Stuur trekt naar rechts
Beste Audi A2 bezitters,
Sinds kort ben ik trotse eigenaar van een Audi A2. Alleen heb ik een vervelend probleempje.
Auto trekt tijdens rijden naar rechts als je stuur los laat. Dit is vooral vervelend/niet fijn tijdens rijden op snelweg. Je moet stuur steeds tegensturen naar links met ten gevolge van vermoeide armen.
Ik heb van de week mijn auto laten uitlijnen bij een bekende bandenboer. Na uitlijnen ging monteur effe proefrijden maar hij bleef naar rechts trekken.
Hij heeft toen de voorwielen gewisseld van links naar rechts en vica versa. Na nog een ritje bleef probleem terug komen.
Daarna heeft monteur zonder uitlijnapparatuur handmatig op ''gevoel'' aan sporing gedraaid aan beide kanten. Daarna ging ie weer rijden en zei dat alles goed was. Dus ikke blij maar ik had toch niet echt een fijne gevoel omdat hij zomaar effe op gevoel iets doet.
Monteur zei nog van je kunt nog naar dealer gaan voor om de stuur te laten uitlezen en in basisstand te laten zetten. Ik heb werkplaats dealer gebeld maar die zei dat het niet kan! Wordt ik nu voor de gek gehouden?
Dus ik zelf rijden dan maar. Wat blijkt idd hij trekt niet meer naar rechts maar blijft zoeken. Het lijks alsof beide wielen andere kant op willen. Op sommige wegen kun je gerust stuur los laten en op sommige wegen moet je toch ff stuur goed vastpakken.
Wat ik ook merk op snelwegen is dat stuur makkelijker naar links te draaien is dan naar rechts. Net als of spoorstang niet helemaal correct is afgesteld. In de stad merk je er weinig van.
Kan het zijn dat het ligt aan de banden? Banden zijn gebruikt maar wel nog met goede profiel. Dus eigenlijk vind ik zonde om nieuwe banden te kopen.
Zou ik nog misschien de wielen van voor naar achter kunnen wisselen? Omdat achter niet echt slijten aan de zij kanten. Het betreft hier winter banden zonder rijrichting profielen. Dus in princiepe kun je gewoon alle denkbare wissels doen. De banden zijn van het merk Toyo niet echt een top kwaliteit. Maar goed we kunnen veilig rijden.
Ik weet het ik ben misschien wel pietje precies maar ik heb dit bij mijn vorige auto's nooit gehad. Dus verwacht ik van zo'n jong auto niet dat hij dit mag doen.
Dus wat kan ik nog doen? Terug gaan en opnieuw laten uitlijnen met apparatuur? Ik weet niet of ze dit kosteloos zullen doen. Heb je op dit soort dingen garantie? Want het kost toch gauw 60 euro.
Alle tips welkom.
P.s. Ik heb ergens gelezen dat Audi's deze probleem wel vaker heeft. Herkent iemand dit ook bij zijn auto? Of heb je dit ook gehad en wat je eraan gedaan?
Sinds kort ben ik trotse eigenaar van een Audi A2. Alleen heb ik een vervelend probleempje.
Auto trekt tijdens rijden naar rechts als je stuur los laat. Dit is vooral vervelend/niet fijn tijdens rijden op snelweg. Je moet stuur steeds tegensturen naar links met ten gevolge van vermoeide armen.
Ik heb van de week mijn auto laten uitlijnen bij een bekende bandenboer. Na uitlijnen ging monteur effe proefrijden maar hij bleef naar rechts trekken.
Hij heeft toen de voorwielen gewisseld van links naar rechts en vica versa. Na nog een ritje bleef probleem terug komen.
Daarna heeft monteur zonder uitlijnapparatuur handmatig op ''gevoel'' aan sporing gedraaid aan beide kanten. Daarna ging ie weer rijden en zei dat alles goed was. Dus ikke blij maar ik had toch niet echt een fijne gevoel omdat hij zomaar effe op gevoel iets doet.
Monteur zei nog van je kunt nog naar dealer gaan voor om de stuur te laten uitlezen en in basisstand te laten zetten. Ik heb werkplaats dealer gebeld maar die zei dat het niet kan! Wordt ik nu voor de gek gehouden?
Dus ik zelf rijden dan maar. Wat blijkt idd hij trekt niet meer naar rechts maar blijft zoeken. Het lijks alsof beide wielen andere kant op willen. Op sommige wegen kun je gerust stuur los laten en op sommige wegen moet je toch ff stuur goed vastpakken.
Wat ik ook merk op snelwegen is dat stuur makkelijker naar links te draaien is dan naar rechts. Net als of spoorstang niet helemaal correct is afgesteld. In de stad merk je er weinig van.
Kan het zijn dat het ligt aan de banden? Banden zijn gebruikt maar wel nog met goede profiel. Dus eigenlijk vind ik zonde om nieuwe banden te kopen.
Zou ik nog misschien de wielen van voor naar achter kunnen wisselen? Omdat achter niet echt slijten aan de zij kanten. Het betreft hier winter banden zonder rijrichting profielen. Dus in princiepe kun je gewoon alle denkbare wissels doen. De banden zijn van het merk Toyo niet echt een top kwaliteit. Maar goed we kunnen veilig rijden.
Ik weet het ik ben misschien wel pietje precies maar ik heb dit bij mijn vorige auto's nooit gehad. Dus verwacht ik van zo'n jong auto niet dat hij dit mag doen.
Dus wat kan ik nog doen? Terug gaan en opnieuw laten uitlijnen met apparatuur? Ik weet niet of ze dit kosteloos zullen doen. Heb je op dit soort dingen garantie? Want het kost toch gauw 60 euro.
Alle tips welkom.
P.s. Ik heb ergens gelezen dat Audi's deze probleem wel vaker heeft. Herkent iemand dit ook bij zijn auto? Of heb je dit ook gehad en wat je eraan gedaan?
- chipsoer
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
- Locatie: Roermond
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Als ik een auto zou moeten kopen die of naar links of naar rechts trekt, zou ik hem laten staan !!! dikke kans dat er een schade is geweest, het trekken naar een kant is voor zover ik weet geen A2 probleem. Je zegt dat de banden nog goed zijn. Het moet de afstelling op de spoorstang zijn of indien er schade is geweest kan het van alles zijn. Garantie ?? Ik zou zeker teruggaan. Ik hoop voor jou op een oplossing. Ik ben benieuwd wat dit probleem is ?? :roll:
ik denk dat de monteur de stuurhoek sensor bedoelt de g85
De Stuurhoek Sensor (G85) moet opnieuw worden gecalibreerd (in de 'nul' positie zetten) bij diversie VW en Audi auto's met ESP als:
de auto (opnieuw) is uitgelijnd;
het desbetreffende Regelapparaat [ABS/EDL/ASR/ESP (J104)] is vervangen of uitgebouwd;
de Stuurhoek Sensor (G85) is vervangen of uitgebouwd;
de stuurkolom is vervangen of uitgebouwd.
De Stuurhoek Sensor (G85) moet opnieuw worden gecalibreerd (in de 'nul' positie zetten) bij diversie VW en Audi auto's met ESP als:
de auto (opnieuw) is uitgelijnd;
het desbetreffende Regelapparaat [ABS/EDL/ASR/ESP (J104)] is vervangen of uitgebouwd;
de Stuurhoek Sensor (G85) is vervangen of uitgebouwd;
de stuurkolom is vervangen of uitgebouwd.
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Even voor wat betreft het bandenwisselen, zijn het de originele maatbanden die erop liggen of mogelijk bredere banden?
Overigens het wisselen van voor naar achter moet je ondanks dat er geen officiële draairichting op staat toch beperken toch rechterzijde recht houden en linkerzijde links houden Indien de banden n.l. al een aantal kilometers erop zitten zijn ze "gezet', d.w.z. dat het karkas van de band (koordlagen in de opbouw) in een richting zijn "gezet"en het is niet bevorderlijk om dit weer te veranderen (door b.v. van links naar rechts te wisselen aangezien je dan de draairichting van de band verandert.
Betreffende het uitlijnen, het is leuk geprobeerd van die "bandenboer" om handmatig wat aan je sporing te verstellen maar ik lees niet dat hij daarna heeft gecontroleerd wat nu daadwerkelijk je sporing (toe-in) is! Dit kan nu behoorlijk afwijken en gevolg hiervan kan mogelijk in de toekomst overmatige bandenslijtage zijn! Ik zou zeker teruggaan en ondanks het naar één kant trekken de sporing weer juist aflaten stellen. Pas dan kun je ook goed verder zoeken naar de werkelijk oorzaak. (ik denk ook dat hij hiervoor geen extra kosten mag rekenen, immers jij bent voor uitlijnen gekomen en nu is de wagen dus niet uitgelijnd zoals het hoort!).
Theo
Overigens het wisselen van voor naar achter moet je ondanks dat er geen officiële draairichting op staat toch beperken toch rechterzijde recht houden en linkerzijde links houden Indien de banden n.l. al een aantal kilometers erop zitten zijn ze "gezet', d.w.z. dat het karkas van de band (koordlagen in de opbouw) in een richting zijn "gezet"en het is niet bevorderlijk om dit weer te veranderen (door b.v. van links naar rechts te wisselen aangezien je dan de draairichting van de band verandert.
Betreffende het uitlijnen, het is leuk geprobeerd van die "bandenboer" om handmatig wat aan je sporing te verstellen maar ik lees niet dat hij daarna heeft gecontroleerd wat nu daadwerkelijk je sporing (toe-in) is! Dit kan nu behoorlijk afwijken en gevolg hiervan kan mogelijk in de toekomst overmatige bandenslijtage zijn! Ik zou zeker teruggaan en ondanks het naar één kant trekken de sporing weer juist aflaten stellen. Pas dan kun je ook goed verder zoeken naar de werkelijk oorzaak. (ik denk ook dat hij hiervoor geen extra kosten mag rekenen, immers jij bent voor uitlijnen gekomen en nu is de wagen dus niet uitgelijnd zoals het hoort!).
Theo
Dank je wel voor de snelle reactie's.
Ik ga morgen zeker terug. Gisteren gebeld waren de uitlijners vrij. Maar heeft de A2 esp? Dus omdat ik nu opnieuw uitgelijnd heb moet ik dan de stuurhoeksensor opnieuw laten calibreren?
Of hoeft dit niet?
De monteur zei ook van dat de stuur zichzelf steeds corrigeerd naar de nul stand. Daarom het zoekerige gedrag misschien?
En wat nu? De heeft de voorwielen wel gewisseld! Zal ik ze dan maar weer terug laten zetten of gewoon zo laten.
Ik ga morgen zeker terug. Gisteren gebeld waren de uitlijners vrij. Maar heeft de A2 esp? Dus omdat ik nu opnieuw uitgelijnd heb moet ik dan de stuurhoeksensor opnieuw laten calibreren?
Of hoeft dit niet?
De monteur zei ook van dat de stuur zichzelf steeds corrigeerd naar de nul stand. Daarom het zoekerige gedrag misschien?
En wat nu? De heeft de voorwielen wel gewisseld! Zal ik ze dan maar weer terug laten zetten of gewoon zo laten.
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Het zoekerig gedrag(sjimmiën) kan worden veroorzaakt doordat de stuurgeometrie niet juist is afgesteld of mogelijk door welke oorzaak dan ook ontzet is.
Denk hierbij maar eens aan de wieltjes van een winkelwagentje, indien je zo'n karretje gaat vooruit duwen dat zie je dat de wieltjes zich direkt in de rijrichting verplaatsen, maar bij de meeste winkelwagentjes vertonen deze ook een zoekerig gedrag omdat ze vaak opdonders krijgen en dan ontzet zijn.
Er zijn meerdere zaken die invloed hebben op de besturing, zoals:
Toe-in en Toe-out (toespoor en uitspoor).
Dit is de stand van de wielen gezien in de rijrichting, bij toespoor staan ze aan de voorzijde iets naar binnen en bij uitspoor iets naar buiten.
KPI oftewel de Nederlandse vertaling is Fuseepen Hellingshoek. Dit is van bovenaf gezien de hoek waaronder de fuseepen t.o.v. het hart staat geplaatst.
Deze wielstand is samen met de wielvlucht verantwoordelijk voor het creëren van een schuurstraal, dit is het snijpunt van de hartlijnen door het wiel (van boven naar beneden) en de hartlijn door het fusee. Indien de schruurstraal 0 is (snijpunt ligt dan precies op het wegdek) dan onstaat het z.g. sjimmiën (wat jij zoekerig gedrag noemt). De schuurstraal is in de regel gelegen iets onder het wegdek zodat het wiel (de band) dus niet op één punt draait bij het sturen. Hierdoor wordt het sjimmie gedrag voorkomen. Mogelijk dus dat bij jou de afstelling van de Camber (wielvlucht) niet meer juist is.
Vaak wordt overigens bij het uitlijnen alleen gekeken naar de sporing (toespoor/uitspoor) maar wielvlucht en KPI worden veelal niet meegnomen(laat staan afgesteld).
Caster oftewel Askanteling(naloop). Dit is de hoek (van bovenaf gezien) waaronder de vooras (en dan die delen waar het fuseepen aan bevestigd zit de draagarmen) achterover is geplaatst.
Hierdoor zal het wiel na een bocht direkt de neiging hebben om terug te keren naar de rechtuitstand.
KPI en Caster zijn in de regel vaste waarden en zijn derhalve niet instelbaar. Spooring (toe-in en toe-out) zijn wel instelbaar, en vaak is de wielvlucht doormiddel van excentrisch geplaatste bevestiging aan de onderzijde van de voorpoten ook instelbaar.
Deze is bij de A2 ook instelbaar (wordt in het Deuts Sturz genoemd).
Theo
Denk hierbij maar eens aan de wieltjes van een winkelwagentje, indien je zo'n karretje gaat vooruit duwen dat zie je dat de wieltjes zich direkt in de rijrichting verplaatsen, maar bij de meeste winkelwagentjes vertonen deze ook een zoekerig gedrag omdat ze vaak opdonders krijgen en dan ontzet zijn.
Er zijn meerdere zaken die invloed hebben op de besturing, zoals:
Toe-in en Toe-out (toespoor en uitspoor).
Dit is de stand van de wielen gezien in de rijrichting, bij toespoor staan ze aan de voorzijde iets naar binnen en bij uitspoor iets naar buiten.
KPI oftewel de Nederlandse vertaling is Fuseepen Hellingshoek. Dit is van bovenaf gezien de hoek waaronder de fuseepen t.o.v. het hart staat geplaatst.
Deze wielstand is samen met de wielvlucht verantwoordelijk voor het creëren van een schuurstraal, dit is het snijpunt van de hartlijnen door het wiel (van boven naar beneden) en de hartlijn door het fusee. Indien de schruurstraal 0 is (snijpunt ligt dan precies op het wegdek) dan onstaat het z.g. sjimmiën (wat jij zoekerig gedrag noemt). De schuurstraal is in de regel gelegen iets onder het wegdek zodat het wiel (de band) dus niet op één punt draait bij het sturen. Hierdoor wordt het sjimmie gedrag voorkomen. Mogelijk dus dat bij jou de afstelling van de Camber (wielvlucht) niet meer juist is.
Vaak wordt overigens bij het uitlijnen alleen gekeken naar de sporing (toespoor/uitspoor) maar wielvlucht en KPI worden veelal niet meegnomen(laat staan afgesteld).
Caster oftewel Askanteling(naloop). Dit is de hoek (van bovenaf gezien) waaronder de vooras (en dan die delen waar het fuseepen aan bevestigd zit de draagarmen) achterover is geplaatst.
Hierdoor zal het wiel na een bocht direkt de neiging hebben om terug te keren naar de rechtuitstand.
KPI en Caster zijn in de regel vaste waarden en zijn derhalve niet instelbaar. Spooring (toe-in en toe-out) zijn wel instelbaar, en vaak is de wielvlucht doormiddel van excentrisch geplaatste bevestiging aan de onderzijde van de voorpoten ook instelbaar.
Deze is bij de A2 ook instelbaar (wordt in het Deuts Sturz genoemd).
Theo
Voor meer info, en uitlijnrapporten voor A2's, zie ook Achsvermessung bitte beurteilen!
Aan de inhoudelijke info van Theo heb ik niets toe te voegen. De onze loopt goed rechtdoor en dat hoop ik nog lang zo te houden 8-)
Aan de inhoudelijke info van Theo heb ik niets toe te voegen. De onze loopt goed rechtdoor en dat hoop ik nog lang zo te houden 8-)
Je bent zeker niet veeleisend, je auto moet gewoon goed sturen. Als iemand zich moet schamen dan is het wel de garage, blijkbaar lukt het ze (nog) niet om de auto goed uit te lijnen.Ik weet het ik ben misschien veeleisend maar dit mag je toch niet verwachten van zo'n auto die veel kost.
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Hallo,
Nu jij aangeeft dat de rechterdraagarm is vervangen is de kans zker aanwezig dat de camber (wielvlucht) misschien niet juist is afgesteld!! Die afstelling heeft daar n.l. direct mee te maken.
Het is dus zaak om er op toe te zien dat in ieder geval bij de uitlijning de wielvluchtgegevens worden geconmtroleerd op juistheid!
Theo
Ps: zeker niet mee in de maag zitten dat ze mogelijk verlies op jou maken, denk maar zo: "op anderen maken ze dikke winst!!
Nu jij aangeeft dat de rechterdraagarm is vervangen is de kans zker aanwezig dat de camber (wielvlucht) misschien niet juist is afgesteld!! Die afstelling heeft daar n.l. direct mee te maken.
Het is dus zaak om er op toe te zien dat in ieder geval bij de uitlijning de wielvluchtgegevens worden geconmtroleerd op juistheid!
Theo
Ps: zeker niet mee in de maag zitten dat ze mogelijk verlies op jou maken, denk maar zo: "op anderen maken ze dikke winst!!