Sinds een paar weken heb ik problemen met mijn A2 1.6 FSI (motorcode BAD)
De motor loop normaal, ik kan er prima een eind mee op de snelweg rijden maar zodra ik daarna in een file terrecht kom of voor stoplichten moet wachten komen de problemen.
De motor gaat enorm stotterend en schokkend lopen en slaat uiteindelijk af. Daarna krijg ik de auto niet weer aan de praat. Pas na een 3 kwartier tot een uur wachten wil de auto weer normaal lopen en kan ik daarna weer normaal rijden.
Ik heb de auto naar de Audi dealer gehad. Daar hebben ze de EGR klep vervangen en een toerensensor. (kosten € 880,-) Daarna moest het probleem verholpen zijn. Vandaag stond ik echter weer stil voor het stoplicht en kwam weer hetzelfde probleem naar voren. Weer naar de Audi dealer. Nu is de diagnose dat mogelijk een verstuiver van één van de cilinders lek is. Heftige discussie met de dealer. Ik vind dat zij de auto in eerste instantie goed hadden moeten repareren.
Mijn vragen: Kan het beschreven probleem inderdaad door die verstuivers veroorzaakt worden? Is het een bekend probleem? In hoeverre sta ik in mijn recht om te eisen dat zij deze reparatie zonder bijkomende kosten uitvoeren?
Probleem inspuiting?
- Thck
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Over je rechten kun je je laten informeren door de BOVAG, ik ga er vanuit dat deze dealer daarbij is aangesloten dus dient hij zich ook te houden aan de regels die daarbij zijn overeengekomen.
Dus zaak even voorleggen aan de BOVAG.
Dat van die lekkende verstuiver vind ik nogal twijfelachtig aangezien jij beschrijft dat het probllem zich pas gaat voordoen indien de motor goed op temperatuur is, dus niet direct. In mijn beleving zou die verstuiver (indien die lek zou zijn) direct al een probleem moeten geven.
(vreemd is ook dat de dealer dat dan niet bij de eerste testen heeft geconstateerd).
De vraag rijst nu of die EGR klep en toerensensor niet van Jan met de korte achternaam zijn vervangen?
(Die dealer gaat nu toch niet beweren dat alle drie de onderdelen defect waren(zijn))!
Lijkt mij een typisch geval van "we weten het niet dus we gaan maar wat vervangen".
Boven dien waarom zou een motor met één lekkende verstuiver (inspuitstuk) af slaan en vervolgens helemaal niet meer starten?
Theo
Dus zaak even voorleggen aan de BOVAG.
Dat van die lekkende verstuiver vind ik nogal twijfelachtig aangezien jij beschrijft dat het probllem zich pas gaat voordoen indien de motor goed op temperatuur is, dus niet direct. In mijn beleving zou die verstuiver (indien die lek zou zijn) direct al een probleem moeten geven.
(vreemd is ook dat de dealer dat dan niet bij de eerste testen heeft geconstateerd).
De vraag rijst nu of die EGR klep en toerensensor niet van Jan met de korte achternaam zijn vervangen?
(Die dealer gaat nu toch niet beweren dat alle drie de onderdelen defect waren(zijn))!
Lijkt mij een typisch geval van "we weten het niet dus we gaan maar wat vervangen".
Boven dien waarom zou een motor met één lekkende verstuiver (inspuitstuk) af slaan en vervolgens helemaal niet meer starten?
Theo
Bedankt voor jouw antwoord Thck. Met dat verhaal stond ik dus ook 1 uur te discussieren met monteur en baliemedewerker. Ze hebben gewoon de verkeerde dingen vervangen en al die experimenten moet ik als klant gaan betalen! Dat de EGR klep niet goed functioneerde wist ik maar daar reed ik al 3 jaar mee rond zonder problemen. Nu hebben zij dat vervangen in de hoop dat dit het probleem zou verhelpen. Nu dat niet het geval blijkt te zijn zeggen zij: "dan moeten wij een volgende stap nemen". Mijn vraag is dan wel: "hoeveel stappen nog te gaan?" Totdat ik failliet ben? Ze vervangen inderdaad maar lukraak problemen die mogelijk het probleem veroorzaken net zolang totdat het probleem verholpen is of totdat ik hun "oplossingen" niet meer kan betalen. Veel vertrouwen heb ik niet in een gang naar de BOVAG. Ook hun antwoord kan ik al haast voorspellen: "De garage heeft goed gehandeld en defecte onderdelen vervangen"
Dat klopt de EGR klep was ook stuk. Het was echter niet de oorzaak van het probleem......
Dat klopt de EGR klep was ook stuk. Het was echter niet de oorzaak van het probleem......
- Rinus
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Is het niet zo,dat elke dealer (ongeacht welk merk dan ook maar) toegang heeft tot een soort tweedelijns ondersteuning? Daar zijn de bekende, maar ook minder bekende (lees voorkomende) problemen geregistreerd in een soort database. Als je dealer er niet uitkomt, dan zou ik het probleem (laten) escaleren naar een hoger echelon in de VAG organisatie.
En misschien een alternatief pad...ik heb vaak de ervaring, dat (goede) universele garages soms "bijdehanter" zijn betreffende dit soort problemen als dealers, gewoon door hun ervaring met meer merken auto's. Een second opinion vragen, net zoals in zorg, is soms heel verhelderend.
En misschien een alternatief pad...ik heb vaak de ervaring, dat (goede) universele garages soms "bijdehanter" zijn betreffende dit soort problemen als dealers, gewoon door hun ervaring met meer merken auto's. Een second opinion vragen, net zoals in zorg, is soms heel verhelderend.