Twijfels koppeling 1.4 benzine
- Paulus
- Audi A2 clublid
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Beste A2 collega's;
Bij het bedienen van mijn koppeling voel ik dat de slag in twee fases gaat. Dit is niet heel duidelijk; er zullen mensen zijn die het niet opvalt.
Bij het intrappen voel je dat halverwege de slag de kracht iets veranderd. De koppeling slipt niet, en het opkomen gaat als normaal. Ik vraag mij af of dit een signaal is om de koppeling en drukgroep te vervangen?
Misschien herkent iemand dit?
Ik heb de koppeling al ontlucht, een kwestie van lucht in het systeem is het dus niet.
Iemand ideeën of advies?
Bij het bedienen van mijn koppeling voel ik dat de slag in twee fases gaat. Dit is niet heel duidelijk; er zullen mensen zijn die het niet opvalt.
Bij het intrappen voel je dat halverwege de slag de kracht iets veranderd. De koppeling slipt niet, en het opkomen gaat als normaal. Ik vraag mij af of dit een signaal is om de koppeling en drukgroep te vervangen?
Misschien herkent iemand dit?
Ik heb de koppeling al ontlucht, een kwestie van lucht in het systeem is het dus niet.
Iemand ideeën of advies?
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Vele klagen over hoge aangrijp punt, ik trap deze vaak half in , bodem hoeft niet omdat hij hoog aangreep.
Dit is een bekend feit en de pedaal, ja, ik voel hetzelfde en heb er meerdere in familie en daar ook is elke hoewel mogelijk gelijk is toch iets anders...
Het bijstellen en/of aanpassen lijkt me erg lastig.
Het merk Koppeling maakt wel verschil dus als versleten voor mijn geen LUC meer maar Sachs maar
dat kan ook persoonlijke voorkeur zijn.
Ook dien je altijd compleet met drukgroep te vervangen want 2 merken bediende ook vaak erg vreemd.
Is iets voordeliger en daar had ik spijt van.
Dit is een bekend feit en de pedaal, ja, ik voel hetzelfde en heb er meerdere in familie en daar ook is elke hoewel mogelijk gelijk is toch iets anders...
Het bijstellen en/of aanpassen lijkt me erg lastig.
Het merk Koppeling maakt wel verschil dus als versleten voor mijn geen LUC meer maar Sachs maar
dat kan ook persoonlijke voorkeur zijn.
Ook dien je altijd compleet met drukgroep te vervangen want 2 merken bediende ook vaak erg vreemd.
Is iets voordeliger en daar had ik spijt van.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik denk zelf dat je het "doorknikken" van de diafragmaveer voelt tijdens het intrappen. Is volgens mij normaal, en heeft vrijwel elke auto met
handgeschakelde versnellingsbak.
Zie voor uitleg de volgende link: http://www.prostreetholland.com/10a/Art ... ellen.html
quote uit deze link:
handgeschakelde versnellingsbak.
Zie voor uitleg de volgende link: http://www.prostreetholland.com/10a/Art ... ellen.html
quote uit deze link:
Met het voortschrijden van de techniek werden in de loop der jaren betere oplossingen bedacht en ging men diafragmaveren toepassen bij koppelingen. Diafragmaveren zijn schotelveren die in rust de maximale druk op de koppelingsplaten uitoefenen. Als het koppelingshendel in geknepen wordt, "klikt" de veer door een dood punt heen en verliest zijn kracht. Hierdoor staat de berijder lekker ontspannen voor het stoplicht zonder veel kracht op het koppelingshendel uit te hoeven oefenen. Doordat de koppelingsveer in rust de maximale kracht uitoefent op de koppelingsplaten zal de koppeling ook niet slippen tijdens het rijden. Je voelt het gelijk wanneer er in een koppeling gebruik is gemaakt van een diafragmaveer. Als je het koppelingshendel in knijpt, gaat dat de eerste twee millimeter wat zwaarder, dan ineens gaat de rest heel licht. Een tweede voordeel is dat als een diafragmaveer over zijn "klikpunt" heen is, de hele veer zijn kracht verliest, terwijl een koppeling met losse spiraalveren nooit gelijkmatig naar buiten komt. Een kwaal is dan dat de koppeling niet goed vrijkomt omdat de drukplaat scheef naar buiten komt. Een diafragmaveer in de koppeling heeft dus erg veel voordelen!
- Paulus
- Audi A2 clublid
Het effect van een diafragma koppeling ken ik wel, inderdaad eerst gaat het intrappen iets zwaarder om daarna lichter te gaan.
Echter, dit is mijn vierde A2 ( en derde Color Storm) en bij deze valt het gevoel van de koppeling op.
Hij is wel degelijk anders dan ik gewend ben.
Nu ik hoor van eekhoorntje over de verschillen en dat het vaker voorkomt ben ik wat geruster. Eerst maar een tijdje rijden en kijken hoe de koppeling zich houdt.
Het gaat mij vooral om de betrouwbaarheid: sta ik komende zomer niet ergens stil in de Alpen met een koppelingsprobleem ?
Ik moet uiteindelijk de knoop doorhakken: doorrijden of toch laten vervangen?
Echter, dit is mijn vierde A2 ( en derde Color Storm) en bij deze valt het gevoel van de koppeling op.
Nu ik hoor van eekhoorntje over de verschillen en dat het vaker voorkomt ben ik wat geruster. Eerst maar een tijdje rijden en kijken hoe de koppeling zich houdt.
Het gaat mij vooral om de betrouwbaarheid: sta ik komende zomer niet ergens stil in de Alpen met een koppelingsprobleem ?
- eekhoorntje
Peter Audi A2 had duidelijk verhaal,
Als je twee verschillende monteerde dus plaat en drukgroep foute combi, alleen plaat gedaan en een ramp
Later drukgroep gedaan dus dubbel werk.
Helaas is pas na demonteren merk en type zichtbaar, en welke je eerst had?
JP Groep was .....****
Mapco ook helaas
Valeo wel prima.
Sachs grijpt mooier aan en bediende licht.
Luk lastiger in file met aangrijpen.
Gezien vele uren zou ik onbekende en niet thuismerken overslaan.
Wel heb ik meerdere gedaan, maar huidige kunnen ook elders gemaakt worden, dus geen 100% zekerheid want ook SKF & Conti Tandriem + waterpomp lijken een samenwerking geworden.....
Koop dus set met drukgroep, plaat en lager dus niet losse!
Als je twee verschillende monteerde dus plaat en drukgroep foute combi, alleen plaat gedaan en een ramp
Later drukgroep gedaan dus dubbel werk.
Helaas is pas na demonteren merk en type zichtbaar, en welke je eerst had?
JP Groep was .....****
Mapco ook helaas
Valeo wel prima.
Sachs grijpt mooier aan en bediende licht.
Luk lastiger in file met aangrijpen.
Gezien vele uren zou ik onbekende en niet thuismerken overslaan.
Wel heb ik meerdere gedaan, maar huidige kunnen ook elders gemaakt worden, dus geen 100% zekerheid want ook SKF & Conti Tandriem + waterpomp lijken een samenwerking geworden.....
Koop dus set met drukgroep, plaat en lager dus niet losse!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Is moeilijk in te schatten lijkt mij. Levensduur van een koppeling is van veel factoren afhankelijk.Paulus schreef: ↑06 jan 2020, 21:57Het effect van een diafragma koppeling ken ik wel, inderdaad eerst gaat het intrappen iets zwaarder om daarna lichter te gaan.
Heb je een complete onderhoudshistorie vanaf nieuw met alle vervangingen? Hoeveel km's heeft de A2 gedurende de levensduur afgelegd?
Wat voor km's waren dit (snelweg/stad/file)? Hoe is de vorige eigenaar met de koppeling omgesprongen?
- Paulus
- Audi A2 clublid
Ik heb deze auto sinds kort in mijn bezit. Een rode Color Storm naast de gele die ik al heb. Deze heb ik in december uit Duitsland gehaald voor een leuke prijs. De koppeling voelt anders aan dan die van de gele.
Ik ga er voorlopig woon werkverkeer mee rijden en een indruk vormen van de koppeling. Ik ga er vooralsnog niet vanuit dat de koppeling 'op' is, maar de twijfels zijn er nog wel. Wellicht is het een drukgroep die anders aanvoelt maar nog lang mee kan. De tijd zal het leren.
Ik ga er voorlopig woon werkverkeer mee rijden en een indruk vormen van de koppeling. Ik ga er vooralsnog niet vanuit dat de koppeling 'op' is, maar de twijfels zijn er nog wel. Wellicht is het een drukgroep die anders aanvoelt maar nog lang mee kan. De tijd zal het leren.
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
3-2-1 nee geen🐿
Het gaat als volgt:
Je zoekt een stuk weg uit waar je snelheid kan maken,
Je rijdt in 3 en je gaat flink snelheid maken, bij ongeveer 3000 Omw/ min trap je heel EVEN de koppeling in zonder gas terug te nemen.
Komt de motor direkt na het loslaten van de koppeling weer terug op het oorspronkelijke toerental dan is de koppelingsplaat nog goed.
Duurt het even voor de motor in toerental zakt dan is de koppeling versleten.
Komt de motor helemaal niet meer terug op het oorspronkelijke toerental dan is hij echt direct aan vervanging toe.
Er is ook nog een andere manier ( wat minder goed voor de motor)
Zet de auto terwijl je stilstaat in 4 en probeer weg te rijden, slaat de motor af dan is de koppeling GOED.
Kan je er mee wegrijden is de koppeling versleten.
Het gaat als volgt:
Je zoekt een stuk weg uit waar je snelheid kan maken,
Je rijdt in 3 en je gaat flink snelheid maken, bij ongeveer 3000 Omw/ min trap je heel EVEN de koppeling in zonder gas terug te nemen.
Komt de motor direkt na het loslaten van de koppeling weer terug op het oorspronkelijke toerental dan is de koppelingsplaat nog goed.
Duurt het even voor de motor in toerental zakt dan is de koppeling versleten.
Komt de motor helemaal niet meer terug op het oorspronkelijke toerental dan is hij echt direct aan vervanging toe.
Er is ook nog een andere manier ( wat minder goed voor de motor)
Zet de auto terwijl je stilstaat in 4 en probeer weg te rijden, slaat de motor af dan is de koppeling GOED.
Kan je er mee wegrijden is de koppeling versleten.
- eekhoorntje
3-2-1? Jaapje?
Paulus vroeg niet over de plaat maar vooral Pedaal.
De drukgroep heeft een kantelpunt en er zijn meerdere merken.
Valeo is vermoedelijk de standaard.
LUK is een veel gebruikte vervanger en die beviel mijn minder.
Sachs het beste.....
Maar een combi van 2 merken, dat voelde vreemd aan.
Ze verkopen ze wel los bij enkele Online winkels maar vrijwel elke garage neemt een Complete set
wegens het hoge arbeidsloon, en ze willen geen boze klanten.
Een merk is pas na loshalen zichtbaar dus vrijwel niemand weet wat er nu in zit.
Ik heb er meerdere gemonteerd en de oude is wegens slijtage nooit eerlijk te beoordelen.
Wel na montage en ik heb er meerdere gedaan + elders 2 proef gereden na montage.
Luc en Mapco waren niet mijn persoonlijke voorkeur, maar dat hoeft niets te betekenen.
Ik rij in plaats van 175/60/15 op 185/65/15 voor en geen 2.1 maar 3.2 Bar in de Banden...
Een ander hier al redelijk lang Forum lid heeft juist verlaagde veren en Koni er onder met lage Kart bandjes...
Net discussie gehad, de openbare weg is geen vlakke Kart baan, en ik wil SUV instap en comfort...
Hij dacht dat het een dweil auto zou worden en inderdaad bij 2.1 Ato is dat zo... maar ik heb 3.2 Ato erin!
Ook net een persoon uit Puindorp gesproken en die heeft ook nu 2.9 in zijn sloffen en is zeer tevreden!
Afwijken mag dus en na 4x A2, ik heb er 5 verkocht, en nu 12 in de Familie rijden.
Daarmee dus 11x ervaring in Koppelingen, van onbekende oude tot 8 zelf gemonteerde.
Voor mijn dochter rond 400.000 een Valeo en bij ruim 800.000 een Sachs gemonteerd en zij is daar ook meer tevreden over.
Alleen de nr 12, ja die heeft AU .... tomaat als EV.
Ik denk dat de knik werking door net iets andere drukgroep en afstand tot druklager niet precies gelijk is en daarom de merken verschillen.
Als je een Bolk, Ridex, Bleu Print of ander huismerk monteerde is het een loterij wat ze nu weer leveren!
De VAG dealer heeft vaak hetzelfde, die wisselen ook wel eens, maar voor slechts €15,- meer of minder heb je een echt Koppeling merk erin zitten,
Dus het verhaal van de plaat testen is niet hier gevraagd.
Paulus vroeg duidelijk naar vreemd aanvoelende pedaal en dat is niet de plaat maar drukgroep.
Als geruisloos gewoon iets andere maat vingers en kantelpunt............
Dus print maar weer uit die A4.... A2 formaat nog nooit vol gekregen!
Paulus vroeg niet over de plaat maar vooral Pedaal.
De drukgroep heeft een kantelpunt en er zijn meerdere merken.
Valeo is vermoedelijk de standaard.
LUK is een veel gebruikte vervanger en die beviel mijn minder.
Sachs het beste.....
Maar een combi van 2 merken, dat voelde vreemd aan.
Ze verkopen ze wel los bij enkele Online winkels maar vrijwel elke garage neemt een Complete set
wegens het hoge arbeidsloon, en ze willen geen boze klanten.
Een merk is pas na loshalen zichtbaar dus vrijwel niemand weet wat er nu in zit.
Ik heb er meerdere gemonteerd en de oude is wegens slijtage nooit eerlijk te beoordelen.
Wel na montage en ik heb er meerdere gedaan + elders 2 proef gereden na montage.
Luc en Mapco waren niet mijn persoonlijke voorkeur, maar dat hoeft niets te betekenen.
Ik rij in plaats van 175/60/15 op 185/65/15 voor en geen 2.1 maar 3.2 Bar in de Banden...
Een ander hier al redelijk lang Forum lid heeft juist verlaagde veren en Koni er onder met lage Kart bandjes...
Net discussie gehad, de openbare weg is geen vlakke Kart baan, en ik wil SUV instap en comfort...
Hij dacht dat het een dweil auto zou worden en inderdaad bij 2.1 Ato is dat zo... maar ik heb 3.2 Ato erin!
Ook net een persoon uit Puindorp gesproken en die heeft ook nu 2.9 in zijn sloffen en is zeer tevreden!
Afwijken mag dus en na 4x A2, ik heb er 5 verkocht, en nu 12 in de Familie rijden.
Daarmee dus 11x ervaring in Koppelingen, van onbekende oude tot 8 zelf gemonteerde.
Voor mijn dochter rond 400.000 een Valeo en bij ruim 800.000 een Sachs gemonteerd en zij is daar ook meer tevreden over.
Alleen de nr 12, ja die heeft AU .... tomaat als EV.
Ik denk dat de knik werking door net iets andere drukgroep en afstand tot druklager niet precies gelijk is en daarom de merken verschillen.
Als je een Bolk, Ridex, Bleu Print of ander huismerk monteerde is het een loterij wat ze nu weer leveren!
De VAG dealer heeft vaak hetzelfde, die wisselen ook wel eens, maar voor slechts €15,- meer of minder heb je een echt Koppeling merk erin zitten,
Dus het verhaal van de plaat testen is niet hier gevraagd.
Paulus vroeg duidelijk naar vreemd aanvoelende pedaal en dat is niet de plaat maar drukgroep.
Als geruisloos gewoon iets andere maat vingers en kantelpunt............

Dus print maar weer uit die A4.... A2 formaat nog nooit vol gekregen!