Stil komen te staan door bobines

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Paulus
Audi A2 clublid
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

Gisteren, 18:12 1 x

Vandaag is het mij voor het eerst overkomen met een A2. Tot stilstand komen door een mankement. ( na 10 jaar A2 rijden en 6e A2) Dagje Duitsland, kwam tot stilstand met uitgevallen motor en meldingen op het display.
Er kwam een brandlucht de auto in. Bij een eerste blik onder de motorkap viel het mij op dat alle vier de bobines gebobbeld waren. Dat was kort geleden nog niet. Ik rij meestal met reserve bobines, echter ik dacht twee is wel voldoende. Ik ging er vanuit dat bobines per stuk gaan haperen. Ik had geluk; op 150 meter afstand bleek een automaterialen zaak te zitten! En...ze hadden er twee op voorraad. Bobines gewisseld, niet starten. Er was een zekering doorgesmolten van 20A. Overigens werd deze zekering niet vermeld op de sticker in het klepje. Zekering vervangen, tikkie lopen!

Ik vraag mij af op jullie dit meegemaakt hebben. Van bobines drie was er een contactpin overhit en gesmolten. Ik denk dat dit de oorzaak is. Maar kan dit de andere bobines beschadigd hebben? De terugreis was er niets meer aan de hand.
Ik neem voortaan dus VIER reserve bobines mee!

Voor de volledigheid: BBY 2005 58578 km.
IMG20250405174909.jpg
IMG20250405174909.jpg (6.76 MiB) 217 keer bekeken
IMG20250405174941.jpg
IMG20250405174941.jpg (5.35 MiB) 217 keer bekeken
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

Gisteren, 20:30 0 x

Ik heb zelf in de 12 jaar dat ik A2 rij 2x een defecte penbobine meegemaakt (= op 3 ciinders gaan lopen).
Een weggesmolten contactpin / doorgeslagen zekering is mij daarbij niet opgevallen.

Van welk (afwijkend) merk was de penbobine met de weggesmolten contactpin?

Heb je de bougies (naderhand) nog gecontroleerd.

De brandlucht & doorgeslagen zekering doet mij denken aan een beschadigde kabelboom. Misschien ergens doorgesleten na al die jaren / kilometers?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

Gisteren, 21:01 0 x

Beangstigende situatie @Paulus. Zou dit een potentiele brand geweest kunnen zijn?

Goed dat je reserve bij je had, ik heb nog niet eerder meegemaakt dat er meer dan 1 tegelijkertijd stuk ging. Ik heb ze 2 jaar geleden preventief vervangen nadat ik ééntje aantrof met kleine bultjes.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Paulus
Audi A2 clublid

Gisteren, 21:34 0 x

Peter_Audi_A2 schreef:
Gisteren, 20:30
Ik heb zelf in de 12 jaar dat ik A2 rij 2x een defecte penbobine meegemaakt (= op 3 ciinders gaan lopen).
Een weggesmolten contactpin / doorgeslagen zekering is mij daarbij niet opgevallen.

Van welk (afwijkend) merk was de penbobine met de weggesmolten contactpin?

Heb je de bougies (naderhand) nog gecontroleerd.

De brandlucht & doorgeslagen zekering doet mij denken aan een beschadigde kabelboom. Misschien ergens doorgesleten na al die jaren / kilometers?
De brandlucht komt vrijwel zeker van de bobines. Het kwam via de ventilatie naar binnen, in ieder geval niet vanuit het interieur. Ik ruik ze zelfs buiten nog nu ze op de tuintafel liggen.
De bougies heb ik nog niet gecontroleerd, dat ben ik wel van plan.

Ik ga er vanuit dat het de originele bobines zijn, gezien de tellerstand van de auto.

Vreemd verhaal toch!?
Ik ben blij dat het verholpen lijkt te zijn, maar helemaal gerust ben ik nog niet.
Paulus
Audi A2 clublid

Gisteren, 21:40 0 x

HansJan schreef:
Gisteren, 21:01
Beangstigende situatie @Paulus. Zou dit een potentiele brand geweest kunnen zijn?

Goed dat je reserve bij je had, ik heb nog niet eerder meegemaakt dat er meer dan 1 tegelijkertijd stuk ging. Ik heb ze 2 jaar geleden preventief vervangen nadat ik ééntje aantrof met kleine bultjes.
Ik was inderdaad bang voor brand HansJan, eenmaal langs de kant van de weg heb ik meteen de accu losgekoppeld. Dat gaat heel vlot met het boord gereedschap naast de accu. Dat ik reserve bij me had was geluk; normaal neem ik ze alleen mee op vakantie.
Plaats reactie