Afstandsverschil L+R achter tussen band en wielkuip

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
FrankLM

10 aug 2012, 14:09 0 x

[quote="Rinus"]Toch hoort dit volgens mij gewoon niet. Beide wielen horen precies hetzelfde in de wielkuip te zitten, bij wijze van spreken, bij 2 gelijke velgen qua maat en ET waarde. Ik heb nog nooit bij een auto gezien, dat het ene wiel dieper in de kuip ligt dat het andere wiel. Dat kan alleen maar, als er twee verschillende breedtematen van wielen zijn gemonteerd, of de wielophanging een forse klap heeft gehad.

Aan een klap op de achteras, zodat deze "verschoven" is (als dat al mogelijk is, zelfs bij een starre De Dion as) geloof ik dus niet zo snel. Dat merk je gewoon in het weggedrag van je auto.

Ik vind 5 mm wel veel. Ik hou het op een verschil van velgen. Kijk eens goed, of beide gelijk zijn qua maatvoering.

Daarnaast, ik vind dat mijn 195 banden ook maar precies in de kuipjes passen qua breedte. Ze vallen er nog precies binnen (met plm ongeveer 10 mm), als je van achteren kijk.

Volgens de APK regels mogen de banden ietsje pietsje buiten de kasten / koetswerk komen (ik dacht niet meer dan 30 mm).[/quote]

Weggedrag is echt niets mis mee, en ik ben best kritisch. Zal zo de velgen nalopen.

Het buiten de kasten komen van de wielen speelt geen rol. Ook links, waar het wiel 5 verder naar buiten staat, valt 'ie nog ruim binnen de rand.
2004 Kristallblau 1.4 S-Line, zwart half leer interieur, sportstoelen, zwarte hemel, 16" VW Golf 4 BBS velgen + Vredestein Quatrac 5 195/50
FrankLM

10 aug 2012, 14:12 0 x

[quote="Romulus"]Naast de goede suggesties van YellowFellow schiet mij, zonder de auto bij de hand, nog de tankdop, tank en brandstofleiding te binnen. Loopt deze leiding misschien zo dicht achter de kuip langs dat dat voor verschil zorgt?[/quote]

Dit klinkt voor mij als heel plausibel, maar dan nog zou dat alleen maar mogen resulteren in een kleinere speling achter de band tot de wielkuip. Dit zou niet meetbaar moeten zijn vanaf de buitenrand van het spatbord en dat is wel het geval.
2004 Kristallblau 1.4 S-Line, zwart half leer interieur, sportstoelen, zwarte hemel, 16" VW Golf 4 BBS velgen + Vredestein Quatrac 5 195/50
FrankLM

10 aug 2012, 14:16 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"]zie volgende link voor een afbeelding van de achteras:

http://www.lrp-autorecycling.de/EKAT/er ... 01006.html

Ik begrijp uit bovenstaand verhaal dat de buitenzijde van het rechterwiel 5mm verder naar binnen zit t.o.v. de spatbordrand dan het linkerwiel.

Om deze afstand gelijk te krijgen zou naar mijn mening de achteras 2,5mm naar links moeten. Ik weet niet hoeveel ruimte er in de bevestigingspunten van de achteras aan de carrosserie zit, maar wellicht ziet hier wat ruimte.

Ik vind de maatvoering wel heel erg kritisch, als je de vingers er amper achter kunt krijgen ...
Ik zou, zoals reeds aangegven eerst goed naar de velgen kijken kwa maatvoering.

Spacers zijn naar mij idee een lapmiddel, wordt vaak gebruikt om velgen met een
verkeerde ET-waarde passend te krijgen, niet vergeten om ook langere wielbouten te gebruiken ...[/quote]

Inderdaad. Het is dus inderdaad net alsof de hele achteras van de auto 2,5 mm naar links is opgeschoven. En laten we wel zijn, dat is natuurlijk bijna niets.

Als de velgen een lagere ET waarde gehad hadden (dus meer speling tussen binnenkant band en wielkuip) of gewoon een inch minder breed waren geweest, had ik het waarschijnlijk nooit gemerkt.

Ik heb echt geen idee of de hele achteras die 2,5 mm speling toelaat in de bevestigingspunten. Ik verwacht van niet.

Weet wel dat ik me er verder geen echte zorgen om ga maken. De auto rijdt prima, spoort zeer goed. Maar ik wil wel even alles uitsluiten he...hup, naar buiten om die velgen te checken!
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

10 aug 2012, 14:19 0 x

' Tis mooi weer.... Zonnetje schijnt. :D
FrankLM

10 aug 2012, 18:42 0 x

Velgen zijn allemaal origineel Audi, 7Jx16 ET38. Kan echt niets raars ontdekken onder de auto. Alles ziet er prima uit, niets krom, beschadigd, gelast of iets dergelijks. Ik zie wel heel lichte beschadigingen op het rechter achterspatbord die erop wijzen dat er een keer flink een paaltje of hoge stoeprand mee is gepakt. Vorige berijder schijnt vaak ik een krappe parkeergarage te hebben gestaan. Omdat de flanken iets naar binnen lopen, is het dan mogelijk dat je vol met de band een obstakel raakt in een krappe bocht. Het kan dus best zijn dat de achteras daardoor ooit een keer een tik heeft gehad door zoiets. Alhoewel ik denk dat de zachte aluminium velg daardoor eerder krom gaat dan een zware stalen achterwielophanging. Er zit nog wel wat ruimte tussen de rubbers van de achteras scharnier, dus ik verwacht dat daar nog wel wat af te stellen is mocht het echt nodig zijn.

Ga er nu in elk geval even geen (negatieve) aandacht meer aan besteden...
Romulus

10 aug 2012, 18:58 0 x

[quote="FrankLM"]Velgen zijn allemaal origineel Audi, 7Jx16 ET38. Kan echt niets raars ontdekken onder de auto. Alles ziet er prima uit, niets krom, beschadigd, gelast of iets dergelijks.[/quote]
7J x 17", I presume ;)

Je hebt gelijk dat de brandstofleiding niet het verschil aan de zichtzijde zou kunnen verklaren, daar had ik overheen gelezen. "Jammer" dat de velgen allemaal gelijk zijn, dat was een mooie verklaring geweest...

Als het verder goed rijdt: geen (negatieve) aandacht meer aan besteden, nee...
FrankLM

10 aug 2012, 19:31 0 x

Excuse me, 7Jx17 ja.
Plaats reactie