Dynamo defect? [Opgelost - massapunt hersteld]
- Patrickbby
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Zo toch nog op de valreep een defect aan de a2, reed zojuist waarbij de auto begon te schokken alsof er ergens een sluiting was tevens knipperde het accu lampje.
Na paar seconden stopte het knipperen en brande het accu lampje continue snel de rit afgebroken en terug gereden.
Aangekomen spanning gemeten en deze stond op 12.3.
Na de auto uitgezet te hebben proberen te herstarten en na 2x klik klik starte hij weer spanning was weer 13.5 maar zakte na een aantal minuten weer terug naar 12.3.
Conclusie dynamo lijkt het op te geven tevens lijkt er een lager te piepen.
Maar nu mijn vraag volgende week naar de garage en mijn vraag is, welke dynamo is de originele want als de huidige defect is wil ik graag weer een originele terug plaatsen.
Na paar seconden stopte het knipperen en brande het accu lampje continue snel de rit afgebroken en terug gereden.
Aangekomen spanning gemeten en deze stond op 12.3.
Na de auto uitgezet te hebben proberen te herstarten en na 2x klik klik starte hij weer spanning was weer 13.5 maar zakte na een aantal minuten weer terug naar 12.3.
Conclusie dynamo lijkt het op te geven tevens lijkt er een lager te piepen.
Maar nu mijn vraag volgende week naar de garage en mijn vraag is, welke dynamo is de originele want als de huidige defect is wil ik graag weer een originele terug plaatsen.
- WeToo
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik heb in augustus deze gekocht:
https://www.winparts.nl/motordelen--amp ... 82482.html
Past perfect
mvg
WeToo
https://www.winparts.nl/motordelen--amp ... 82482.html
Past perfect
mvg
WeToo
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein 

- Rein
- Audi A2 clublid
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Vervelend! Had ik een tijdje terug ook en toen een nieuwe laten plaatsen, maar een gereviseerde is misschien ook een (voordeliger) alternatief???
Wellicht heeft de A2 Dokter er nog eentje op de plank liggen.
https://www.marktplaats.nl/a/auto-onder ... ousPage=lr
- toutdroit
- Audi A2 clublid
<Aangekomen spanning gemeten en deze stond op 12.3.
Na de auto uitgezet te hebben proberen te herstarten en na 2x klik klik starte hij weer spanning was weer 13.5 maar zakte na een aantal minuten weer terug naar 12.3.>
Dat zou ook zomaar naar een beetje versleten (komt niet vaak voor) of vastzittende koolborstels wijzen.
Of/ en diode(s) die niet meer tegen warm worden kunnen.
Zie Rein's advies
Na de auto uitgezet te hebben proberen te herstarten en na 2x klik klik starte hij weer spanning was weer 13.5 maar zakte na een aantal minuten weer terug naar 12.3.>
Dat zou ook zomaar naar een beetje versleten (komt niet vaak voor) of vastzittende koolborstels wijzen.
Of/ en diode(s) die niet meer tegen warm worden kunnen.
Zie Rein's advies
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
- Patrickbby
Nu zit ik eraan te denken, de dynamo compleet te vervangen.Rein schreef: ↑31 dec 2020, 14:18Vervelend! Had ik een tijdje terug ook en toen een nieuwe laten plaatsen, maar een gereviseerde is misschien ook een (voordeliger) alternatief???
Nu ben ik benieuwd wat moet ik demonteren om de dynamo eruit te halen?
Koplamp of bumper of past hij er zo ook al tussendoor?
- stefan74
Ik heb hem via de onderkant vervangen, voor mijn huis op een paar oprijdbokken.Patrickbby schreef: ↑01 jan 2021, 18:53Nu zit ik eraan te denken, de dynamo compleet te vervangen.Rein schreef: ↑31 dec 2020, 14:18Vervelend! Had ik een tijdje terug ook en toen een nieuwe laten plaatsen, maar een gereviseerde is misschien ook een (voordeliger) alternatief???
- Patrickbby
Oke ik ga morgen eens even kijken, helaas zit de bodembescherming nog netjes eronder dus op de straat maakt dat het ook niet makkelijker.stefan74 schreef: ↑01 jan 2021, 19:26Ik heb hem via de onderkant vervangen, voor mijn huis op een paar oprijdbokken.Patrickbby schreef: ↑01 jan 2021, 18:53Nu zit ik eraan te denken, de dynamo compleet te vervangen.Rein schreef: ↑31 dec 2020, 14:18Vervelend! Had ik een tijdje terug ook en toen een nieuwe laten plaatsen, maar een gereviseerde is misschien ook een (voordeliger) alternatief???
- Peter_Maathuis
- Moderator
Je kunt hem ook naar boven eruit halen en weer installeren. Het is wel wat gepriegel en gedraai.
Het helpt als je het hitteschild boven de uitlaat (3 10mm boutjes) en de luchtslang (2 slangklemmen) vanaf het hitteschild naar het luchtfilter verwijdert.
Het helpt als je het hitteschild boven de uitlaat (3 10mm boutjes) en de luchtslang (2 slangklemmen) vanaf het hitteschild naar het luchtfilter verwijdert.
- Patrickbby
Zo vandaag de dynamo vervangen door middel van bovenstaande werkwijze, ging eigenlijk nog best goed enkel de spanner is wat lastig bedienen vanwege de ruimte.Peter_Maathuis schreef: ↑01 jan 2021, 23:58Je kunt hem ook naar boven eruit halen en weer installeren. Het is wel wat gepriegel en gedraai.
Goed nieuwe bosch revisie dynamo gemonteerd en het lijkt erop dat het weer functioneert.
Maar de laadspanning kakt volledig in bij gebruik van verlichting en climate control, richting de 12.7 is dit normaal?
Uitgeschakeld zit ik wel netjes op de 13.5 zelfs iets hoger.
Of zou dit kunnen komen door een slechte massa? En zoja waar zit de massa vanaf motor naar carrosserie?
- Bijlagen
-
- 20210105_124918.jpg (3.98 MiB) 2880 keer bekeken
-
- 20210105_124913.jpg (3.59 MiB) 2880 keer bekeken