Temperatuur problemen !!

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
j.hoeben1

28 mei 2012, 19:47 0 x

Na een familiebezoek op de terugweg zag ik dat de koelvloeistof temperatuur niet opliep. We hadden er 18 km opzitten waarvan er al een km of 12 autobaan toen de meter in een keer snel maar geleidelijk naar 90 graden liep en wat hij een 3 tal km volhield. Toen viel deze weer snel maar geleidelijk terug naar 0 of de 60 graden stand, het beginpunt van de meter! Ik ben maar rustig naar huis gereden maar het was wel een rit van 145km! 20km voor het einde van de rit liep hij ineens toch weer op naar de 90 graden. Dit hield hij schommelend vol waarvan de laatste 10 km geen autobaan meer was en de temperatuur varieerde toen tussen de 70 en 90 graden.

Heb tijdens de rit eens geprobeerd of de kachel het deed. Dus die op max. gezet en de airco uit en hij knalde genoeg hete lucht naar binnen. De buitentemperatuurmeter gaf 27 gr. aan. Mijn gevoel was dat de motor toch wel warm of in ieder geval redelijk warm werd, of zegt dat niets!

Ik denk dat het de thermostaat is. Of wat denken de techneuten op het forum hiervan!

Groet,

Sjors
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

28 mei 2012, 21:30 0 x

Hoi Sjors, ga er maar vanuit dat het de G62 sensor is, hij kost een paar tientjes en 1,5 ltr koelvloeistof, jij hebt een 1.4 benzine ? Dan is hij makkelijk te vervangen, op het duitse forum staat een complete handleiding met foto,s. Arbeidsduur voor het vervangen 1/2 uur. Succes Eric
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

28 mei 2012, 22:23 0 x

Inderdaad Sjors,
De beschrijving die jij geeft duidt niet op een defecte thermosstaat. Bovendien indien deze met de gestelde buitentemperatuur defect zou zijn geweest dan had je een heel ander probleem gehad (was je waarschijnlijk niet met de A2 rijdend thuis gekomen!)

Het lijkt erop dat de temperatuurmeter het ook doet dus de conclusie (op basis van de beschreven symtomen) zou wat mij betreft ook een defecte temperatuursensor zijn.

Uitlezen met VCDS zou hierover uitsluitsel geven (waarschijnlijk een "intermitted" foutcode melding), wat wil zeggen soms wel soms niet.

Theo
j.hoeben1

28 mei 2012, 23:29 0 x

Oké mannen, dat moet wat de kosten betreft wel te overzien zijn :) . Ik neem dus aan dat deze sensor alleen dient om de bedrijfstemperatuur binnen aan te geven en heeft dus niets met de bedrijfstemperatuur van de motor te maken. Ik had wel een beetje zorgen dat ik de gehele rit met een niet op bedrijfstemperatuur gekomen tuutje naar huis was gekomen, want dat is het troetelkindje niet gewend :lol: :lol: ,en dat lijkt me toch ook niet bevorderlijk voor de motor. Ik had nog zitten denken hem op een parkeerplaats te rijden en de ANWB te bellen, maar er lieten zich geen waarschuwingslampjes zien en ben toen ook maar rustig door gereden.

Bedankt voor de diagnose Eric en Theo, ik zal morgen even een afspraak maken om dit te laten repareren. Eigenlijk wel jammer dat ik wat monteuren betreft 2 linkse handen heb :? :oops: want als je in de bijlage van Eric ziet is het geen hels karwei.

Ik laat nog wat horen over de afloop.

Groet,
Sjors
Thck

29 mei 2012, 16:40 0 x

Hallo Sjors,

Hier nog een interessant artikel van Gerrit Speek over deze temperatuursensor (G-62) en zijn (dubbel) functie (de G-2).
Zoals ik al aangaf zou men aan de foutcode moeten kunnen zien welk deel van de sensor defect is, in jou geval zal dit waarschijnlijk het G-2 deel zijn aangezien dat verantwoordelijk voor het aansturen van je instrumenten (temperatuurmeter). Overigens moet in beide gevallen de sensor vervangen worden.
Voor alle duidelijkheid, deze G-62 sensor regelt dus niet de motortemperatuur (of zoals je wilt de temperatuur van de koelvloeistof), de sensor functie(s) richten zich op het meten van waardes en daarmee aansturen van instrumenten(temperatuurmeter) en het motormanagement, (toerentalregeling afhankelijk van de motortemperatuur, bij koude motor een hoger toerental, zoals vroeger de mechanische choke).
De motortemperatuur wordt in principe geregeld door de thermosstaat.

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_g2-g62.html

Theo
j.hoeben1

29 mei 2012, 20:07 0 x

Oké Theo, ben vanmiddag in de garage geweest en die beruchte sensor is kaduuk. Deze is besteld en vrijdag is hij aan de beurt om hem te vervangen. Zo gebeurt, je kan er als het ware op wachten maar dat is lastig omdat als ik daar aankom het blok lekker heet is en dat is lastig werken. S'morgens even brengen en dan is hij in de loop van de dag aan de beurt. Volgens de garage een regelmatig voorkomend mankement. Dat ding kost €23,- exl. inzetten!

Gr. Sjors
Thck

29 mei 2012, 20:56 0 x

Nou die kosten daar kom je denk ik nog wel overheen :lol:

Theo
j.hoeben1

30 mei 2012, 00:12 0 x

Ik hoop het :D :D . Ik ga anders eind volgende maand op vakantie dus het moet niet gekker worden met die onkosten anders kunnen we thuisblijven :D :D

Sjors
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

31 mei 2012, 12:13 0 x

Ik heb die beruchte sensor ook in onze A2 vervangen. Was plm 3 tientjes aan materiaal kwijt, en een half uurtje knutselen. Bij onze locale Audi dealer lag de sensor gewoon op de plank, in voldoende aantallen. Ding zit ook in andere VAG auto's.
Kika

31 mei 2012, 15:20 0 x

Heb dit probleem ook gehad!!
Een keertje toen we volgepakt naar Zeeland reden en daarna eigenlijk niet meer!

Gr. Guido :D :D
Plaats reactie