Hallo allemaal,
Ik had de voorkeur voor GTL diesel, maar nu het duurder is dan benzine houdt het wel op.
Daarom ben ik weer op gewone (en de goedkoopste) diesel gaan rijden, maar wel weer met toevoeging van ACETON.
Ik las ergens dat de roetmeting door gebruik van ACETON een stuk gunstiger werd, dus dit vandaag bij de APK even flink getest.
Met een Turbo Diesel mag je max. 3.0 roetuitstoot meten en bij mij kwam er een resultaat uit van 0,55.
De EGR klep afgesloten, geen katalysator meer, via JB-autoservice 100 pk met mijn 1.4 TDI en dan een roetmeting met zo'n enorm laag percentage! Zo blijft mijn motor mooi schoon en kan ik er nog heel veel milieuvriendelijke kilometers mee rijden.
Groet, Fred Meedendorp
Een bijzondere roetmeting bij APK door gebruik van ACETON
- jos_br
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Dat kan zijn/is zo, echter een schone motor is ook wat waard, in ieder geval beter dan met allelei onbestendige middeltjes de motor weer schoon proberen te maken........vanwege die fijne egr.een afgesloten Egr heeft zeer veel negative invloed op de nox uistoot
Jos.
JBAutoservice BV
- koop9
- Motortype: (nog) geen Audi A2
EGR werkt niet (staat niet open) bij vol gas geven tijdens een roetmeting dus die heeft daar geen invloed op....
Wel kan een dichte EGR een iets mindere aanslag door roetophoping in de uitlaat te weeg brengen waardoor bij de eerste keer gas geven bij de roetmeting de waardes meteen goed zijn en je niet een 2e of zelfs wel tot een keer of 6 vol gas moet geven....
Wat goed helpt (weet iedere garage) is bij een te hoge roetuitstoot of bij een zeer rustige rijder waardoor er roet ophoping in de uitlaat kan zitten, is om even een stukje te rijden en dan de motor even een paar keer goed door te trekken in toeren in 2e 3e versnelling om zo de roet uit de uitlaat te halen.
Kan me de laatste echte afkeur op te hoge roetuitstoot niet meer heugen....
Ze rollen er allemaal zo doorheen en die ene die het net niet haalt is na een proefrit zoals beschreven ook weer goed.
Nu met de standaard roetfilters hoeven we niet meer te roetmeten en in de herrie te staan, heeeerlijk!!! (nu moet je hem uitlezen, geen storing opgeslagen is goedkeur!)
Wel kan een dichte EGR een iets mindere aanslag door roetophoping in de uitlaat te weeg brengen waardoor bij de eerste keer gas geven bij de roetmeting de waardes meteen goed zijn en je niet een 2e of zelfs wel tot een keer of 6 vol gas moet geven....
Wat goed helpt (weet iedere garage) is bij een te hoge roetuitstoot of bij een zeer rustige rijder waardoor er roet ophoping in de uitlaat kan zitten, is om even een stukje te rijden en dan de motor even een paar keer goed door te trekken in toeren in 2e 3e versnelling om zo de roet uit de uitlaat te halen.
Kan me de laatste echte afkeur op te hoge roetuitstoot niet meer heugen....
Ze rollen er allemaal zo doorheen en die ene die het net niet haalt is na een proefrit zoals beschreven ook weer goed.
Nu met de standaard roetfilters hoeven we niet meer te roetmeten en in de herrie te staan, heeeerlijk!!! (nu moet je hem uitlezen, geen storing opgeslagen is goedkeur!)