verlies toeren als benzine bijna op is

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Pet

29 okt 2012, 21:36 0 x

[quote="zoop"][quote="Pet"][quote="zoop"]Oh dat is gek, want mijn filter is twee weken terug vervangen, maar het verliles van toeren blijft nog steeds bestaan[/quote]

Heb je hem zelf vervangen of de garage anders moet je even terug gaan[/quote]
De garage.

Die heb ik gemaild wat er misschien kon zijn. Ik kreeg een mail terug dat ik de tank niet te leeg moest rijden of iets aan de benzine toevoegen om de injectors te reinigen.[/quote]

.???????? Is het een gevolg van de beurt dan is het hun probleem!
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

30 okt 2012, 10:29 0 x

Misschien een beetje kort door de bocht, deze bovenstaande reactie. Het kan inderdaad zijn, dat er na een beurt iets naar boven komt, dat er altijd al is geweest, maar wat men daarvoor nog niet bemerkt had.

Terugkomend op het fenomeen. Het is namelijk nooit goed om een tank helemaal (of haast helemaal) leeg te rijden. In de tank blijft altijd vervuiling, water en vergumming van benzine achter (dat bouwt zich op gedurende de jaren en wordt erger naarmate de auto ouder wordt). Dit kan bij een laag benzine niveau naar de "uitgang" van de tank gezogen worden en dat daardoor de doorstroom van de benzine kan verstoren.

Daarom is het raadzaam, om bij ongeveer 5 liter voorraad reeds te tanken, anders bestaat de kans dat deze vervuiling meegezogen wordt de leidingen in. Daar zit dan wel het benzinefilter nog tussenin, die het meeste eruit zal filteren. Maar er zal altijd wat door kunnen komen. En dat kan de injectoren weer verstoppen met hun miniscule verstuivergaatjes. En die moeten dan ultrasoon gereinigd worden. Ik tank altijd nog voor het 1 na laatste streepje, en daarmee voorkom je een boel narigheid.

Je zou nu een injectie reiniger kunnen gebruiken (sowieso raadzaam op dat 1 keer per jaar te gebruiken) en er zijn ook middeltjes in de handel, die het benzinesysteem reinigen, doordat ze de vervuiling oplossen. Echter, ik weet niet, of dit helemaal zonder risico is. Ik heb de laatste catagorie middeltjes nog nooit gebruikt. Injectiereiniger wel, en dat merk je goed na ongeveer 150 a 200 km. Met injectiereiniger toegevoegd, mag je de eerste 3 maal ook de tank niet leger rijden dan de helft.

Misschien een beetje off-topic, maar ik laat eind volgende maand mijn tank van de Monza eruit halen. Die zit er nu 28 jaar onder, en die laat ik compleet reinigen binnenuit. Juist om al de viezigheid, die er in al die tijd verzameld heeft, eruit te halen. Daarna wordt tie aan de buitenkant gestraald en weer opnieuw gespoten (stalen tank).
zoop

30 okt 2012, 19:57 0 x

[quote="Pet"].???????? Is het een gevolg van de beurt dan is het hun probleem![/quote]
Nee, ik had het al voor de beurt :)

[quote="Rinus"]Je zou nu een injectie reiniger kunnen gebruiken (sowieso raadzaam op dat 1 keer per jaar te gebruiken) en er zijn ook middeltjes in de handel, die het benzinesysteem reinigen, doordat ze de vervuiling oplossen. Echter, ik weet niet, of dit helemaal zonder risico is. Ik heb de laatste catagorie middeltjes nog nooit gebruikt. Injectiereiniger wel, en dat merk je goed na ongeveer 150 a 200 km. Met injectiereiniger toegevoegd, mag je de eerste 3 maal ook de tank niet leger rijden dan de helft. [/quote]
Ik zal reiniger aanschaffen en hier laten weten of het hielp. Kan even duren!
Plaats reactie