geluid bij rechter voorwiel
[quote="sanders"]Luister en kijk ook even richting je poelie van de aircopomp.
Het lager van deze poelie kan ook versleten zijn en geluiden produceren bij lastwisselingen en toerentallen
Gr.
Sanders[/quote]
Bedankt voor de tip Sanders, echter het geluid is ook aanweig als de ECC op off staat.
Het lager van deze poelie kan ook versleten zijn en geluiden produceren bij lastwisselingen en toerentallen
Gr.
Sanders[/quote]
Bedankt voor de tip Sanders, echter het geluid is ook aanweig als de ECC op off staat.
Theo omdat hij ook onderstaande aangaf, vandaar.Thck schreef:Mogelijk kan iemand mij uitleggen wat de relatie is tussen het maken van bochten en de spanrol van de distributie, maar ik zie die echt niet!
Hiermee wil ik niet beweren dat het de spanrol niet kan zijn, maar nogmaals ik zie de relatie niet! Tenzij je in de bocht je gas helemaal los laat waardoor het toerental zodanig terug valt waardoor de belasting op de rol afneemt en deze geen geluid meer veroorzaakt, maar dan zou dat ook zo moeten zijn indien je op het rechte stuk het gas los laat en heeft het derhalve niets met het nemen van bochten van doen!
Theo
omdat hij het ook hoort onder de kap van de distributieset.
Kogelman schreef:Vandaag de wielmoeren aangehaald, alles zat nog muurvast (had ik destijds ook met momentsleutel gedaan). Nogmaals gereden en geluisterd, stilstaan en scherp insturen (zowel bij scherpe linker- als rechterbocht makend) en vervolgens optrekken en het schrapende geluid is even weg. Op het rechte stuk kwam het weer terug.
Motorkap eraf en weer luisteren met gas geven, geluid lijkt vanonder de distributiekap af te komen. Ik heb mijn oren er goed bij gehouden en het lijkt daar vandaan te komen. Ik heb het kunststof distributiekapje eraf gehaald, met gas geven (lees toeren maken): schrapend geluid.Stationair vrijwel niet iets te horen. Ik heb even gemorreld aan de riem en de spanrollen, daar waar ik bij kon, ik kon niet echt speling ontdekken en zag ook niet dat de riemen ergens aanlopen. Maar je kunt maar een beperkt deel van de loopbaan van de riem zien. Misschien een spanrol? Speling? Of dat het e.e.a. ergens contact maken onderweg? Distributie is zo'n 42.000 km vervangen (nov.2007). In een bocht lijkt het over te gaan (auto helt iets over-> speling opgeheven)
Herkent iemand dit? Suggesties blijven welkom.
We zijn er uit: het geluid wordt veroorzaakt door de waterpomp (lager). Helaas geen klein klusje.
Besloten om daarom meteen maar, naast een nieuwe waterpomp, de complete distributie mee te vervangen zodat ik daar de komende jaren geen omkijken meer naar heb.
Onderdelen bestellen en (met een beetje geluk arriveren die nog vandaag) vanmiddag een begin maken en morgen gaat mijn garage het afronden zodat we morgen weer kunnen rijden.
Besloten om daarom meteen maar, naast een nieuwe waterpomp, de complete distributie mee te vervangen zodat ik daar de komende jaren geen omkijken meer naar heb.
Onderdelen bestellen en (met een beetje geluk arriveren die nog vandaag) vanmiddag een begin maken en morgen gaat mijn garage het afronden zodat we morgen weer kunnen rijden.
[quote="Kogelman"]Ik heb wel verzocht om Conti- riemen te bestellen, daar wordt op bij A2-Freunde wel hoog over opgegeven.
Zit er nog veel kwaliteitsverschil tussen verschillende merken waterpompen? (messing?)[/quote]
ik ben nog geen tests tegengekomen van waterpompen op A2-freun. Wel eens gelezen dat de plastic schoepen na een jaar of 10 nog wel eens spontaan uit elkaar kunnen vallen. Zelf heb ik eind maart m'n distriset vervangen en heb een goedkoop waterpompje (3 tientjes) van quinton hazell gemonteerd. Ik wilde alleen zeker weten dat het ijzeren schoepen zouden zijn (en dat was t). Nu 10k verder en nog geen problemen ondervonden. Dat terwijl een wapo bij de dealer zeker 100e meer had gekost... De rest van de set is overigens wel van contitech maar die hadden niet een wapo voor mijn motor.
Zit er nog veel kwaliteitsverschil tussen verschillende merken waterpompen? (messing?)[/quote]
ik ben nog geen tests tegengekomen van waterpompen op A2-freun. Wel eens gelezen dat de plastic schoepen na een jaar of 10 nog wel eens spontaan uit elkaar kunnen vallen. Zelf heb ik eind maart m'n distriset vervangen en heb een goedkoop waterpompje (3 tientjes) van quinton hazell gemonteerd. Ik wilde alleen zeker weten dat het ijzeren schoepen zouden zijn (en dat was t). Nu 10k verder en nog geen problemen ondervonden. Dat terwijl een wapo bij de dealer zeker 100e meer had gekost... De rest van de set is overigens wel van contitech maar die hadden niet een wapo voor mijn motor.
Zat ik toch in de goede hoek met me lagertjes.
Vervelend dat t dat is.
Als je zelf spullen mag bestellen moet je hier eens kijken.
http://www.ebay.de/sch/i.html;jsessioni ... 1.4&_rdc=1
even goed op t type letten.
Ook xxl-automotive.de (ff googlen) vind je complete sets.
Ik was 158euro kwijt. Contitech riemen en een bronzen waterpomp.
Succes.
Vervelend dat t dat is.
Als je zelf spullen mag bestellen moet je hier eens kijken.
http://www.ebay.de/sch/i.html;jsessioni ... 1.4&_rdc=1
even goed op t type letten.
Ook xxl-automotive.de (ff googlen) vind je complete sets.
Ik was 158euro kwijt. Contitech riemen en een bronzen waterpomp.
Succes.
De boel ligt open de onderdelen zijn al besteld en deels binnen, de oude waterpomp heb ik vanmiddag in de hand gehad: inderdaad een schrapend geluid, maar lekken ho maar! Daar was ongetwijfeld op den duur wel schade van gekomen, dus aan de ene kant maar goed dat ik het voor was.
Ik las op de Duitse A2 site verhalen over dat Audi (althans in Dld.) pas bij elke 2e distributiewissel de waterpomp ook standaard mee pakt omdat zo'n pomp 150/160 dkm mee zou moeten gaan. Dus niet standaard bij elke distributie wissel. Behalve als je er als klant om vraagt hem elke keer ook te vervangen als je de riemen en spanrollen vervangt. Omdat mijn A2 nog maar 1 distributiewissel gehad heeft (bij 91.000 dkm. in Dld.) vermoed ik dat dit de eerste wapo nog is. In mijn ogen een verkeerde bezuiniging.
De nieuwe waterpomp is binnen met kunststof schoepen (net als de pomp die er in zat, schoepen waren nog prima maar het lager was de veroorzaker) als die wapo 10 jaar mee gaat vind ik het prima dan ben ik zo'n 140 dkm verder en is deze distributie (incl. waterpomp) al lang weer vervangen. De Conti-tech riemen komen morgen binnen, als het goed is zijn we morgenmiddag weer mobiel.
Ik las op de Duitse A2 site verhalen over dat Audi (althans in Dld.) pas bij elke 2e distributiewissel de waterpomp ook standaard mee pakt omdat zo'n pomp 150/160 dkm mee zou moeten gaan. Dus niet standaard bij elke distributie wissel. Behalve als je er als klant om vraagt hem elke keer ook te vervangen als je de riemen en spanrollen vervangt. Omdat mijn A2 nog maar 1 distributiewissel gehad heeft (bij 91.000 dkm. in Dld.) vermoed ik dat dit de eerste wapo nog is. In mijn ogen een verkeerde bezuiniging.
De nieuwe waterpomp is binnen met kunststof schoepen (net als de pomp die er in zat, schoepen waren nog prima maar het lager was de veroorzaker) als die wapo 10 jaar mee gaat vind ik het prima dan ben ik zo'n 140 dkm verder en is deze distributie (incl. waterpomp) al lang weer vervangen. De Conti-tech riemen komen morgen binnen, als het goed is zijn we morgenmiddag weer mobiel.