Versnellingsbak geluiden
- Audi_gekkie
[quote="rolf"]En hoe er mee gereden is in het verleden.
De ene chaufeur is de andere niet.
Ikzelf heb nog nooit bij geeneen auto ooit m'n koppeling hoeven vernieuwen, rijstijl heeft hier volgens mij heel veel invloed op.[/quote]
Precies!
Er zijn chauffeurs die tijdens alle ritten hun linker voet op de koppeling laten rusten.
De ene chaufeur is de andere niet.
Ikzelf heb nog nooit bij geeneen auto ooit m'n koppeling hoeven vernieuwen, rijstijl heeft hier volgens mij heel veel invloed op.[/quote]
Precies!
Er zijn chauffeurs die tijdens alle ritten hun linker voet op de koppeling laten rusten.
- Rinus
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Hier nog eentje. Ik heb ook nog nooit versnellingsbak problemen gehad, of koppelingsplaten / drukgroepen hoeven te vervangen. En sommige auto's hadden toch echt wel behoorlijk hoge kilometrages op de sloffen zitten.
En ja, rijstijl heeft veel invloed op het slijtagepatroon van een bak (maar ook op alle andere onderdelen van een auto). Als tie veel op z'n falie krijgt, zal alles veel sneller versleten zijn, zelfs als het overgedimensioneerd bemeten is.
En ja, rijstijl heeft veel invloed op het slijtagepatroon van een bak (maar ook op alle andere onderdelen van een auto). Als tie veel op z'n falie krijgt, zal alles veel sneller versleten zijn, zelfs als het overgedimensioneerd bemeten is.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Rijstijl zegt veel, maar naar mijn mening niet alles.
Bij mijn vorige auto (VW golf 3 met 1.8 liter motor) was ik gewend om
bij het wegrijden bij stationair toerental te koppelen en daarna gas te geven.
De koppeling heeft dit bij mij ca 10 jaar en ca. 100.000 kilometer volgehouden. De auto
had toen alles bij elkaar 160.000 km gelopen en was 14 jaar oud.
Volgens de garage zat de koppeling "eraan te komen", (het pedaal zat vrij hoog, schijnt
een indicatie bij de golf 3 te zijn. Ik had echter nog geen last van een slippende koppeling.
Ik merk nu bij de Audi dat deze bij stationair toerental minder goed oppakt en moet nu dus
wat gas bijgeven tijdens het koppelen. Naar mijn idee is dit niet bevorderlijk voor de
levensduur van de koppeling, de tijd zal het leren. Als bestuurder zijnde kun je hieraan
niet zoveel doen, behalve beheerst gas geven ...
Het zou voor mij trouwens de eerste koppeling in de 22 jaar dat ik auto rijdt, die vervangen
moet worden.
Bij mijn vorige auto (VW golf 3 met 1.8 liter motor) was ik gewend om
bij het wegrijden bij stationair toerental te koppelen en daarna gas te geven.
De koppeling heeft dit bij mij ca 10 jaar en ca. 100.000 kilometer volgehouden. De auto
had toen alles bij elkaar 160.000 km gelopen en was 14 jaar oud.
Volgens de garage zat de koppeling "eraan te komen", (het pedaal zat vrij hoog, schijnt
een indicatie bij de golf 3 te zijn. Ik had echter nog geen last van een slippende koppeling.
Ik merk nu bij de Audi dat deze bij stationair toerental minder goed oppakt en moet nu dus
wat gas bijgeven tijdens het koppelen. Naar mijn idee is dit niet bevorderlijk voor de
levensduur van de koppeling, de tijd zal het leren. Als bestuurder zijnde kun je hieraan
niet zoveel doen, behalve beheerst gas geven ...
Het zou voor mij trouwens de eerste koppeling in de 22 jaar dat ik auto rijdt, die vervangen
moet worden.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- rolf
Even een update:
Audi blijft bij z'n "bakgeluid" welke kan voorkomen.
Verkopende garage ziet dus geen reden voor een "operatie"
Dat is van hun kant natuurlijk voor te stellen dat ze meegaan de conclusie van de Audi dealer.....
Nu ben ik afgelopen vrijdag nog even langsgeweest bij de verkopende garage en er nog een goed gesprek over gehad.
Hij was er ook niet echt blij mee en ziet liever tevreden klanten.
Afijn, kwam dus geen steek verder.
Laatste paar dagen er nog eens goed over nagedacht en tot het volgende voorstel gekomen:
Olie uit de bak halen, checken of de hoeveelheid klopt (1.9 liter)
Olie controleren op metaal delen.
Dit op zijn kosten.
Zitten er metaaldelen in, praten we weer verder.
Is de olie "schoon", so be it.
Daar kon hij zich wel in vinden.
Bak werkt verder prima en schakeld perfect.
Weet er anders ook geen eind meer aan, met welles-nietes kom ik ook niet verder.
Keep you posted.
Audi blijft bij z'n "bakgeluid" welke kan voorkomen.
Verkopende garage ziet dus geen reden voor een "operatie"
Dat is van hun kant natuurlijk voor te stellen dat ze meegaan de conclusie van de Audi dealer.....
Nu ben ik afgelopen vrijdag nog even langsgeweest bij de verkopende garage en er nog een goed gesprek over gehad.
Hij was er ook niet echt blij mee en ziet liever tevreden klanten.
Afijn, kwam dus geen steek verder.
Laatste paar dagen er nog eens goed over nagedacht en tot het volgende voorstel gekomen:
Olie uit de bak halen, checken of de hoeveelheid klopt (1.9 liter)
Olie controleren op metaal delen.
Dit op zijn kosten.
Zitten er metaaldelen in, praten we weer verder.
Is de olie "schoon", so be it.
Daar kon hij zich wel in vinden.
Bak werkt verder prima en schakeld perfect.
Weet er anders ook geen eind meer aan, met welles-nietes kom ik ook niet verder.
Keep you posted.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Ik denk dat dit een goede oplossing is, je weet in ieder geval dan of er niet wat kapot aan
het draaien is. Wellicht goed om voor het aftappen eerst te controleren of het olieniveau goed is,
als dat al niet gedaan is.
we wachten het wel even af.
mvg Peter_Audi_A2
het draaien is. Wellicht goed om voor het aftappen eerst te controleren of het olieniveau goed is,
als dat al niet gedaan is.
we wachten het wel even af.
mvg Peter_Audi_A2
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

Naast onze vrienden van Marja in Waddinxveen (wel bekend van de cruise control inbouw) zit trouwens nog iemand die in de avonduurtjes aan versnellingsbakken sleutelt. Daar heb ik de versnellingsbak van de net verkochte A3 uit '99 laten wisselen voor een nog enigzins redelijk bedrag. De koppeling was trouwens nog prima na 13 jaar en 115 dkm. Mocht je er nou echt niet uitkomen of een second opinion willen, zou je altijd nog daar langs kunnen gaan.
- rolf
Wist ik maar wat er geluid maakt.............druklager?
Het enige druklager wat daar zit is van de koppeling en die is helemaal nieuw, is al een hele nieuwe koppeling ingezet.
Verder zitten er wat rollagers, naaldlagers en kogellagers in de bak.
Het enige druklager wat daar zit is van de koppeling en die is helemaal nieuw, is al een hele nieuwe koppeling ingezet.
Verder zitten er wat rollagers, naaldlagers en kogellagers in de bak.