Velg niet los te krijgen!
Ik heb dit ook al een paar keer gehad met het wisselen van zomer- en winterbanden. Het komt veel voor bij de A2; in mijn geval alleen op de achteras. Met de auto goed opgekrikt heb ik met een hamer en een stuk hout het wiel losgeklopt. Het hele wisselen duurt daarmee wel dubbel zo lang als zonder dit gedoe. Ik heb de naaf ingevet om het volgende keer te voorkomen. Dat zien we eind maart...
[quote="zeurpiet"]Kan je aangeven hoe je het al met al hebt gadaan. Handig voor de volgende met dit probleem.[/quote]
Rubber hamer en een stuk hout kom je een heel end.
Het is alleen een beetje eng met zo'n klein krikje maar dat ging wonderwel prima.
En daarna goed insmeren met kopervet!!
Gr. Guido
Rubber hamer en een stuk hout kom je een heel end.
Het is alleen een beetje eng met zo'n klein krikje maar dat ging wonderwel prima.
En daarna goed insmeren met kopervet!!
Gr. Guido
[quote="Thck"]Gewoon de wielbouten even handvast draaien en vervolgens de auto weer op zijn wielen laten zakken. Dan even wat voor- en achteruit trekken en even wat naar klinks en rechts draaien. Het wiel komt dan los zonder slag of stoot.
Theo[/quote]
Goeie!! Die heb ik nog nooit gehoord en dus geprobeerd. Werkt dat echt?
Theo[/quote]
Goeie!! Die heb ik nog nooit gehoord en dus geprobeerd. Werkt dat echt?
[quote="Johan"]Goeie!! Die heb ik nog nooit gehoord en dus geprobeerd. Werkt dat echt?[/quote]
Ik verwacht van wel; door de wielen zijdelings te belasten (de auto 'wringt' bij bochten maken) zullen ze hun vastgeroeste positie wel loslaten. Daarna moet je ze alleen nog eraf kloppen.
Wat betreft het werken op de krik: alleen op de standaard krik zou ik dat niet doen! Sowieso een of enkele andere wielen blokkeren met stenen of hout, maar veel beter: een stabiele krik zoals een garagekrik of potkrik (ik heb zelf een dubbele scharende krik voor erbij).
Ik verwacht van wel; door de wielen zijdelings te belasten (de auto 'wringt' bij bochten maken) zullen ze hun vastgeroeste positie wel loslaten. Daarna moet je ze alleen nog eraf kloppen.
Wat betreft het werken op de krik: alleen op de standaard krik zou ik dat niet doen! Sowieso een of enkele andere wielen blokkeren met stenen of hout, maar veel beter: een stabiele krik zoals een garagekrik of potkrik (ik heb zelf een dubbele scharende krik voor erbij).
- Thck
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Werkt perfect, veel beproefde methode m.n. in de bedrijfswagentechniek waar de velden heeeeeel vast kunnen zitten.
Zelf heb ik dit vaak gedaan met personenauto's, ben niet zo van direct met de hamer beginnen
Theo
Zelf heb ik dit vaak gedaan met personenauto's, ben niet zo van direct met de hamer beginnen
Theo
- henkje
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
[quote="Kika"]Beste allemaal,
afgelopen weekend een setje stalen velgen met winterbanden op de kop getikt, daarna vol goede moed aan de slag! Maar al bij het eerste wiel is de velg er niet af te krijgen compleet vast gekoekt aan de trommelrem/as!
Wie weet hier een oplossing voor?!
Ben ook van plan cruise control in te laten bouwen,weet iemand een adresje in de buurt van Enschede?
Groeten Guido
P.S. weten jullie ook of ik gewoon de bouten van de alu velgen kan gebruiken voor de stalen velgen van de winterbanden?[/quote]
Over dat probleem met die velg,is mij ook en keer gebeurd.wiel was er niet vanaf te krijgen.heb hem ingespoten met wd 40,tussen velg en trommel.nachtje laten inwerken,daarna was een klein tikje genoeg om hem los te krijgen.
afgelopen weekend een setje stalen velgen met winterbanden op de kop getikt, daarna vol goede moed aan de slag! Maar al bij het eerste wiel is de velg er niet af te krijgen compleet vast gekoekt aan de trommelrem/as!
Wie weet hier een oplossing voor?!
Ben ook van plan cruise control in te laten bouwen,weet iemand een adresje in de buurt van Enschede?
Groeten Guido
P.S. weten jullie ook of ik gewoon de bouten van de alu velgen kan gebruiken voor de stalen velgen van de winterbanden?[/quote]
Over dat probleem met die velg,is mij ook en keer gebeurd.wiel was er niet vanaf te krijgen.heb hem ingespoten met wd 40,tussen velg en trommel.nachtje laten inwerken,daarna was een klein tikje genoeg om hem los te krijgen.