Haperende motor bij laag toerental en hoge versnelling
- hansvennik
Beste A2 rijders,
Ik rij een Audi A2 met een 1.4 benzine motor. Bouwjaar is november 2000 en momenteel 270.000Km op de teller.
De laatste paar weken gaat de motor haperen bij een laag toerental (onder de 2000rpm) en een lage snelheid.
Starten gaat goed en de motor loopt stationair zonder problemen. Echter wanneer de motor warm is en er met een contante snelheid (vb. 60kmh) en de versnelling in de 4 (toerental onder de 2000rpm) gaat de motor haperen/begin ligt over te slaan en heeft de neiging stil te vallen. Dit stilvallen is nog niet voorgekomen mede daardat ik dan tijdig naar een lagere versnelling heb teruggeschakeld.
Zodra ik het gaspedaal in trap en versnel is het haperen gelijk over en versneld de auto normaal. Rij ik een contante snelheid en het toerental is meer dan 2000rpm dan heb ik nauwelijks/geen last van de haperingen!
Ik dacht zelf aan: iets met het luchtfilter....
Heeft iemand ervaring met deze klacht of enig idee wat het kan zijn...
Ik rij een Audi A2 met een 1.4 benzine motor. Bouwjaar is november 2000 en momenteel 270.000Km op de teller.
De laatste paar weken gaat de motor haperen bij een laag toerental (onder de 2000rpm) en een lage snelheid.
Starten gaat goed en de motor loopt stationair zonder problemen. Echter wanneer de motor warm is en er met een contante snelheid (vb. 60kmh) en de versnelling in de 4 (toerental onder de 2000rpm) gaat de motor haperen/begin ligt over te slaan en heeft de neiging stil te vallen. Dit stilvallen is nog niet voorgekomen mede daardat ik dan tijdig naar een lagere versnelling heb teruggeschakeld.
Zodra ik het gaspedaal in trap en versnel is het haperen gelijk over en versneld de auto normaal. Rij ik een contante snelheid en het toerental is meer dan 2000rpm dan heb ik nauwelijks/geen last van de haperingen!
Ik dacht zelf aan: iets met het luchtfilter....
Heeft iemand ervaring met deze klacht of enig idee wat het kan zijn...
- Audi_gekkie
Luchtfilter lijkt me uitgesloten, omdat je met versnellen nog meer lucht nodig hebt.
Ik denk eerder aan een bepaalde sensor, maar mijn kennis daarin gaat niet ver genoeg.
Het lijkt mij verstandig dat je de auto laat uitlezen bij een garage met Vagcom.
Er zal gezien je probleem zeker een foutcode uitrollen.
Laat ons in ieder geval weten wat het euvel is.
Succes.
Ik denk eerder aan een bepaalde sensor, maar mijn kennis daarin gaat niet ver genoeg.
Het lijkt mij verstandig dat je de auto laat uitlezen bij een garage met Vagcom.
Er zal gezien je probleem zeker een foutcode uitrollen.
Laat ons in ieder geval weten wat het euvel is.
Succes.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Mijn vermoeden is een probleem met de ontsteking. Hoe lang geleden zijn de bougies vervangen?
Het gemakkelijkst is idd. uitlezen bij een garage.
Het gemakkelijkst is idd. uitlezen bij een garage.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="Pet"]Meestal wordt de verdelerkap en rotor vergeten te vernieuwen[/quote]
Bij mijn weten heeft een 1.4 16v geen verdelerkap/rotor:
de eerste type (AUA) is uitgerust met een centrale bobine:

het latere type (BBY) heeft penbobines (1 bobine per cilinder)

Bij mijn weten heeft een 1.4 16v geen verdelerkap/rotor:
de eerste type (AUA) is uitgerust met een centrale bobine:

het latere type (BBY) heeft penbobines (1 bobine per cilinder)

Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Rinus
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Die bobine kan zeer zeker een goede kandidaat zijn voor de veroorzaker van het probleem. Is ook bij ons pas vervangen (vergelijkbare probromen, alleen dan ook nog uitvallen erbij), en volgens mijn monteur begeven die dingen het nog wel eens. Falen van de bobine wordt veroorzaakt door....warmte.
Maar dat valt uit te lezen. Een falende bobine geeft foutmeldingen af in het systeem.
Maar dat valt uit te lezen. Een falende bobine geeft foutmeldingen af in het systeem.
- hansvennik
Best A2 rijders,
Dank voor jullie reactie. Bougies/bobine/ontsteking had ik idd niet zo snel aangedacht.
Bougies zijn volgens mij 3 beurten (circa 80-100duizend KM) terug vervangen.
Ik laat mijn A2 eerst maar eens uitlezen... en zien wat dit brengt.
Zal jullie laten weten wat het euvel was.
Maar eerst een lang weekend Berlijn! Met de A2!!!!
Nogmaals dank voor jullie reacties en alvast een goed weekend!
Dank voor jullie reactie. Bougies/bobine/ontsteking had ik idd niet zo snel aangedacht.
Bougies zijn volgens mij 3 beurten (circa 80-100duizend KM) terug vervangen.
Ik laat mijn A2 eerst maar eens uitlezen... en zien wat dit brengt.
Zal jullie laten weten wat het euvel was.
Maar eerst een lang weekend Berlijn! Met de A2!!!!
Nogmaals dank voor jullie reacties en alvast een goed weekend!