ESP en ABS lampjes op het dashboard

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
jmkoole
Motortype: (nog) geen Audi A2

15 aug 2012, 16:54 0 x

De A2 1.4 TDI van vriend van me heeft al een tijdje zo nu en dan twee vervelende lampjes op het dashboard branden; het ABS- en het ESP/ASP-lampje. Na stoppen, contact af en weer starten zijn de lampjes weg. Uitlezen: brake pressure sensor 1 (G201). Ik had het vanmorgen bij een kort ritje met de A2 ook. Bij het nasnuffelen op internet blijkt de G201 een sensor te zijn in de ABS-module. Zoiets is wel te vervangen denk ik, maar bij het verder lezen blijkt deze fout regelmatig te worden opgeroepen door een te laat reagerende remlichtschakelaar. Bij het intrappen van de rem wordt er al remdruk opgebouwd, voordat de remlichten gaan branden. De computer begrijpt het niet; wel remdruk, maar geen remlichten? Sommige dealers vervangen bij dit soort lampjes direct de ABS en daar wordt je echt niet vrolijk van...
Wat ik gedaan heb is; de remlichtschakelaar opnieuw gesteld (met hand rempedaal induwen, schakelaar uittrekken en pedaal weer loslaten). Heel simpel, maar het blijkt bij deze A2 wel te werken. Vanmiddag een ritje gemaakt en de lampjes blijven weg. Eventueel moet ik een nw remlichtschakelaar ophalen. Misschien een handige tip voor als je hetzelfde meemaakt!
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
falcon

15 aug 2012, 17:39 0 x

Kunt ook even de oude remlichtschakelaar eruit halen, vervolgens de contactpunten met alcohol en een wattenstaafje reinigen. Je verwijdert daarmee de aanslag die op de contactpunten ontstaat. Heb ik 2 jaar geleden gedaan toen ie begon te mekkeren (voorgloeilampje knipperde) en tot nu nog geen trouble weer gehad. Nieuwe schakelaar kost ook weinig maar dit is in 30 minuten klaar.
j.hoeben1

15 aug 2012, 18:23 0 x

Remlichtschakelaar bij mij vervangen. Kost geen drol en nergens meer last van!

Gr. Sjors
floris schouten
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

31 aug 2012, 14:51 0 x

dus, contact aan, of zelfs draaiende motor? rem indrukken met hand en dan de schakelaar lostrekken? welke en waar zit ie ;) dat wil ik dan ook wel n keer proberen, zit namelijk ook met die 2 brandende lampjes, en soms is het er wel en soms is het er niet?
floris schouten
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

31 aug 2012, 17:21 0 x

is reeds gelukt :)
Plaats reactie