gekraak

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
audietje

09 jul 2011, 14:01 0 x

Hallo allen.
ik heb nu 2 weken mijn A2.
Het volgende doet zich voor:
Er hoor gekraak rechtsvoor. Als het koud weer is of regent hoor ik het niet.
als de boel warm is of de auto heeft een uur of wat in de zon gestaan wel.
Zelfs met in /uitstappen hoor je dat gekraak
Net of er iets te droog is.
A2 is even bij mijn schoonzoon op de brug geweest als je de auto aan de voorkant naar beneden trekt hoor je het ook maar er is verder niets te zien.
Heeft iemand gelijke ervaring of weet iemand wat dat kan zijn en hoe dat opgelost kan worden ?
groet
Audietje
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

09 jul 2011, 20:56 0 x

Een veel voorkomend euvel is dat het rubber van de stabilisatorstang tussen de klem uitschuift en daardoor ontstaat er ook gekraak. Dit kun je bij een visuele inspectie zien.

Theo
mister

10 jul 2011, 01:09 0 x

Audietje,

Dit probleem heb ik ook! Precies het zelfde als dat jij het omschrijft. Bij koud weer en regen is A2 kraakvrij. Zodra het warm wordt hoor je van voren gekraak bij het rijden over drempels/oneffenheden.

In begin maakte ik me hierom zorgen maar nu niet meer. Ik heb dit bij een monteur laten nakijken en die kon zo niks zien. Veel voorkoment probleem kreeg ik te horen.
Thck

10 jul 2011, 14:03 0 x

Toch maar eens goed laten kijken naar de bevestiging van de stabilisatorstang aan beide zijden!! De bussen om de stang komen door corrosievorming los van de stang (zitten erom geperst) en schuiven dan naar buiten waardoor het rubber of mee schuift of teveel ruimte krijgt om de stang.

Oplossing:
bussen terug tikken (eerst de klemmen lossen), dan fixeren met b.v. een slangklem en rubbers vervangen (indien nodig) en klemmen weer vastzetten
audietje

13 sep 2011, 13:27 0 x

[quote="audietje"]Hallo allen.
ik heb nu 2 weken mijn A2.
Het volgende doet zich voor:
Er hoor gekraak rechtsvoor. Als het koud weer is of regent hoor ik het niet.
als de boel warm is of de auto heeft een uur of wat in de zon gestaan wel.
Zelfs met in /uitstappen hoor je dat gekraak
Net of er iets te droog is.
A2 is even bij mijn schoonzoon op de brug geweest als je de auto aan de voorkant naar beneden trekt hoor je het ook maar er is verder niets te zien.
Heeft iemand gelijke ervaring of weet iemand wat dat kan zijn en hoe dat opgelost kan worden ?
groet
Audietje[/quote]

Was even naar bedrijf in Zwammerdam waar ik de Audi kocht.
de kunststof bussen tussen het metaal van de stabilisatorstangen en de rubbers aan beide kanten waren van hun plaats.
Boel is losgemaakt, teruggetikt en weer vastgemaakt. Hopenlijk behoort gekraak nu tot het verleden.
Werkzaamheden werden verricht onder garantie. 30 tot 45 minuten werk.
groet
Audietje
audietje

15 sep 2011, 12:01 0 x

gekraak is nog steeds aanwezig. Werkzaamheden van eergisteren hebben geen oplossing gebracht.
Heeft iemand nog een suggestie voor de oorzaak van het gekraak ?
groet
audietje
mister

15 sep 2011, 12:11 0 x

Beste Audietje,

Mijn A2 staat nu hiervoor bij de audi dealer. De rubber is bij mijn stabilisatorstang versleten. En stang heeft zijn beste tijd ook al gehad. Veel roest, waardoor rubber niet meer goed op zijn plek blijft. Ze gaan nu alles compleet vervangen. Dit kost ongeveer 500 euro incl. uitlijnen.

Ik hou jullie op de hoogte als ik mijn A2 terug heb.

Groetjes.
Thck

15 sep 2011, 13:12 0 x

Dit probleem zit voor 99% toch altijd in die kunstofbussen die loskomen van de stang en dan gaan verschuiven (het 1e bedrijf heeft naar mijn mening wel de juiste handelingen verricht).

Het vervangen van de stabilisatorstang omdat deze roestig is is n.m. mening overdreven. het is wel zo dat indien deze bussen eenmaal los gekomen zijn je ze niet meer aan de stang vast kunt zetten en daarom wordt dan die stang vervangen.
Over de prijs hiervoor, ik vind de € 500,- best behoorlijk pittig!

Theo
mister

16 sep 2011, 01:43 0 x

Beste Theo,

Je hebt gelijk het probleem zit inderdaad in de kunstof bussen/rubbers.
Alleen bij mij is de stang zodanig geroest dat alleen nieuwe rubbers niet veel zin heeft. De stang zelf is nog goed alleen waar de rubbers aan vast zitten daar zit een soort rand waardoor de rubbers niet kunnen schuiven. En deze rand heb ik aan 1 kant niet meer en aan andere kant een klein beetje. Dus als ik alleen de rubbers zou vervangen zou ik binnen de kortste keer weer last hebben van dat gekraak.

Wat betreft de prijs daar ben ik het met jou helemaal mee eens! Het is veel. Alleen hierin zit inbegrepen 80 euro voor nakijken wat het allemaal kon zijn. En de stabilisatorstangetjes aan beide zijde zat speling op die wordt ook meteen vervangen en auto wordt keurig opnieuw uitgelijnt. 500 euro is maximaal wat het mij in totaal zou kosten voor deze euvel. Dus hopen dat ik ver onder dit bedrag uitkom. Dit was ongeveer een richtlijn.

Aan onderdelen ben ik 190 euro kwijt. uitlijnen zeg maar 60 euro. En ongeveer 2 uur arbeid.

Wat ik heb begrepen van monteur was dat ze de hele subframe er onder moesten halen om bij de stang te kunnen komen.

Uiterlijk zaterdag heb ik mijn A2 weer terug. Ik hou jullie op de hoogte.
audietje

17 sep 2011, 21:48 0 x

Hallo Mister,
Heb je je Audi terug ?
en hoe is het met het gekraak ?
groet
Audietje
Plaats reactie