uitlaatgascontrolesysteem

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
audietje

02 feb 2012, 08:46 0 x

Sinds gistermiddag blijft het uitlaatgascontrolesysteemlampje (mooi scrabblewoord) op het dashboard branden. Ik neem aan dat dit wat met de katalysator te maken heeft.
De motor loopt bij stationair toerental soms even wat onregelmatig.
Is dit iets wat met de kou te maken heeft ? Is het snel (en goedkoop) te verhelpen ?
kortom kan iemand mij vertellen wat er aan de hand kan zijn.
Auto start overigens goed.
groet
Audietje
lemoi

02 feb 2012, 12:12 0 x

oei, en als je hem uitzet, loopt ie dan nog kort even na? (dus normaal gaat ie meteen uit nadat je het contact omdraait en nu blijft ie het nog een halve seconde langer doen?). Bij mij was de EGR toen kapot.
audietje

02 feb 2012, 12:23 0 x

[quote="lemoi"]oei, en als je hem uitzet, loopt ie dan nog kort even na? (dus normaal gaat ie meteen uit nadat je het contact omdraait en nu blijft ie het nog een halve seconde langer doen?). Bij mij was de EGR toen kapot.[/quote]

Nee motor slaat gewoon af bij omdraaien contactsleutel.
Kan morgen terecht bij garage waar ik hem kocht.
gaat even uitlezen.
audietje
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

02 feb 2012, 12:46 0 x

Dat is de beste optie om erachter te komen, "systeem uitlezen" . let wel op dat de garage niet zomaar n.a.v. het uitleesresutaat allerlei onderdelen gaat (bestellen) en vervangen.

Vaak worden er meerdere storingen aangegeven waarbij het een vaak het gevolg is van het ander (de z.g. kettingreactie).
De kunst is nu om met voldoende kennis van het systeem de zaak zodanig te beredeneren dat je uiteindelijk kunt vaststellen bij welke onderdeel de storing is begonnen.

Maak dus vooraf heel duidelijke afspraken hierover zodat er achteraf geen teleurstellingen plaats vinden en veel onderdelen onnodig worden vervangen.

Theo
pionok

02 feb 2012, 15:31 0 x

Ik denk eerder aan een lambdasonde. Maar idd uitlezen dan weet je t.

ben benieuwd.
gr. rene
Romulus

02 feb 2012, 16:28 0 x

EGR en lambdasonde zijn allebei aannemelijk. Eerst uit laten lezen: gissen is missen.

Bij mij ging het lampje de laatste keer gewoon weer uit na een aantal starts. Ik had de motor bij een wat rare manoeuvre bijna laten afslaan (uit bijna-stilstand bergop wegrijden in z'n 2) en dat nam hij me kennelijk kwalijk. :mrgreen: Daarna heeft hij zich gedeisd gehouden...
audietje

03 feb 2012, 17:13 0 x

donderdagmiddag brandde lampje niet meer. toch maar even langs garage gegaan vrijdagochtend. is uitgelezen: misfire.
mogelijk even een van de bobines van slag.
advies van garage: Niks aan doen. Mocht het zich herhalen zien we wel weer.
Heb ondertussen plm. 80 km gereden. Loopt als een zonnetje.
kosten: geen
groet
audietje
Plaats reactie