangen. Of zijn er andere test gebeurd? Ik weet het niet.
Het lijkt normaal te worden in veel sectoren dat klanten geacht worden een dag verlof te nemen, een nummer nemen (alhoewel iedereen komt tegelijk) en dat achter de schermen de planner het werk verdeelt...

Mijn garage is niet zo transparant over dingen dat ze de uitlezing gaan afprinten o.i.d ... maar dat is misschien ook wat teveel gevraagd.

Ik dacht ook aan de benzine. Eerste instinct was bougies (zo zat ik eens op de ring rond brussel met een stotterende wagen) maar deze keer leken de symptomen anders. En de man aan de telefoon vroeg ook hoeveel octaan ik er in deed. In september vorig jaar vond ik inderdaad dat hij wat minder vermogen had, en minder makkelijk schakelde, en sindsdien doe ik er alleen 98 in. De pomp dichtbij huis had lange tijd e5 95 (een klein wonder), maar nu is dat ook verleden tijd.
Deze https://www.e10check.nl/auto/audi/ vermeldt maar enkele a2 modellen, maar dat is misschien geen garantie.

Het blijkt dus de verstuiver te zijn, maar handig was geweest dat ik vorige week wist of die nog te redden viel,
voor hij helemaal de geest gaf. En is die nu vervuild door stil te staan, defect door het warme weer, of door ouderdom?
Ik word er nieuwsgierig van.

Is zulks af te lezen met OBDII dongle, of zeg ik nu iets heel vreemd?
Gebruikersavatar
bram
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 jan 2017, 12:47
Locatie: Belgie
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

06 jun 2020, 19:44 0 x

Rolf, de auto stond vanaf 12 maart iets meer dan 8weken stil. Hadden kleine ritjes dit verholpen?

Het lijkt me toch waarschijnlijk dat teveel e10 brandstof hier geen deugd aan deden.
Maar is zulks te zien op een uitezing?
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

06 jun 2020, 20:08 0 x

Ik gok op benzine die ontmengt is ( water of bacteriën onder in de tank)
De eerste stap zou dan filter demonteren moeten worden.
Dan het filter open maken en op vervuiling controleren.....
Gebruikersavatar
aarmarman
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
Locatie: Haarlem
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 jun 2020, 00:30 0 x

Verstuivers kunnen nu eenmaal stuk gaan, die hebben geen onbeperkte levensduur. en als de Audi dealer het zegt zal het wel zo zijn.
met de juiste uitleesapparatuur kan de dealer de storing makkelijk vinden, en ze kunnen zelfs via de aangesloten computer de verstuivers brandstofdruk ed testen zonder ook maar de motorkap te openen.
Vogels-LPG | Wählscheiben velgen | CC | Audi symphony | Hypercolor LED binnenverlichting | Bilstein B4 | 2e licht kofferbak | Verwarmde spiegels, | Komfortblinker | Nebelscheinwerfer | Lordose | Multibox
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

07 jun 2020, 07:14 0 x

bram schreef:
06 jun 2020, 19:23


Motor uitlezen inderdaad, dat is gebeurd, en mij werd gemeld verstuiver. En dat ze dat stuk moesten bestellen.

3 uur in een wachtzaaltje om de kabel eraan te hangen. Of zijn er andere test gebeurd? Ik weet het niet.
Het lijkt normaal te worden in veel sectoren dat klanten geacht worden een dag verlof te nemen, een nummer nemen (alhoewel iedereen komt tegelijk) en dat achter de schermen de planner het werk verdeelt...

Mijn garage is niet zo transparant over dingen dat ze de uitlezing gaan afprinten o.i.d ... maar dat is misschien ook wat teveel gevraagd.
Ik weet niet wat ze voor de diagnose stellen vragen, maar waarom niet transparant zijn, das niet meer van deze tijd. Lijkt meer dat ze aan het gokken zijn hier........dus om een goede uitleg vragen incl. een printje vragen is niet teveel gevraagd.

Tegelijk ben ik benieuwd waar ze diagnose vandaan halen richting een injector. Het enige wat je uit kunt lezen qua brandstof is de brandstofdruk en kijken of er cilinderoverslag herkent word. Injectoren zul je eruit moeten halen en los testen of omwisselen met een andere en kijken of de symptomen veranderen.

Jos.
Plaats reactie