haperen na reinigen gasklephuis

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
mvdklip

21 mar 2011, 21:01 0 x

Ik heb vandaag m'n gasklephuis laten reinigen omdat het toerental nogal schommelde bij warme stationair draaiende motor. Nu lijkt dat probleem helemaal verholpen, maar heb ik er een ander eigenaardig probleem bij. Als ik harder dan pakweg 40 kilometer per uur rij en het gas los laat, dan hapert de auto. Voorheen (ook bij eerdere auto's) kende ik dit alleen van juist hele lage snelheden. Dus bijvoorbeeld bij het filerijden wegrijden in de 1 en onverwacht weer gas los moeten laten of terug moeten nemen. Op dat moment is het ook niet zo erg, maar nu heb ik datzelfde als ik met 120 over de snelweg rij en m'n gas los laat om te anticiperen op auto's voor me. Zelfs als ik heel subtiel het gas stukje bij beetje los laat, komt het moment waarop de auto ineens hapert.

Dat haperen is eigenlijk altijd twee keer (boem boem) en lijkt niet bij de motor maar bij de koppeling vandaag te komen. Komt dit iemand bekend voor? Enig idee wat het zou kunnen zijn? Voor het reinigen van het gasklephuis was dit probleem echt absoluut niet aanwezig.

Iets anders wat me opviel is dat bij stoppen bij het stoplicht het even duurt voordat het toerental terug valt. Eerst valt het toerental terug tot zo'n 1500 rpm, dan een seconde later naar 1250 rpm en dan weer een paar seconde later pas naar 700 a 800 rpm. Voor het reinigen viel de auto eigenlijk gelijk terug naar zo'n 800 rpm maar begon dan te schommelen tussen de 600 en 1000rpm ongeveer.
Gerrit-Jan

21 mar 2011, 21:25 0 x

ik raad je aan om via vagcom de gasklep opnieuw te laten inlezen.

dit is niet altijd nodig maar vaak wel, dit omdat de gasklep na het reinigen vaak beter door het huis kan bewegen en de electronische eikpunten dus anders liggen. volgens mij kan de auto dit ook automatisch doen na een xxx aantal kilometers.

groeten,
gerrit-jan
Romulus

22 mar 2011, 10:14 0 x

Ik ga met Gerrit-Jan mee, laat de gasklep eerst eens opnieuw inleren. Dit moet eigenlijk na het reinigen gebeuren vanwege nieuwe ijkpunten. Jouw klachten lijken ermee samen te hangen. De gasklep leert overigens ook zichzelf af en toe nieuw in (uit mijn hoofd na een tiental starts) dus het zou mettertijd ook beter moeten worden.
mvdklip

22 mar 2011, 20:59 0 x

Thanks. Ik zal in ieder geval eens navragen of de gasklep wel of niet ingeleerd is na het reinigen. Vagcom heb ik zelf niet, maar in ieder geval fijn om te lezen dat het zo iets simpels zou kunnen zijn. Ik laat het nog weten!
mvdklip

28 mar 2011, 12:04 0 x

Zoals al gedacht is het haperen vanzelf minder geworden, maar toch ben ik nog niet helemaal tevreden, want ook het onrustige bij het stoplicht is weer enigzins begonnen. Alleen bij warme motor en met airco uit loopt de motor erg onrustig stationair. Gasklephuis is dus al gereinigd en heeft wel wat geholpen, maar heeft het niet opgelost. Iemand nog suggesties wat het verder zou kunnen zijn?
pier

29 mar 2011, 01:34 0 x

Bij de A3 kon je de gasklep inleren probeer dit eens.

-Los koppelen van de de accu ca. 10 min, denk om de diefstalcode van de radio.

-Accu vastmaken, motor starten zonder het gas aan te raken minimaal 5 minuten laten draaien zonder gas aan te raken.

-Gaan rijden in elke versnelling zowel laag in de toeren als hoog in de toeren na ca 50km afgelegd te hebben moet de gasklep zijn ideale positie gevonden hebben.

succes
Plaats reactie