Beste forumleden,
Heb mijn auto laten uitlijnen, maar nu rijdt de auto naar mijn gevoel anders. Het is alsof ik minder controle heb over de auto en alsof de auto zoekerig en zweverig is. Alsof de auto een andere karakter heeft gekregen. De vorige uitlijning was bij een Audi-dealer, maar dit keer bij een ander bedrijf. Ben terug gegaan naar de uitlijnboer, maar hij verzekerde me dat de uitlijning helemaal prima is. Kunnen jullie de uitlijnrapport beoordelen?
https://ibb.co/hCTKkfc
Groet,
Donnie
Audi Q2 rijdt anders na uitlijning
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Goedemorgen Donnie,
Als eerste: je zit niet op het juiste forum voor vragen over de Q2, je zal naar het gewone Audiforum moeten, tenzij je ook van plan bent er een A2 bij te nemen.En een introductie wordt hier op prijs gesteld.
Nu je vraag:
Als ik de gegevens zo bekijk is er niet veel af gesteld.
De achteras is met rust gelaten.
Voor is er alleen aan het toespoor gesteld, is van -0,06 naar +0,12 graden gegaan.
Nominale waarde is +0,10 graden en de maximale waarde +0,20 graden
Met andere woorden wat de monteur gedaan heeft is het juiste.
De afstelling valt nu mooi binnen de grenzen, voorheen niet.
Ik kan me ook niet voorstellen dat als je naar een nieuwe instelling gaat met MEER toespoor de auto minder goed recht uit wil rijden.
Voordeeltje nu is wel dat je stuur weer recht staat.
Waarschijnlijk moet je het zoeken in de banden spanning, een Q 2 wordt met hoge bandenspanning wat licht in de besturing.
Zelf heb ik voor 17’ 2,4 bar voor de voorwielen.
Je kan de uitlijnman vragen om het toespoor wat te verminderen maar ik verwacht er geen positief resultaat van.
Deze tekst is gemaakt op grond van het uitlijn rapport, als je twijfels hebt over de juistheid kan je nog naar een andere uitlijner gaan.
Als eerste: je zit niet op het juiste forum voor vragen over de Q2, je zal naar het gewone Audiforum moeten, tenzij je ook van plan bent er een A2 bij te nemen.En een introductie wordt hier op prijs gesteld.
Nu je vraag:
Als ik de gegevens zo bekijk is er niet veel af gesteld.
De achteras is met rust gelaten.
Voor is er alleen aan het toespoor gesteld, is van -0,06 naar +0,12 graden gegaan.
Nominale waarde is +0,10 graden en de maximale waarde +0,20 graden
Met andere woorden wat de monteur gedaan heeft is het juiste.
De afstelling valt nu mooi binnen de grenzen, voorheen niet.
Ik kan me ook niet voorstellen dat als je naar een nieuwe instelling gaat met MEER toespoor de auto minder goed recht uit wil rijden.
Voordeeltje nu is wel dat je stuur weer recht staat.
Waarschijnlijk moet je het zoeken in de banden spanning, een Q 2 wordt met hoge bandenspanning wat licht in de besturing.
Zelf heb ik voor 17’ 2,4 bar voor de voorwielen.
Je kan de uitlijnman vragen om het toespoor wat te verminderen maar ik verwacht er geen positief resultaat van.
Deze tekst is gemaakt op grond van het uitlijn rapport, als je twijfels hebt over de juistheid kan je nog naar een andere uitlijner gaan.
- Airspeed
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Hoi Jaap,
Kan het misschien zijn dat de terminologie hier wat parten speelt? Iig bij mij dan: ‘toespoor’ zou ik ‘sporing’ (vd vooras) noemen.
Toespoor zou dan zijn dat de wielen naar binnen wijzen /\ als het ware.
Als de sporing een negatieve waarde heeft zou ik idd over toespoor spreken.
Bij een positieve waarde vd sporing zou je het uitspoor kunnen noemen.
Gezien de verandering snap ik dus zijn gevoel in de rechtuit stabiliteit wel.
Ik rij zelf liever met iets negatief, zeker op de vooras. Een positieve (fabrieks)waarde snap ik zelf dus niet zo, maar dat zal aan mijn beperkte voertuig dynamische kennis liggen
Kan het misschien zijn dat de terminologie hier wat parten speelt? Iig bij mij dan: ‘toespoor’ zou ik ‘sporing’ (vd vooras) noemen.
Toespoor zou dan zijn dat de wielen naar binnen wijzen /\ als het ware.
Als de sporing een negatieve waarde heeft zou ik idd over toespoor spreken.
Bij een positieve waarde vd sporing zou je het uitspoor kunnen noemen.
Gezien de verandering snap ik dus zijn gevoel in de rechtuit stabiliteit wel.
Ik rij zelf liever met iets negatief, zeker op de vooras. Een positieve (fabrieks)waarde snap ik zelf dus niet zo, maar dat zal aan mijn beperkte voertuig dynamische kennis liggen

Misano rode CS FSI, eind 2003, (dood) panoramadak, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, 16" velgen, facelift serviceklep, Pro-Boost ecu upgrade
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Ik heb de tekst maar letterlijk opgevat:
Positieve getallen in de tabel toespoor is de wielen: /\ ( aan de voorkant van de voorwielen een kleinere afstand dan aan de achterkant).
Dan kloppen de fabriekswaarden ook . ( tussen de +0,00 en +0,20)
Negatieve getallen is uitspoor naar mijn idee.
Maar het kan ook best anders zijn, misschien wil Jos Br. Er wel wat over zeggen
.
Maaruuhh ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met je vernieuwde ecu gaat Airspeed.
Positieve getallen in de tabel toespoor is de wielen: /\ ( aan de voorkant van de voorwielen een kleinere afstand dan aan de achterkant).
Dan kloppen de fabriekswaarden ook . ( tussen de +0,00 en +0,20)
Negatieve getallen is uitspoor naar mijn idee.
Maar het kan ook best anders zijn, misschien wil Jos Br. Er wel wat over zeggen

Maaruuhh ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met je vernieuwde ecu gaat Airspeed.
- Airspeed
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Ah, dan ben ik abuis en zat het anders in mijn hoofd, thanks voor de aanvulling!
Ecu zit er nog niet in! Ik wil nml eerst het (wsl) los zittende thermostaat sensor draadje herstellen en de dashboard melding laten verdwijnen, zodat ik zeker weet dat de nwe ecu niet iets probeert aan te passen, waarvoor hij geen contact kan maken..
7 april
Ecu zit er nog niet in! Ik wil nml eerst het (wsl) los zittende thermostaat sensor draadje herstellen en de dashboard melding laten verdwijnen, zodat ik zeker weet dat de nwe ecu niet iets probeert aan te passen, waarvoor hij geen contact kan maken..
7 april

- Veertienmeizeventien
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Haha, 'k moet steeds grinniken als ik dit bericht in "forumoverzicht" zie staan,
Niet cynisch bedoeld, maar ik ben nogal beeldend ingesteld en zie iemand een wild vreemd Forum binnen komen vliegen met een hoop bombarie en een paar A4-tjes in de lucht; allereerste bericht: "HEE! kijk hier eens naar!!!"
En het gaat nog over een ander type dan de A2, ook nog, haha!
Best wel goede humor als het niet echt zou zijn.
Niet cynisch bedoeld, maar ik ben nogal beeldend ingesteld en zie iemand een wild vreemd Forum binnen komen vliegen met een hoop bombarie en een paar A4-tjes in de lucht; allereerste bericht: "HEE! kijk hier eens naar!!!"
En het gaat nog over een ander type dan de A2, ook nog, haha!
Best wel goede humor als het niet echt zou zijn.
betutteling is zinloos; passie is Goud