Beide spiraalveren afgebroken tijdens koude periode
Vandaag is in de Audi garage geconstateerd dat beide spiraalveren van de voorwielophanging zijn afgebroken. Uiteraard is de bewering dat het te wijten is aan een berijdersfout terwijl dat niet het geval is.
Volgens de dealer komt breuk van een veer dusdanig weinig voor bij een A2 dat niet van een onderkend probleem gesproken kan worden. Weliswaar wordt een verkeersdrempel achteraf wel eens iets te hard genomen mede door de stugge vering, maar dat moet toch kunnen. De auto is 7 jaar oud met 50000 km op de teller en heeft van de zomer nog een longlife service van 1300 euro gehad.
De dealer zal de veren vervangen voor 600 euro (zodra op voorraad).
Wie heeft een dergelijke ervaring? En hoe is dat toen door de dealer opgelost?.
Volgens de dealer komt breuk van een veer dusdanig weinig voor bij een A2 dat niet van een onderkend probleem gesproken kan worden. Weliswaar wordt een verkeersdrempel achteraf wel eens iets te hard genomen mede door de stugge vering, maar dat moet toch kunnen. De auto is 7 jaar oud met 50000 km op de teller en heeft van de zomer nog een longlife service van 1300 euro gehad.
De dealer zal de veren vervangen voor 600 euro (zodra op voorraad).
Wie heeft een dergelijke ervaring? En hoe is dat toen door de dealer opgelost?.
Dat de veren (en ook nog eens beide tegelijk) breken bij een kilometerstand van 50000km is wel opmerkelijk. Er is verder niets stuk of krom ?
Over de prijs: je dealer rekent wel de hoofdprijs ! Laat een set veren eens 150 a 200 euro kosten, dan rekent je dealer 400 euro arbeidsloon ? Oftwel: een monteur is daar 5 uur zoet mee ? Lijkt me een sterk verhaal. Vraag eens een offerte bij een onhankelijke garage via mijngarage.nl. Zie ebay.de voor de prijzen van een set veren. Succes !
Over de prijs: je dealer rekent wel de hoofdprijs ! Laat een set veren eens 150 a 200 euro kosten, dan rekent je dealer 400 euro arbeidsloon ? Oftwel: een monteur is daar 5 uur zoet mee ? Lijkt me een sterk verhaal. Vraag eens een offerte bij een onhankelijke garage via mijngarage.nl. Zie ebay.de voor de prijzen van een set veren. Succes !
- Thck
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Hallo,
Indien bij een auto bij 50.000km beide voorveren breken kan naar mijn mening niet gesproken worden over een berijdersfout!!!
Dat de dealer aangeeft dat dit iets is wat bij de A2 zeer weinig tot nooit voorkomt is best mogelijk, het wil echter nog niet zeggen dat het dan per definitie geen materiaalmoehied kan zijn!
Persoonlijk zou ik eens gaan kijken op de Duitse A2 rijders site (www.a2-freun.de/forum) en dan even zoeken op dit onderwerp. Mogelijk dat het euvel hier wel bekend is.
verder zou ik zeker een brief naar de importeur hierover schrijven waarin ik m.n. de km-stand zou vermelden en het feit dat beide defect zijn, ik zou dan een coulance regeling voorstellen, in de zin van onderdelen betalen en geen arbeidsloon!!
Theo
Indien bij een auto bij 50.000km beide voorveren breken kan naar mijn mening niet gesproken worden over een berijdersfout!!!
Dat de dealer aangeeft dat dit iets is wat bij de A2 zeer weinig tot nooit voorkomt is best mogelijk, het wil echter nog niet zeggen dat het dan per definitie geen materiaalmoehied kan zijn!
Persoonlijk zou ik eens gaan kijken op de Duitse A2 rijders site (www.a2-freun.de/forum) en dan even zoeken op dit onderwerp. Mogelijk dat het euvel hier wel bekend is.
verder zou ik zeker een brief naar de importeur hierover schrijven waarin ik m.n. de km-stand zou vermelden en het feit dat beide defect zijn, ik zou dan een coulance regeling voorstellen, in de zin van onderdelen betalen en geen arbeidsloon!!
Theo
[quote="Thck"]
Theo[/quote]
Ik ben benieuwd, na 7 jaar is het meestal wel gedaan met de coulance.
Kijk eens hier. Je kunt blijkbaar beter geen Audi-veren meer laten monteren.
Theo[/quote]
Ik ben benieuwd, na 7 jaar is het meestal wel gedaan met de coulance.
Kijk eens hier. Je kunt blijkbaar beter geen Audi-veren meer laten monteren.
Als een garage 1300 piek vraagt voor een 50.000 longlive beurt, en 600 piek voor die veren te vervangen, moet men er nooit maar dan ook werkelijk nooit meer komen. Of is het je rijgedrag, kapot krijg je alles!! Wat was er aan de hand bij die beurt, ruil motor of zo!! Ik heb toch het gevoel dat men bij Audi altijd 3x de hoofdprijs vraagt. Voor wat!!!! In de garantie tijd oké, maar daarna weg blijven. Goeie monteurs maken alle auto's. Ook Audi !!
Sjors
Sjors
- Thck
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Toch even op de Duitse site van A2 rijders gekeken!! Even zoeken op "feder kaputt" en je staat er versteld van hoe vaak dit reeds is voorgekomen!!! En ook rond de 55.000km!!!
http:/www.a2-freun.de/forum, dan in het forum kiezen voor "techniek" en vervolgens als zoekterm intikken "feder kaputt", je krijgt dan een overzicht (heel veel pagina's) met veerproblemen! Dus laat de dealer of importeur nu niet zeggen dat het nooit voorkomt!!
Theo
http:/www.a2-freun.de/forum, dan in het forum kiezen voor "techniek" en vervolgens als zoekterm intikken "feder kaputt", je krijgt dan een overzicht (heel veel pagina's) met veerproblemen! Dus laat de dealer of importeur nu niet zeggen dat het nooit voorkomt!!
Theo
[quote="Peter"][quote="groothj"]De auto is 7 jaar oud met 50000 km op de teller en heeft van de zomer nog een longlife service van 1300 euro gehad.
[/quote]
Kun je wat meer info geven over die beurt ? 1300 euro is namelijk wel heel erg veel geld.[/quote]
1300 euro is diefstal in mijn ogen! Zoveel heb ik nog nooit betaald. Liever de dealer???
Nee dus.
[/quote]
Kun je wat meer info geven over die beurt ? 1300 euro is namelijk wel heel erg veel geld.[/quote]
1300 euro is diefstal in mijn ogen! Zoveel heb ik nog nooit betaald. Liever de dealer???
Nee dus.
- Pyro_loe
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Op het Duitse forum wordt (zoals eerder gepost) inderdaad gemeld dat de voor-veren vaak breken.
Ik heb de veren daarom toen ik er de FSD schokdempers onder heb laten zetten gelijk laten vervangen door Spidan veren.
Meer info over de Spidan-veren http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=33500
Ik moet diep nadenken over de prijs, ik dacht dat ik €110 heb betaald voor de 2 voorveren.
Ik heb de veren daarom toen ik er de FSD schokdempers onder heb laten zetten gelijk laten vervangen door Spidan veren.
Meer info over de Spidan-veren http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=33500
Ik moet diep nadenken over de prijs, ik dacht dat ik €110 heb betaald voor de 2 voorveren.
- joris1980
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Vorige week hoorde ik bij kuilen, richels&putten een metaalachtig geluid :?: .
Dacht eerst iets met mn voorruit :? .
Ik ben op het geluid gaan letten & kwam van het rechtervoorwiel af.
Wat blijkt nu SPIRAALVEER GEBROKEN!
hock:
Het metaalachtig geluid is het losse deel wat ligt te rammelen.
Dus binnenkort 2 nieuwe voorveren.
Groeten, Joris
Ps, A2 is van 2001 & 187000km gelopen.
Dacht eerst iets met mn voorruit :? .
Ik ben op het geluid gaan letten & kwam van het rechtervoorwiel af.
Wat blijkt nu SPIRAALVEER GEBROKEN!

Het metaalachtig geluid is het losse deel wat ligt te rammelen.
Dus binnenkort 2 nieuwe voorveren.
Groeten, Joris
Ps, A2 is van 2001 & 187000km gelopen.