Lambdasonde en katalysator
- LeuvieA2
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 22 apr 2025, 17:56
- Locatie: Assen
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Hoi, dmv uitlezen met een goed apparaaT zijn we er achter gekomen dat de lambdasonde vóór de katalysator stuk is(dure) Doordat de vorige bewoner bij elke tankbeurt loodvervanger heeft toegevoegd ben ik bang dat de katalysator ook naar de haaien is(nu niet te meten want geen vóórmeting). Mijn vraag is: welke katalysator moet ik vervangen? Die direct bij uitlaatspruitstuk of die midden onder de auto? Het is een 1.4 benzine AUA 2001z
- edje13
- Audi A2 clublid
- Berichten: 571
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 09:52
- Locatie: Sittard-Geleen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Betreffende G263 storing zie:
viewtopic.php?f=14&t=1991&start=10
Je kan ook deze antwoorden/ oplossing vinden door de zoekfunctie te gebruiken ( of gewoon op Google. Doe hier je voordeel mee
viewtopic.php?f=14&t=1991&start=10
Je kan ook deze antwoorden/ oplossing vinden door de zoekfunctie te gebruiken ( of gewoon op Google. Doe hier je voordeel mee

- edje13
- Audi A2 clublid
- Berichten: 571
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 09:52
- Locatie: Sittard-Geleen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Er zijn 2 lambdasondes in de Audi a2.
De voorste in de motor ruimte (1e kat) en de 2e in de uitlaat.
https://audi-a2.nl/viewtopic.php?f=14&t=8988
De voorste in de motor ruimte (1e kat) en de 2e in de uitlaat.
https://audi-a2.nl/viewtopic.php?f=14&t=8988
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2717
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Als je met een goed apparaat uitleest, zou je toch moeten zien of je de motor-ECU dan wel de HVAC / airco / kachel aan het uitlezen bent
Bij een Audi zijn we het best geholpen met VCDS -software van Ross-Tech, draait op pc en is goed vergelijkbaar met wat de dealer heeft.
De eerste lambdasensor zit vlakbij het uitlaatspruitstuk, onder het hitteschildje. Voor (de)montage werkt een speciale 22mm dop handig (met aandrijving naast de dop ipv aan de bovenkant waar de kabel zit). Dit is de duurste van de twee en heeft een 5-polige aansluiting (twee rijen pinnen).
De tweede sensor zit halverwege de uitlaat en heeft een 4-polige connector met aansluitpinnen naast elkaar.
De G263 zit in het kachelhuis en is bereikbaar vanuit de voetenruimte aan de bestuurderskant.

Bij een Audi zijn we het best geholpen met VCDS -software van Ross-Tech, draait op pc en is goed vergelijkbaar met wat de dealer heeft.
De eerste lambdasensor zit vlakbij het uitlaatspruitstuk, onder het hitteschildje. Voor (de)montage werkt een speciale 22mm dop handig (met aandrijving naast de dop ipv aan de bovenkant waar de kabel zit). Dit is de duurste van de twee en heeft een 5-polige aansluiting (twee rijen pinnen).
De tweede sensor zit halverwege de uitlaat en heeft een 4-polige connector met aansluitpinnen naast elkaar.
De G263 zit in het kachelhuis en is bereikbaar vanuit de voetenruimte aan de bestuurderskant.
- LeuvieA2
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 22 apr 2025, 17:56
- Locatie: Assen
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ja mn auto nu voor apk geweest en is er niks aan de hand. Verklaring hiervoor is dat iemand die de Nederlandse taal niet machtig is met een nederlandstalig uitleesapparaat is bezig geweest. Iets met ‘uitlaattemperatuursensor verdamper defect’ oid. Hij zal wel gelezen hebben: uitlaat = exhaust dus moet lambdasonde zijn
Iets met storm en glas water.. toch bedankt!
