De A2 blijft verbazen...
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
De A2 van mijn schoonzoon had een nieuwe accu nodig. Anderhalve week geleden geplaatst en vandaag de A2 even gestart en verplaatst. Na uitschakelen van de motor en verwijderen van de contactsleutel bleef het instrumentenpaneel actief en begon allerlei foutmeldingen te spuien, waaronder deze (nooit eerder gezien in een A2):
gevolgd door rode rem-waarschuwing en rode oliekannetje met bij behorende luide pieptoon (3x). Die bleven dus aanwezig en ook de airco bleef actief. De auto afsluiten met de afstandsbediening was niet mogelijk.
VCDS erbij gehaald op zoek naar vreemde foutmeldingen en ja hoor:
00849 - S-Contact at Ignition/Starter Switch (D)
31-00 - Open or Short to Ground
Het S-contact laat de auto weten dat de sleutel uit het contactslot is getrokken (dus de radio/navigatie mag uit) en dat werkte dus niet goed.
De remedie: even een kleine 15 km gereden met de verwarming op 28 naar de voetenruimte gericht om zo de stuurkolom lekker op te warmen. Na die rit ging alles netjes uit na trekken van de contactsleutel.
Wel weer een ervaring wijzer...
gevolgd door rode rem-waarschuwing en rode oliekannetje met bij behorende luide pieptoon (3x). Die bleven dus aanwezig en ook de airco bleef actief. De auto afsluiten met de afstandsbediening was niet mogelijk.
VCDS erbij gehaald op zoek naar vreemde foutmeldingen en ja hoor:
00849 - S-Contact at Ignition/Starter Switch (D)
31-00 - Open or Short to Ground
Het S-contact laat de auto weten dat de sleutel uit het contactslot is getrokken (dus de radio/navigatie mag uit) en dat werkte dus niet goed.
De remedie: even een kleine 15 km gereden met de verwarming op 28 naar de voetenruimte gericht om zo de stuurkolom lekker op te warmen. Na die rit ging alles netjes uit na trekken van de contactsleutel.
- toutdroit
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Dat is super slim ---> Peter blijft verbazen...Peter_Maathuis schreef: ↑07 dec 2023, 19:53

In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
- Peter_Maathuis
- Moderator
Overigens, later op de avond, toen het weer kouder was geworden, bleek de kerstverlichting met piepjes en al weer actief te zijn. Acculader aangesloten en de deuren met de sleutel op slot gedraaid.
De volgende ochtend was alles weer normaal: controlelampjes uit, deuren met afstandsbediening te ontgrendelen, na even motor starten en sleutel verwijderen ging alles netjes uit...
Er zal toch een nieuwe schakelaar in moeten, 4B0905849 besteld via de Onderdelenlijn, volgende week nog even een uurtje klussen
De volgende ochtend was alles weer normaal: controlelampjes uit, deuren met afstandsbediening te ontgrendelen, na even motor starten en sleutel verwijderen ging alles netjes uit...
Er zal toch een nieuwe schakelaar in moeten, 4B0905849 besteld via de Onderdelenlijn, volgende week nog even een uurtje klussen

- mx-man
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Ik heb deze storing jaren geleden ook een keer gehad, het uite zich op een andere manier. Namelijk starten tijdens het rijden. Het koste me 2 startmotoren voordat duidelijk was wat het echte probleem was
- Peter_Maathuis
- Moderator
Het was voor het eerst een paar graden onder nul geweest en iets mechanisch (en het vet dat eraan zit om te smeren) gaat gemakkelijker bewegen bij wat hogere temperaturen.
Wat ik niet kan verklaren, is dat later op de avond, toen het contactslot weer afkoelde, maar zonder dat de sleutel in het contactslot was geweest, het S-contact weer actief werd. Maar een gare startschakelaar kan kennelijk ongeplande doorverbindingen maken, zoals ook blijkt uit het relaas hierboven van mx-man...
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Soms helpt het morrelen met de sleutel, maar beter is inderdaad vervangen van het contactblokje.
Uit voorzorg bewaar ik de autosleutel los in het sleuteletui, zodat ik de sleutel zonder extra ballast kan gebruiken.
Maar goed, je weet nooit wat de vorige eigenaren van de auto aan de sleutelbos hadden hangen ...
Misschien goed om dit als mogelijke oorzaak aan te geven, bij het zoeken bij onverklaarbare storingen.
Uit voorzorg bewaar ik de autosleutel los in het sleuteletui, zodat ik de sleutel zonder extra ballast kan gebruiken.
Maar goed, je weet nooit wat de vorige eigenaren van de auto aan de sleutelbos hadden hangen ...
Misschien goed om dit als mogelijke oorzaak aan te geven, bij het zoeken bij onverklaarbare storingen.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot