km teller teruggeschroefd + a-point maakt dure assessment

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
10us

09 sep 2010, 19:23 0 x

heb mijn a-2 net weggebracht voor een grote beurt. het is de eerste onderhoudsbeurt in nl voor mijn niet-stalen ros vandaar maar even naar de officiele dealer. krijg ik hetvolgende te horen:

1. de kmstand is ws. een ton teruggeschroefd!
2. handrem moet vervangen worden - 460e
3. oliesensor moer vervangen - 150e
4. distributieriem ook maar doen - 500e
5. airco reparatie - 260 e
5. grote beurt - 500e

en ik tot vanochtend zo blij met mijn autotje... wat nu?

een gefrustreerde liefhebber
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

09 sep 2010, 20:39 0 x

WAAR GEKOCHT ???

Er worden op het het moment ook zo veel geimporteerde A2,s aangeboden waaronder ook heel veel 1.2. Een jaar geleden amper een 1.2 diesel. Ze staan ook bekend om veel gebreken voornamelijk bij de versnellingsbak. Ik vindt het belastingvrije voordeel niet opwegen met de mogelijke vele technische gebreken. Mensen staren zich blind op een belastingvrije auto, en de handel speelt daar handig op in.(teruggedraaide klok) Ik hoop toch voor jou dat alles goed afloopt. Wat heeft hij momenteel op de klok staan. ? Sterkte :roll:
j.hoeben1

09 sep 2010, 21:26 0 x

Hoi Tinus,
Dit is natuurlijk zwaar klote!! Ik heb hier op het forum al eens aangegeven dat importeren van een auto een hachelijke zaak kan zijn wat het terugdraaien van de km teller betreft. Ik heb Duitse familie die mij er op gewezen hebben dat het in Duitsland schering en inslag is. Ik weet niet of jouw auto daar vandaan komt maar als de eigenaar te achterhalen is kun je hem aanklagen. In Duitsland is het namelijk een misdrijf als je de teller terug draait. Ik blijf zeggen dat je altijd het nodige vooronderzoek moet doen voordat je tot koop overgaat en zeker de verkoper niet op zijn mooie blauwe ogen gelooft. Ik wens je veel sterkte en als ik jouw was ging ik hier zeker werk van maken.

Nogmaals heel veel sterkte en laat het er niet bij zitten,

Sjors.
A2ColourStorm

09 sep 2010, 21:37 0 x

Hi Tinus,

Balen is wel heel zacht uitgedrukt!
Met wat je schrijft, zeg ik: verkoper is een oplichter.
Ik weet het niet, maar ik veronderstel dat je de A2 in Dld hebt gekocht.
In dat geval adviseer ik je Sjors z'n advies op te volgen en de verkoper hier op aanspreken.

Heel veel succes.

Wim
MN-NL

09 sep 2010, 21:49 0 x

Beste Tinus,

Dat is inderdaad AU!

Bij elke auto die je koopt reken je natuurlijk met wat kleinigheden, jouw lijstje is echter veel te lang. Bij mij ook de vraag: waar gekocht?

Het mag zo zijn dat in Duitsland km-standen worden teruggedraaid, dat gebeurt in NL net zo hard. Hier heb je de NAP, ook in Duitsland is eea goed te controleren. En inderdaad, in Duitsland strafbaar, hier niet....

Scheckheft, oftewel het boekje, kan je compleet met stempels kopen als je wilt. Maar bij TUV of Dekra is wel de kopie op te vragen van de 2-jaarlijkse inspecties, met geregistreerde km-stand. En de Fahrzeugbrief, het deel met de vermelding van de eigenaar, vermeldt elke aan- en afmelding, met km. stand.

Maw, de A2 (1.4 benzinde) die ik onlangs zelf in Duitsland heb gehaald is aantoonbaar 44000 km jong. Sterker nog, het boekje is foutief ingevuld, met een te hoge kim stand. Onderhandelvoordeeltje want aantoonbaar fout :lol:
En desondanks de distributie vervangen, qua km niet nodig maar vanwege de leeftijd wel. Zag er allemaal nog prima uit trouwens, maar voor dat geld kan je de motor niet riskeren, IMHO.

Koop je in NL een import, dan is ofwel de historie er aantoonbaar bij (dus de papieren uit Duitsland, dan heeft je A2 dus nog geen NL kenteken want dan lever je alles in....), of je krabt 3 keer achter je oren.

Blijft een vervelend verhaal voor je en probeer de verkoper, in NL of D, aan te spreken. Rechtsbijstandsverzekering?

Veel sterkte en succes, en bedenk: de A2 kan er niets aan doen, dat blijft een leuk ding!

Groet, Marc
Donckerwolke

09 sep 2010, 22:49 0 x

Ai, wat verevelend. Dat verwacht je niet bij een A2, in enen zoveel kosten.

Hoe is men er achter gekomen dat de km-stand is teruggedraaid?

Via de computer in de auto of n.a.v. de geconstateerde toestand van de auto?

Ben benieuwd ....

Succes met dit vervolg, D
Peter

10 sep 2010, 09:52 0 x

Als ik een gok mag doen: Auto is in Apeldoorn e.o. / Veluwe gekocht ? Kilometerstand door de handelaar teruggedraaid. In Duitsland is het manipuleren van de kilometerstand een misdrijf !
Johan

10 sep 2010, 10:51 0 x

Wel lekker goedkoop zo'n 3 liter A2.. :?

Wat me voor al opvalt is dat bij deze auto's toch behoorlijk wat kosten en overige problemen naar boven komen. Tesamen met de aanschafprijs vraag ik me af hoelang je ermee moet rijden voordat je het verschil van het niet hoeven te betalen van wegenbelasting eruit hebt... :roll:

Sterkte.
j.hoeben1

10 sep 2010, 11:13 0 x

Het mag zo zijn dat in Duitsland km-standen worden teruggedraaid, dat gebeurt in NL net zo hard. Hier heb je de NAP, ook in Duitsland is eea goed te controleren. En inderdaad, in Duitsland strafbaar, hier niet....

Hoi,
Ik ben het met Mark niet helemaal eens. In Nederland komt het steeds minder voor dat de teller terug gezet is, zeker van auto's vanaf 2000. De rede daarvan is dat als je met jouw wagen naar een garage gaat met BOVAG zij verplicht zijn de km stand door te geven aan NAP, al verwissel je maar een lampje. In Duitsland kent men zo'n regel niet.

Mijn vuistregels zijn als ik een auto koop:
Is het onderhoudsboekje helemaal ingevuld.
Als de wagen bij de dealer te koop staat vraag een onderhoudshistory.
Als de wagen ergens anders te koop staat kijk in het onderhoudsboekje waar hij zijn onderhoud gehad heeft en doe navraag bij die garage en vraag daar dan de history.
Dan heb ik van mijn Audi destijds kunnen achterhalen van wie deze geweest is en heb daar ook nog eens contact mee gezocht. De rede hiervan was dat de wagen nog maar 18000 km gelopen had en nog geen 2 jaar was. Waarom doet zo iemand hem dan weg! Ik heb hem toen met een gerust hart voor een meeneem prijs gekocht zonder garantie omdat de aankoop 100km van mijn woonadres was.
Ben altijd alert als er navenant de leeftijd maar weinig op de teller staat, zeker bij diesels.
Zijn er problemen dan laat ik hem staan of laat hem in ieder geval keuren door b.v. de ANWB.

Sjors
10us

10 sep 2010, 15:35 0 x

Dank voor de support. Het is idd een ingevoerde auto uit Duitsland - gekocht in regio Tilburg. Wel heb ik het volledig ingevulde originele onderhoudsboekje erbij inclusief stempels en onderhoudsbeurten... en dat klopt aardig met de kilometerstand van de auto, maar dus niet met de werkelijke stand. Waarschijnlijk een erg goede vervalsing...

Ik kwam er overigens achter via de Audi garage. De historie van de auto is gekoppeld aan het Chassis-nummer en daaruit blijkt dus dat ie wat meer gelopen heeft.

Verder heb ik trouwens het idee dat A-Point wel erg ruim rekent hoor. Volgende keer gewoon weer naar de lokale dealer.
Plaats reactie