Bijverwarmer 1.4tdi????

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
joris1980
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

23 nov 2010, 22:13 0 x

Beste A2-fans,

In mn A2 1,4tdi zit een webasto-bijverwarmer :D .
Vorige winter deed ie t prima & een tijdje geleden toen het onder de 5graden was ook.

Maar gisteren & vandaag niet :? ! Regelmatig de econ-knop aan&uit gezet toen de temp onder de 5 graden kwam. Geen gezoem onder de kap :cry: . Bij thuiskomst was het uitlaatje bij de bodemplaat nog koud :?: .

Weet iemand of er een oplossing is? Bekend probleem ofzo?

Ik zal morgen ook ff t boekje nakijken voor zekeringen enzo :idea: .

Vriendelijke groet, joris
Romulus

23 nov 2010, 23:00 0 x

Er kunnen verschillende oorzaken zijn. De bijverwarmer wil na een paar jaar inwendig vervuilen (roet/kool uit de verbranding). Ook kan bijv. de ontsteker of de vlamdetectie defect zijn. Het goede nieuws: je kunt de Webasto apart uitlezen via een diagnoseaansluiting met Data Top Diagnose software op de laptop. Elk onderdeel (doseerpomp, ventilator, circulatiepomp, ontsteking etc.) kan apart worden aangestuurd en getest. Zo kun je zelf (of een goede garage, bijv. VAG, Bosch of Waeco-dealer) gemakkelijker de diagnose stellen. Zie voor veel documentatie (Achtung, Deutsch) op http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=4
falcon

24 nov 2010, 10:05 0 x

[quote="Romulus"]Er kunnen verschillende oorzaken zijn. De bijverwarmer wil na een paar jaar inwendig vervuilen (roet/kool uit de verbranding). Ook kan bijv. de ontsteker of de vlamdetectie defect zijn. Het goede nieuws: je kunt de Webasto apart uitlezen via een diagnoseaansluiting met Data Top Diagnose software op de laptop. Elk onderdeel (doseerpomp, ventilator, circulatiepomp, ontsteking etc.) kan apart worden aangestuurd en getest. Zo kun je zelf (of een goede garage, bijv. VAG, Bosch of Waeco-dealer) gemakkelijker de diagnose stellen. Zie voor veel documentatie (Achtung, Deutsch) op http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=4[/quote]
Het uitlezen vd webasto, kan dat met de vagcom kabel? En kan dat gewoon over de OBD aansluiting?
Romulus

24 nov 2010, 11:48 0 x

[quote="falcon"]Het uitlezen vd webasto, kan dat met de vagcom kabel? En kan dat gewoon over de OBD aansluiting?[/quote]
Wat ik gelezen heb, is dat de Webasto verwarmers een W-Bus diagnoseaansluiting hebben (vaak een gele ader in de originele kabelboom). Met een PC met ODB-II adapter (K-Line) zou je hem met de Data Top Diagnose software moeten kunnen uitlezen. Daar houdt mijn kennis dan ook op (helaas zelf niet zo'n ding in de benzine-A2) :(
falcon

24 nov 2010, 12:48 0 x

[quote="Romulus"]Wat ik gelezen heb, is dat de Webasto verwarmers een W-Bus diagnoseaansluiting hebben (vaak een gele ader in de originele kabelboom). Met een PC met ODB-II adapter (K-Line) zou je hem met de Data Top Diagnose software moeten kunnen uitlezen. Daar houdt mijn kennis dan ook op (helaas zelf niet zo'n ding in de benzine-A2) :( [/quote]
Op het forum van onze oosterburen kwam ik deze zin tegen: "VCDS STG 18 liest den Fehlerspeicher der Webasto aus". Ofwel, foutcodes zijn met vagcom/vcds uit te lezen... Zal eens proberen of de specifieke webasto software (http://www.techwebasto.com/heater_main/thermo_test/) ook werkt icm de k-line kabel om zo alle verschillende onderdelen v/d thermo top te kunnen testen...
falcon

25 nov 2010, 09:44 0 x

[quote="falcon"]Op het forum van onze oosterburen kwam ik deze zin tegen: "VCDS STG 18 liest den Fehlerspeicher der Webasto aus". Ofwel, foutcodes zijn met vagcom/vcds uit te lezen... Zal eens proberen of de specifieke webasto software (http://www.techwebasto.com/heater_main/thermo_test/) ook werkt icm de k-line kabel om zo alle verschillende onderdelen v/d thermo top te kunnen testen...[/quote]
Heb eens gekeken met Vagcom, group 18 (zusatzheizer) is inderdaad uit te lezen op foutcodes. Daarna het programma thermotest van Webasto geprobeerd met de Vagcom kabel, dat werkt helaas niet. De individuele testjes voor je bijverwarmer zijn dan helaas niet uit te voeren. Hiervoor heb je een aparte kabel nodig...
Plaats reactie