Blokkerende versnellingsbak - opgelost

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
IIVQ

11 aug 2023, 08:04 0 x

Leuk om te weten wat er nou precies mis was met de koppeling! Hoop dat 'ie straks weer strak koppelt.
Nog steeds blij dat ik hem bij zo'n liefhebber heb achtergelaten!
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

13 aug 2023, 23:05 7 x

Met de bak eruit is monteren van de nieuwe koppeling en drukgroep simpel. Ook de hevel die het druklager verplaatst is vervangen. Maar toen kwam de echte uitdaging: de versnellingsbak terug op zijn plaats krijgen.

Een aantal pogingen van onderaf (zo was ie er tenslotte ook uit gekomen, maar nu werkt de zwaartekracht tegen) leidden niet tot succes.

Toevallig sprak ik de chef werkplaats van de plaatselijke Audi dealer (een voormalig A2-rijder) en die suggereerde het front te demonteren om zo meer manoeuvreerruimte te hebben.

Zo gezegd zo gedaan. In twee uur was het front grotendeels in de tuin beland. Verrassing: tussen de airco condensor en de radiator lag een roestige ring/steekratel 13 mm! Beetje WD-40 erop en wat roest weggepoetst en hij ratelt weer. Duitse kwaliteit van Gedore :dizzy:
Zonder front en met wat hulp van een zwager die nietsvermoedend op de koffie kwam bij zijn zus, mijn echtgenote, hebben we de bak op zijn plaats terug kunnen krijgen. Ik liggend onder de auto om de bak in de juiste stand te draaien, zwager aan de kettingspindel voor de juiste hoogte en vrouwlief aan een touw en de krik voor de zijdelingse positie.

Gauw een paar bouten om de bak aan de motor te koppelen en dan begint het terugbouwen van alle losse onderdelen: assen aan de bak, tientallen connectoren terugplaatsen, ruitensproeierreservoir er weer in, koelslangen monteren en koelsysteem vullen. Onderweg nog even de koppelingscilinder vervangen en ontlucht. Schakelkabels afgesteld zodat alle versnellingen weer in te schakelen zijn.
bak-gemonteerd.jpg
bak-gemonteerd.jpg (234.7 KiB) 448 keer bekeken
Eerste testje: bij lopende motor en ingetrapte koppeling draaien de voorwielen niet. Dat was voorheen wel anders...

De auto staat nog op assteunen: de 12 boutjes van de assen moeten nog op 70 Nm worden vastgezet (mijn M8 XZN dopjes zijn allebei overleden / onbruikbaar - morgenavond verwacht ik twee nieuwe). Ook moet de voorbumper weer gemonteerd, de wielkuipen en de motoronderplaat. Met de voorwielen er weer op volgt een echte proefrit. Dat wordt overmorgen verwacht ik.

Nu ik weet hoe het moet, schat ik in dat het wel in een dag te doen is, maar dan moet er niet van alles tegen zitten. Bij mij staat de auto in de garage niet in de weg en ik had allerlei activiteiten tussendoor, waardoor ik wel twee weken doorlooptijd had.
audiJan

14 aug 2023, 19:24 0 x

Lekker bezig geweest zie ik. ps foto van de oude aandrijf as al gezien .
Peter_Maathuis
Moderator

14 aug 2023, 19:37 0 x

Kun je wel zeggen!
En wat betreft je as: ik was stomverbaasd te zien dat zo'n dikke staaf ijzer zo weg kan rotten... Mooi dat het we het hebben kunnen regelen dat je snel weer veilig op weg kunt.
Je moet er niet aan denken wat een breuk aan gevolgen zou kunnen hebben: aandrijving op alleen het rechterwiel, dus auto trekt opeens naar links, rondzwiepende stukken ijzer in de wielkast...
Peter_Maathuis
Moderator

15 aug 2023, 11:35 4 x

Vanmorgen even een blokje rond geweest en mijn nieuwe koppeling getest. :joy: :) :cool:

Ik ben zeer tevreden met de vervanging: de koppeling werkt nu heel licht en heeft onderin nog een paar cm vrije slag. Het probleem om de achteruit in te schakelen, het tandengeknars omdat de koppeling niet helemaal vrij kwam, is 100% opgelost.
Hij grijpt soepel aan en ook de pook laat zich nu lichter bedienen; die moest in de vrij-stand bewust tussen de vlakken 1-2 en 3-4 worden bewogen; nu veert ie vanzelf netjes terug naar de positie tussen 3 en 4..

Al met al een flinke klus, maar zeer bevredigend. Een ervaring rijker en een aardige kostenbesparing: de koppelingsset van Sachs kostte € 105 inclusief verzending en de dealer vraagt € 10 voor de kogelpen onderaan de gaffel die het glijlager verplaatst. Als je het laat doen, ben je gauw € 500 verder, dus tel uit je winst.
toutdroit
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

15 aug 2023, 12:27 0 x

Peter_Maathuis schreef:
15 aug 2023, 11:35
Vanmorgen even een blokje rond geweest en mijn nieuwe koppeling getest. :joy: :) :cool:

Al met al een flinke klus, maar zeer bevredigend. Een ervaring rijker en een aardige kostenbesparing: de koppelingsset van Sachs kostte € 105 inclusief verzending en de dealer vraagt € 10 voor de kogelpen onderaan de gaffel die het glijlager verplaatst. Als je het laat doen, ben je gauw € 500 verder, dus tel uit je winst.
Dikke klus dikke voldoening :thumbmin:
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
Paulus
Audi A2 clublid
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

15 aug 2023, 17:07 0 x

Leuk topic om mee te lezen. En leerzaam ook, bij schakelproblemen aan de koppeling denken!
Respect om zo'n klus thuis uit te voeren!
Blauwbaard
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 aug 2023, 14:13 2 x

Peter_Maathuis schreef:
15 aug 2023, 11:35

Ik ben zeer tevreden met de vervanging: de koppeling werkt nu heel licht en heeft onderin nog een paar cm vrije slag. Het probleem om de achteruit in te schakelen, het tandengeknars omdat de koppeling niet helemaal vrij kwam, is 100% opgelost.
Hij grijpt soepel aan en ook de pook laat zich nu lichter bedienen; die moest in de vrij-stand bewust tussen de vlakken 1-2 en 3-4 worden bewogen; nu veert ie vanzelf netjes terug naar de positie tussen 3 en 4..

Allemaal heel leuk en aardig Peter, maar het belangrijkste is dat je er een steeksleutel aan overgehouden hebt. Mooi verhaal, goed bezig :thumbmin:
Plaats reactie