probleem met abs, epc?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
saskia

13 dec 2011, 21:38 0 x

Sinds een paar weken gaan volledig willekeurig op welk moment de lampjes abs, epc en groot uitroepteken branden op dashboard gepaard met een paar keer luide piep. Bij uitlezen kwamen de code 812 schakelaar ontgrendelend magneetspoel remdruk f84 mogelijke oplossing f83
code 1314 motorregelapparaat
code 17961 sensor druk inlaat spruitstuk
tevoorschijn. De sensor is vervangen, maar probleem gebleven. De lampjes gaan soms al na een paar meter rijden branden en dan drie keer op een dag, soms dagen niet. Ergste is dat hij ook een paar keer zijn gas is kwijtgeraakt, motor blijft dat stationair op 1100 toeren, slaat niet af, maar gas geven is niet meer mogelijk, dit is nu 3 keer gebeurd en echt levensgevaarlijk. Ben nog niet bij Audi dealer geweest, mijn eigen garage denkt dat het in de abs computer zit en kan deze opsturen om na te laten kijken, maar dan ben ik mijn auto zeker een week kwijt, zij raden me daarom aan eerst bij de Audi langs te gaan om te zien of zij dit probleem vaker aan de hand hebben gehad en gelijk weten hoe of wat. Dit wil ik gaan doen, maar ben bang dat de één na de andere sensor wordt vervangen met uit de hand lopende kosten, dus hoop dat iemand weet wat de oplossing is, zodat dit gelijk kan worden aangepakt. Ben het probleem wel een paar keer tegengekomen op het internet, ook hier op het forum, maar zie geen eenduidige oplossing. Hoop dat er bij iemand een lichtje gaan branden (figuurlijk :idea: )
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

14 dec 2011, 12:01 0 x

Bij het uitlezen komen er meerderde meldingen tevoorschijn. Vaak is het een soort kettingreactie als gevolg van de 1e storing die b.v. invloed heeft op de aansturing van de electronica (doordat de computer een onjuist signaal krijgt) waardoor andere sensoren ook worden beïnvloed!
Het direct vervangen van een sensor lijkt mij een verkeerde beslissing (mits diegene die dat heeft gedaan precies wist wat de oorzaak is maar dat blijkt nu dus niet zo).
Je geeft niet aan welke sensor is vervangen maar ik neem aan die van de druk in het inlaatspruitstuk en mij lijkt dat deze geen relatie heeft met het door jou geschetste probleem!
het ware beter geweest indien die gagragist je voor het vervangen van de sensor had doorgestuurd naar de dealer in de hoop dat die dealer niet direct over gaat tot vervangen zonder even erover na te denken!

Theo
Romulus

14 dec 2011, 16:49 0 x

Tips van onze A2-Freun.de:
  • Remlichtschakelaar defect
  • ABS-sensor van een van de wielen stuk (na te kijken in een van de meetwaardeblokken in het regelapparaat van de remmen)
  • Stuurhoeksensor versteld - opnieuw aanleren
  • Remfunctietest per diagnose laten uitvoeren
  • Massaprobleem ergens
  • ABS regelapparaat
  • Voeringen remtrommels achter volledig versleten
saskia

16 dec 2011, 00:02 0 x

Dank jullie, probleem kan inderdaad diverse oorzaken hebben, remlichtschakelaar heb ik er al uitgehaald en schoongemaakt, maar was niet vies en ik heb begrepen dat hij dan ook aan moet geven bij het uitlezen dat er een probleem is met de remlichtschakelaar. Zelfde geldt volgens mij voor de abs sensoren, als daar een fout in zit zou hij dat aan moeten geven bij het uitlezen. Abs computer kan opgestuurd worden door mijn garage, maar dan ben ik de auto een week kwijt. Weet iemand waar f83 en f84 zich bevinden, voorzover ik begrijp kunnen die niet los vervangen en moet de hele unit vervangen, weet alleen niet of die op de abs computer zitten of op de andere computer die er volgens mij ook nog in zit? Daarbij schijnt er bij de 2001 modellen iets in te zitten wat bij de modellen erna is verbeterd, weet zo snel even niet meer wat, iets met de zekeringen dacht ik.Ik heb er wel andere velgen onder gedaan inmiddels, van een polo blue motion, zou dat nog een probleem kunnen zijn? Geen brede velgen 15 inch 185. Heb Audi gebeld voor een afspraak, werkplaats was in gesprek, telefoniste zou hen vragen mij terug te bellen....twee dagen geleden.
Romulus

16 dec 2011, 10:02 0 x

[quote="saskia"]Daarbij schijnt er bij de 2001 modellen iets in te zitten wat bij de modellen erna is verbeterd, weet zo snel even niet meer wat, iets met de zekeringen dacht ik.[/quote]Je bedoelt denk ik de dwarsversnellingssensor G200.
[quote="saskia"]Ik heb er wel andere velgen onder gedaan inmiddels, van een polo blue motion, zou dat nog een probleem kunnen zijn? Geen brede velgen 15 inch 185.[/quote]Zijn het nieuwe banden, en alle dezelfde maat? Als niet alle banden even groot zijn kan dit ook rare storingen geven in ABS en EPC.
saskia

16 dec 2011, 20:37 0 x

Inderdaad die g200, zou dat het kunnen zijn? Of moet je dat bij uitlezen ook tezien krijgen? Er zitten 4 nieuwe velgen met nieuwe banden onder, dus geen verschil, maar 185 ipv 175, wel 15 inch.
Rens 79

19 dec 2011, 11:51 0 x

Dit heb ik dus ook al eens aan de hand gehad,heb dit verhaal omschreven in algemene discusie
(dat zit er weer op).
Op de terug reis uit Oostenrijk gingen bij mij ook deze symbolen branden inclusief de zoemer,
maar sinds deze keer heb ik er tot nu toe geen last meer van gehad.
saskia

19 dec 2011, 18:52 0 x

Hallo Rens, had je verhaal gelezen, maar éénmalig zou ik me niet druk om maken, bij mij begon het met heel af en toe, één keer in de paar weken, maar werd steeds vaker, tot meerdere keren per dag en dan soms weer een dag niet. Echte probleem vind ik het wegvallen van het gas, dit geeft echt gevaarlijke situaties. Hij staat nu bij de Audi-dealer, hopen dat ze er iets mee kunnen voor een redelijk bedrag.
Rens 79

19 dec 2011, 19:01 0 x

Hallo, ja nu maak ik me er niet druk meer om ,maar dat moment in Oostenrijk met nog een 1000 km voor de wielen piep je wel anders.
Het gas probleem heb ik gelukkig niet mee gemaakt want dat is inderdaad een gevaarlijke bijkomstigheid.
Hoop voor jou dat ze het probleem gaan vinden tegen geringe kosten natuurlijk.
Hou ons op de hoogte aub.

groet Rens
Plaats reactie