Dashbordlampjes

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
AaTweetje
Motortype: BHC (1.4 TDI 75pk)

19 jul 2023, 23:36 1 x

Hallo A2 liefhebbers,
Mijn Audi A2 heeft een aantal keren brandende lampjes op het dshbord (gehad).
Heb eigenlijk nooit problemen met de Auto, alles doet het altijd perfect.
Het begon op een avond dat de auto niet wilde starten. Het kwam me niet vreemd over, de accu was inmiddels zo'n 11 jaar oud. Bij de garage de accu door laten meten en de dynamo, alles leek te werken. Tot, een tijdje later, de accu wederom weigerde, terwijl we net wat rondgereden hadden en de accu eigenlijk niet leeg kon zijn, daarna deed alles het weer, zoals altijd. Een tijdje later reed ik op de snelweg en kreeg ik ineens 3 lampjes op het dashbord, vergezeld van gepiep.. ABS, ESP (dacht ik) en in het midden het uitroepteken. Dat hebben andere ook wel gehad, las ik hier al.. Gestopt op de vluchtstrook en uiteindelijk na 2x opnieuw starten was het 'circus' uit. Ben zonder problemen weer thuis gekomen. Bij de garage constateerden ze dat de ABS sensor voorzijde, bestuurderskant vervangen moest worden. Dat bleek uit het doormeten (ik heb geen uitdraai gekregen). Ook de accu bleek nu toch wel te moeten vervangen. Ik zou kunnen doorrijden met de auto, zonder problemen.

De afspraak met de garage was al wel gemaakt, maar we waren er nog niet geweest.
We zouden weer op pad met de A2 en weer startte de auto niet. Met buren geprobeerd de accu op te laden en te starten, maar dat lukte ditmaal niet. Toen gelijk de accu maar vervangen. Daarvoor ging ook het lampje van de voorgloeier branden en die bleef eigenlijk maar knipperen. Ook ging er nu een volgend lampje aan, die van de motor. Deze beide lampjes blijven branden; die van de voorgloeier knippert en die van de motor blijft branden.

Na wat onderzoek online lijkt me dat er nieuwe bougies in moeten (nog niet gedaan), die zitten er vast al (te) lang in.. 50.000km lees ik en dan vervangen.
De ABS sensor zouden we kunnen vervangen.

Zou er nog iets specifieks aan de hand kunnen zijn? Iemand enig idee?

Kan het motor-lampje ook met de voorgloeier/bougies te maken kunnen gebben?

Onze garage is gewoon een algemene buurtgarage, dus als we hier iets meer op weg geholpen kunnen worden zou fijn zijn..
Alvast dank voor reacties..!
AaTweetje

20 jul 2023, 11:05 1 x

Samenvatting:

Eerst accuproblemen, weer opgestart accu + dynamo oké.
ABS, ESP en remlampjes + piepen.. 2x herstarten en lampjes uit.
Accu leeg, opgestart.
Garage doormeting: ABS sensor lijkt stuk, accu bij nader inzien ook.
Accu weer leeg, voorgloeier lampje knippert, motorlampje ook aan -> nieuwe accu.
Voorgloeier en motorlampje blijven knipperen/branden.
Auto rijdt gewoon normaal, niets vreemds merkbaar.

Wat kan er aan de hand zijn..
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 jul 2023, 11:28 3 x

De opkomende kerstboom (luide piep en lampjes ASR, remprobleem (!) en ABS) komt meer voor. Dat kan een sensor zijn. Uitlezen en de sensor vervangen helpt meestal. Soms is een nieuwe basisinstelling nodig.

De knipperende/brandende controlelampjes voorgloeisysteem en motor management wijzen op een probleem in de brandstofvoorziening (zie pag.84 van het instructieboekje). Zonder uitlezen valt hier weinig over te zeggen.
Dus de ECU (laten) uitlezen en hier de foutcodes melden, dan kunnen we mogelijk helpen...
Naamloos.png
Naamloos.png (996.64 KiB) 551 keer bekeken
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

21 jul 2023, 09:59 1 x

Massa kabels controleren!
Als er meerdere storingen kwamen is vaak dat een probleem.

Nieuwe accu? Heb je de klemmen en polen eerst schoon gepoetst want als die weerstand geven word die matig geladen.
Al vaker op de klemmen voldoende stroom gemeten tijdens draaiende motor en Accu was minder vol!

ABS, elke garage heeft zelfde meters en weten niets met Massa kabels, of ze defect waren?
Universele garage is voor APK en normale beurt prima maar bij onze A2 dokter in Waalwijk is overvolle wachtkamer.
Die weet ook voor deze AMF alle defecten zonder overbodige dingen te vervangen prima te vinden.
Stuur een Whatsapp en hij antwoord als hij tijd heeft, bellen is ramp als je vieze handjes hebt en komt later wel.
Hij is monteur, geen telefoniste!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
AaTweetje

21 jul 2023, 16:41 0 x

Bedankt voor de reacties.
Heb nog niet nogmaals uit laten lezen, dus daarover geen update.

Wat zijn massa kabels? Heb hier gezocht, maar geen idee..
Het ABS lampje was ook eenmalig.. (gelukkig, want drie lampjes + piepen was wel even schrikken..), maar doet je wel denken.. de dag dat de voorgloeier ging branden hebbenwe een start meet aanduwen geprobeerd, wat niet lukte. Auto schokte, maar motor ging niet aan. Dat zou er mee te maken kunnen hebben..?

Heb geen contactpunten schoongemaakt bij vervangen van accu. De oude was ook 11jaar, had al eerder problemen verwacht.. een niet-startende auto komt eigenlijk nooit uit. Hoe maak ik de contactpunten schoon en waarmee?

De A2 dokter ga ik eens appen.
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 jul 2023, 17:50 4 x

Misschien is het niet zo'n goed idee om zelf aan de gang te gaan met de massaverbindingen...

Maar het is wel nuttig dat je enig begrip hebt van de principes van stroomverbruikers in de auto. Die werken op 12..14 Volt gelijkspanning. Bij gelijkspanning (batterijen) onderscheiden we de + en - en verbruikers werken alleen als ze met + en - zijn verbonden. Sommige verbruikers (bijv. de radio) werken niet (of gaan kapot) als je de + en - verwisselt. Voor gloeilampjes maakt het niet uit, voor LED-verlichting soms.

Bij (tegenwoordig alle) auto's wordt de - van de accu aan de carrosserie verbonden; dat scheelt bedrading want nu hoeft alleen een draad voor de + naar de verbruikers, vaak via een schakelaar waarmee de verbinding van de + kan worden onderbroken.

De carrosserie is altijd in de buurt en de (korte) draad van de verbruiker naar de carrosserie wordt massakabel genoemd en het punt waar de massakabels aan de carrosserie vastzitten, wordt een massapunt genoemd..

Als zo'n massapunt wat roestig is, wordt de verbinding slechter of valt geheel uit. Dan werkt de verbruiker slecht of niet.
AaTweetje

21 jul 2023, 19:11 1 x

Dank voor je uitleg. Nou, momenteel doe ik (nog) niks zelf.. maar zou dat wel graag willen. Uiteraard niet beginnen met de moeilijker zaken.. 😇. Dit soort lastiger zaken geef ik dus helemaal graag uit handen, liefst aan een expert, want heb ook geen budget om wat te experimenteren..

Had dit keer graag naar de sleuteldag gekomen in okt, maar kan helaas niet.
Is er ooit wel eens een dag georganiseerd voor A2 autokennis/praktische zaken voor leken?
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

23 jul 2023, 08:09 0 x

De Zwarte kabel van Accu en bij Startmotor & Dynamo moeten wel goed massa maken, ook van Blok naar Carrosserie zit iets....
Met remmenreiniger kan maar dat is agressief en gebruik ik handschoentjes... en moet na reinigen.
WD40 helpt tekort, Contact spray lost ook veel op en is duurdere spuitbus maar beste.

Ook Nylon borsteltje , koper kan maar maar geen Staal borstel gebruiken, als er iets achter bleef roest!
Na reinigen en doormeten van begin tot eind weet je de weerstand in de kabel die niets of 0,1 mag zijn op Action Multi metertje!
De Blanke Tectyl ( geel/bruine smurrie die ze blank noemen) werkt tegen verdere problemen in de toekomst en dat had Audi eigenlijk zelf moeten doen!

Deze Massa punten staan wel op tekening, zijn enkele jaren terug hier ook wel eens langs gekomen met tekening.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie