De Audi A2 als nachtmerrie

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Johan

18 jun 2012, 16:51 0 x

Jammer dat je zo'n nare ervaring hebt gehad. Je keuze om hem weg te doen is dan ook meer dan logisch. Helaas vind ik ook dat de A2, ten opzichte van andere modellen waar ik ervaring mee heb, verre van perfect is.

Maar hij is zoooo leuk!!!

Binnenkort mag ik hem meer gaan gebruiken omdat ik zelf overstap naar een benzine auto. Ik kijk er nu al naar uit.....

Succes met de golf. Ook niet onaardig, denk ik.
j.hoeben1

19 jun 2012, 10:31 0 x

[quote="Johan"]Jammer dat je zo'n nare ervaring hebt gehad. Je keuze om hem weg te doen is dan ook meer dan logisch. Helaas vind ik ook dat de A2, ten opzichte van andere modellen waar ik ervaring mee heb, verre van perfect is.[/quote]

Nouw, nouw Johan,
Ik heb die ervaring niet,tot nu toe. Wat ik wel vind is dat het dikwijls zo'n rare dingen zijn. In mijn geval de remlichtschakelaar waardoor er rare lampjes gaan branden of temperatuursensor. Olie pijlstok moeilijk of bijna niet af te lezen. Of wat ik ook vreemd vind is dat als je de distributieriem gaat vervang de waterpomp en alle toebehoor ook moet vervangen. Zoals jullie weten heb ik in het verleden bijna altijd Frans gereden. In de volksmond (vooral in die tijd) auto's van een bedenkelijke kwaliteit. Ik heb er werkelijk nooit grote problemen mee gehad, altijd prima auto's aan gehad en ook met hoge km standen en zonder roesten!!. En bij mijn weten als er een distributieriem moest worden vervangen sprak men nooit van andere onderdelen mee te pakken. Audi heeft op papier een grote kwaliteitsnaam. Maar of ze werkelijk beter zijn als je hier op dit forum veel leest, weet ik niet. Als je de prijzen van het merk ziet zou je dat wel mogen verwachten.

Sjors
audietje

19 jun 2012, 10:55 0 x

Het vervangen van de waterpomp hoeft ook niet persé bij het vervangen van de distributieriem volgens mij.
die waterpomp wordt vervangen omdat de boel toch al openligt toch ?
Mijn waterpomp bleek nog goed maar er is toch een nieuw exemplaar ingezet.
Wel eentje met metalen "schoepen". De oude had kunststof schoepen.
groet
audietje
p.s. ben in het geheel niet technisch dus als het bovenstaande niet geheel juist is hoor ik dat graag.
falcon

19 jun 2012, 11:02 0 x

Waterpomp hoeft inderdaad niet vervangen te worden. Het is niet ongebruikelijk om per 2 distributiewissels 1 maal de wapo te vervangen. Maar als je nagaat dat een nieuwe waterpomp 5 tientjes kost raad ik aan deze gelijk mee te nemen, zeker als je zo weinig km maakt dat je pas om de (bijv) 7 jaar aan een distriwissel toe bent... Je kunt de waterpomp namelijk niet vervangen zonder de hele distributie riem los te maken...
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 jun 2012, 13:58 0 x

Eigelijk toch niet zo vreemd hoor. Bij vele Opelmontoren moet je de waterpomp ook vervangen bij een d-riem wissel. Waarom? Omdat de de wapo de D-riem (mede) aanspant. En als er een nieuwe D-riem wordt gespannen, zal deze nieuwe riem meer druk uitoefenen op het (reeds ingesleten) lager van de oude waterpomp. Met als gevolg...na een paar duizend kilometer lekkage. Dan moet alsnog de wapo eruit, maar ook gelijk weer een nieuwe D-riem worden gemonteerd, want de "oude" mag je niet hergebruiken. En omdat dan toch alles eraf ligt, neemt men de (eventueel) aanwezige spanrolletjes ook mee.

Daarom...door al dat d-riem geneuzel, heb ik veel liever een motor met d-ketting. Die gaat bij normaal gebruik een motorleven mee en de wapo (en dynamo en stuurbekrachtigingspomp) wordt aangedreven door enkelvoudige v-riemen of een multiriem, die veel makkelijker te vervangen zijn.
Peter

19 jun 2012, 14:04 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"][quote="Peter"]Ik heb de aanbieder gevraagd via het forum te reageren.

Vraag aan @lf: heeft de huidige verkoper de km-stand teruggedraaid of wist jij hiervan en heb je dit bij inruil verzwegen. Dat maakt nogal een verschil namelijk.

Het gaat om:

Kenteken: 49-JHG-6
Type: A2 1.6FSI
Kleur: Zwart

Aangeboden door: audicenter.nl Nijeveen.[/quote]

@Peter

Nog reaktie gehad van de aanbieder?

mvg Peter_Audi_A2[/quote]

Zowel de aanbieder als de vorige eigenaar reageren niet. Dat de aanbieder niet reageert vind ik nogal twijfelachtig.

Een eventuele koper is iig gewaarschuwd, google-en op kenteken en je komt op dit topic uit.
j.hoeben1

19 jun 2012, 15:15 0 x

[quote="audietje"]Het vervangen van de waterpomp hoeft ook niet persé bij het vervangen van de distributieriem volgens mij.
die waterpomp wordt vervangen omdat de boel toch al openligt toch ?
Mijn waterpomp bleek nog goed maar er is toch een nieuw exemplaar ingezet.
Wel eentje met metalen "schoepen". De oude had kunststof schoepen.
groet
audietje
p.s. ben in het geheel niet technisch dus als het bovenstaande niet geheel juist is hoor ik dat graag.[/quote]

Het advies wordt wel gegeven om de waterpomp mee te vervangen, want als deze gaat lekken zit je weer met hoge kosten. Hoeft niet maar dan achteraf bij lekkage niet klagen! Wat doet men dan! Vernieuwen die hap, tenminste dat doen de meeste, zeker als ze in de garage zeggen dat het toch meer voor komt als men denkt!

Sjors
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 jun 2012, 21:36 0 x

[quote="Peter"][quote="Peter_Audi_A2"][quote="Peter"]Ik heb de aanbieder gevraagd via het forum te reageren.

Vraag aan @lf: heeft de huidige verkoper de km-stand teruggedraaid of wist jij hiervan en heb je dit bij inruil verzwegen. Dat maakt nogal een verschil namelijk.

Het gaat om:

Kenteken: 49-JHG-6
Type: A2 1.6FSI
Kleur: Zwart

Aangeboden door: audicenter.nl Nijeveen.[/quote]

@Peter

Nog reaktie gehad van de aanbieder?

mvg Peter_Audi_A2[/quote]

Zowel de aanbieder als de vorige eigenaar reageren niet. Dat de aanbieder niet reageert vind ik nogal twijfelachtig.

Een eventuele koper is iig gewaarschuwd, google-en op kenteken en je komt op dit topic uit.[/quote]

@Peter

Voor zover ik kan zien op de website van de aanbieder wordt de auto aangeboden:
zonder garantie,
als zijnde importauto,
kilometerstand zonder NAP,
geen onderhoudshistorie.
Het motorstoringslampje brandt op de laatste foto.

De aanbieder heeft zich blijkbaar wel goed ingedekt ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
@lf

01 jul 2012, 15:31 0 x

Zoals je wellicht begrijpt kom ik wat minder frequent op het forum nu ik geen A2 meer heb. De huidige aanbieder is op de hoogte van het feit dat de kilomterstand niet klopt. Hij weet via Elsawin wat de waarschijnlijke kilometerstand is.
Aanvankelijk gaf hij te kennen dat hij deze auto niet zelf kan verkopen ivm zijn Bovag lidmaatschap. Nu biedt hij de auto zelf te koop aan. De versnellingsbak heeft hij gereviseerd, de motor loopt weer (probleem in spruitstuk). Desondanks is er nog een andere storing die hij nog niet heeft kunnen localiseren. Daardoor brandt op de foto het lampje ook nog. De aanbieder is er volgens mij er niet op uit om de kilometerstand in het dashboard als waarheid te verkopen. Of hij aan zal geven wat de werkelijke stand is betwijfel ik echter wel. Echt eerlijk zou zijn om de kilometerstand weer op de juiste waarde te zetten......

Overigens bevalt de VW Golf Plus mij nog steeds prima en komt het vertrouwen in een auto langzaam weer terug. :roll:
Peter

03 aug 2012, 12:23 0 x

N.A.V. van een tip:

Deze auto wordt opnieuw aangeboden met een onjuiste kilometerstand:

http://www.autotrack.nl/tweedehands/audi/a2/9039565

http://www.autodealers.nl/Audi/A2-1.6-F ... tails.aspx

Bij James en bij Enzo (waar ik alleen op basis van de bedrijfsnaam al geen auto zou kopen, maar dat terzijde.

Beide (dezelfde ?) aanbieders zijn op de hoogte.

Het gaat dus om 49-JHG-6 waarvan de kilometerstand niet klopt.

Aangeboden door: James Auto Service Hoorn en Auto Enzo (op hetzelfde adres)
Plaats reactie