Alweer een slecht startende A2 maar nu benzine
Goedenavond allen,
Onze A2 (1.4 16V) heeft last van startproblemen! Vooral de koude start en hoe langer hij stilstaat hoe langer het duurt voor hij aanslaat. Eenmaal gelopen gaat het de rest van de dag zonder problemen. Het is ontstaan nadat het motormanagement lampje ging branden tijdens een rit. Natuurlijk vlak voor de vakantie dus de dealer er naar laten kijken. Conclusie temp. Sensor onaannemelijk signaal dus vervangen. Tijdens de vakantie een knipperlicht relatie opgebouwd met mm- lampje en zelf geconstateerd dat stationair loop erg laag is +\_ 650 rpm . Na vakantie geklaagd bij de dealer en de tweede reparatie betrof nokkenas sensor en opnieuw inleren gasklep.
Nu blijft mm-lampje weliswaar uit maar de stationair loop blijft laag en startprobleem wordt steeds erger en/of vervelender. Het lijkt mij of er geen benzine of benzinedruk is bij de eerste start. Heb eergisteren brandstof filter vervangen maar zonder resultaat.
Het regulier onderhoud doe ik zelf en regelmatig, dus bougies, filters, etc. Zijn in orde. En nog eens naar de dealer om uit te laten lezen doe ik liever ook niet.
Weet iemand of er iets van een terugslagklep in het brandstof systeem zit of nog beter misschien herkent iemand het probleem en zoek ik in de verkeerde hoek.
Bij voorbaat dank,
Onze A2 (1.4 16V) heeft last van startproblemen! Vooral de koude start en hoe langer hij stilstaat hoe langer het duurt voor hij aanslaat. Eenmaal gelopen gaat het de rest van de dag zonder problemen. Het is ontstaan nadat het motormanagement lampje ging branden tijdens een rit. Natuurlijk vlak voor de vakantie dus de dealer er naar laten kijken. Conclusie temp. Sensor onaannemelijk signaal dus vervangen. Tijdens de vakantie een knipperlicht relatie opgebouwd met mm- lampje en zelf geconstateerd dat stationair loop erg laag is +\_ 650 rpm . Na vakantie geklaagd bij de dealer en de tweede reparatie betrof nokkenas sensor en opnieuw inleren gasklep.
Nu blijft mm-lampje weliswaar uit maar de stationair loop blijft laag en startprobleem wordt steeds erger en/of vervelender. Het lijkt mij of er geen benzine of benzinedruk is bij de eerste start. Heb eergisteren brandstof filter vervangen maar zonder resultaat.
Het regulier onderhoud doe ik zelf en regelmatig, dus bougies, filters, etc. Zijn in orde. En nog eens naar de dealer om uit te laten lezen doe ik liever ook niet.
Weet iemand of er iets van een terugslagklep in het brandstof systeem zit of nog beter misschien herkent iemand het probleem en zoek ik in de verkeerde hoek.
Bij voorbaat dank,
- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Hoor je de benzinepomop druk opbouwen? Wij wachten altijd even met starten totdat er OK staat en het zoemen achter in de auto stopt.
Zijn er voor de rest geen foutcodes uit komen rollen?
Het zou kunnen zijn, dat de benzinepomp in het begin te weinig druk opbouwt. Maar als dat het geval is, zou het blok stoterig moeten lopen, ook als deze warm is. Of acceleratieproblemen moeten hebben.
Het zou ook een verkeerde brandstof/luchtverhouding kunnen zijn bij koudloop. Is de koudloopsensor wel goed (ik neem aan, dat een A2 zo'n sensor ook heeft). Die regelt o.a de inspuiting bij koudloop, dacht ik. Het zou ook bij de LMM kunnen liggen.
650 RPM stationair is te weing. Het blokje hoort ergens rond de 850 RPM te lopen
Zijn er voor de rest geen foutcodes uit komen rollen?
Het zou kunnen zijn, dat de benzinepomp in het begin te weinig druk opbouwt. Maar als dat het geval is, zou het blok stoterig moeten lopen, ook als deze warm is. Of acceleratieproblemen moeten hebben.
Het zou ook een verkeerde brandstof/luchtverhouding kunnen zijn bij koudloop. Is de koudloopsensor wel goed (ik neem aan, dat een A2 zo'n sensor ook heeft). Die regelt o.a de inspuiting bij koudloop, dacht ik. Het zou ook bij de LMM kunnen liggen.
650 RPM stationair is te weing. Het blokje hoort ergens rond de 850 RPM te lopen
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik had bij mijn vorige auto vergelijkbare verschijnselen, moeilijk starten en een laag, onregelmatig stationair
toerental. Bleek valse lucht te zijn: de slang tussen het inlaatspruitstuk en de rembekrachtiger was lek.
Misschien heb je hier iets aan.
P.S. Heb je je al even voorgesteld? We vinden foto's van de A2 erbij altijd leuk.
toerental. Bleek valse lucht te zijn: de slang tussen het inlaatspruitstuk en de rembekrachtiger was lek.
Misschien heb je hier iets aan.
P.S. Heb je je al even voorgesteld? We vinden foto's van de A2 erbij altijd leuk.

Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Valse lucht is ook een hele goede. Kun je checken met remmenreiniger te spuiten bij de luchtinlaat aansluitingen (tenminste, zo kan je het kontroleren bij oldies). Gaat het blok dan beter lopen, weet je zeker dat het valse lucht trekt (en dat betekent dus, dat de brandstof/luchtverhouding niet goed is).
Dat het blok bij warm worden dan weer goed loopt kan, want dan zet alles uit en wordt het lek weer "gedicht".
Dat het blok bij warm worden dan weer goed loopt kan, want dan zet alles uit en wordt het lek weer "gedicht".
- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
je zegt dat als eerste de temperatuur sensor is vv, deze stond ongetwijfeld in het storings geheugen maar dan zeg je dat daarna de nokkenas sensor G40 is vv en de gasklep is ingeleerd.
gaven die de eerste keer geen storing dan? later wel?
het is toch verstandig om nu nog eens uit te lezen want dat is de basis van storing zoeken vandaag de dag.
als het goed is hebben ze alle storingen vorige keer allemaal gewist en dan kun je nu mooi zien wat er terug komt en kun je je daar op concentreren.
omdat hij nu te laag stationair loopt kan het probleem best eens in de gasklep zitten, heb je toevalling gezien of ze hem helemaal eraf hebben gehad? want dat is de enige manier om hem goed te kunnen schoonmaken bij een 1.4
het kan gebeuren dat er niet goed is schoongemaakt en de klep door inleren wel in een basis afstelling is gekomen maar dit inclusief de vervuiling, de computer gaat uit van 0% vuil bij inleren en dan kan het zijn dat hij tijdens het starten de klep een heel klein stukje open zet maar door vervuiling kan er dan te weinig lucht langs, er komt wel benzine bij en dan verzuipt hij enigsinds.
meld anders even welke regio je woont dan kan misschien iemand met een uitleeskast je wellicht van dienst zijn.
gaven die de eerste keer geen storing dan? later wel?
het is toch verstandig om nu nog eens uit te lezen want dat is de basis van storing zoeken vandaag de dag.
als het goed is hebben ze alle storingen vorige keer allemaal gewist en dan kun je nu mooi zien wat er terug komt en kun je je daar op concentreren.
omdat hij nu te laag stationair loopt kan het probleem best eens in de gasklep zitten, heb je toevalling gezien of ze hem helemaal eraf hebben gehad? want dat is de enige manier om hem goed te kunnen schoonmaken bij een 1.4
het kan gebeuren dat er niet goed is schoongemaakt en de klep door inleren wel in een basis afstelling is gekomen maar dit inclusief de vervuiling, de computer gaat uit van 0% vuil bij inleren en dan kan het zijn dat hij tijdens het starten de klep een heel klein stukje open zet maar door vervuiling kan er dan te weinig lucht langs, er komt wel benzine bij en dan verzuipt hij enigsinds.
meld anders even welke regio je woont dan kan misschien iemand met een uitleeskast je wellicht van dienst zijn.
Goedenavond,
Vandaag ondanks het mooie weer toch weer aan de A2 "gewerkt". Toch weer het lijstje aan de hand van de suggesties doorgelopen. Net begonnen met rondje voorstellen en nu de bevindingen van vandaag.
Even de bank omhoog zodat de pomp goed te horen is en toen sleutel in het contact en op accessoire stand. Pomp loopt meteen, is zonder de bank omhoog bijna niet hoorbaar, en gewacht op OK. Gestart en ja hoor meteen lopen. Toeval of is dit de manier, de tijd zal het ons leren.
Tijdens warmdraaien even met de remmenreiniger over het inlaat traject gespoten en dat maakt geen verschil dus geen valse lucht! Ook even gekeken of alle injectoren goed aangestuurd worden en daar reageerde de motor meteen op. Kan de bobine's zo zelf niet testen door de opbouw maar bij iets meer toeren loopt de motor wel mooi rond. Blijf dit type trouwens rumoerig vinden in vergelijking tot het 1.4 16v (100pk)motortje wat in onze oude Polo lag.
Kan me niet meer herinneren of de gasklep er ook af is geweest om schoon te maken of dat die alleen opnieuw is ingeleerd naar aanleiding van onze klacht over het lage stationair lopen.
Zou graag een keertje de foutcodes uitlezen maar heb zelf geen Vagcom o.i.d. (Overweeg wel om iets aan te schaffen maar nog geen keuze gemaakt) dus als iemand in omgeving PURMEREND mij daarbij zou kunnen assisteren, hoor ik het graag.
Weet niet wat ik me bij een koudloop sensor voor moet stellen, lijkt mij dat de watertemp sensor de koudloop regelt, maar als de motor gestart is loopt hij wel meteen verhoogt stationair dus daar is geen probleem mee.
Dus samenvattend vandaag was wachten op OK de goede manier van starten. Blijft dan wel de vraag waarom de druk in de brandstof rail wegvalt. Lekkende injector's, brandstofdrukregelaar of is dit nooit helemaal te voorkomen? En hoe krijg ik het stationair toerental op het juiste toerental.
Zal het gasklepje er binnenkort een keertje afhalen en reinigen, kijken wat dat doet. Iemand trouwens al eens een paar mm groter klepje geprobeerd? Heb al wel iets gelezen over een andere inlaat maar weet eigenlijk niet hoe dat is afgelopen.
Groet en nogmaals bedankt voor het meedenken.
Vandaag ondanks het mooie weer toch weer aan de A2 "gewerkt". Toch weer het lijstje aan de hand van de suggesties doorgelopen. Net begonnen met rondje voorstellen en nu de bevindingen van vandaag.
Even de bank omhoog zodat de pomp goed te horen is en toen sleutel in het contact en op accessoire stand. Pomp loopt meteen, is zonder de bank omhoog bijna niet hoorbaar, en gewacht op OK. Gestart en ja hoor meteen lopen. Toeval of is dit de manier, de tijd zal het ons leren.
Tijdens warmdraaien even met de remmenreiniger over het inlaat traject gespoten en dat maakt geen verschil dus geen valse lucht! Ook even gekeken of alle injectoren goed aangestuurd worden en daar reageerde de motor meteen op. Kan de bobine's zo zelf niet testen door de opbouw maar bij iets meer toeren loopt de motor wel mooi rond. Blijf dit type trouwens rumoerig vinden in vergelijking tot het 1.4 16v (100pk)motortje wat in onze oude Polo lag.
Kan me niet meer herinneren of de gasklep er ook af is geweest om schoon te maken of dat die alleen opnieuw is ingeleerd naar aanleiding van onze klacht over het lage stationair lopen.
Zou graag een keertje de foutcodes uitlezen maar heb zelf geen Vagcom o.i.d. (Overweeg wel om iets aan te schaffen maar nog geen keuze gemaakt) dus als iemand in omgeving PURMEREND mij daarbij zou kunnen assisteren, hoor ik het graag.
Weet niet wat ik me bij een koudloop sensor voor moet stellen, lijkt mij dat de watertemp sensor de koudloop regelt, maar als de motor gestart is loopt hij wel meteen verhoogt stationair dus daar is geen probleem mee.
Dus samenvattend vandaag was wachten op OK de goede manier van starten. Blijft dan wel de vraag waarom de druk in de brandstof rail wegvalt. Lekkende injector's, brandstofdrukregelaar of is dit nooit helemaal te voorkomen? En hoe krijg ik het stationair toerental op het juiste toerental.
Zal het gasklepje er binnenkort een keertje afhalen en reinigen, kijken wat dat doet. Iemand trouwens al eens een paar mm groter klepje geprobeerd? Heb al wel iets gelezen over een andere inlaat maar weet eigenlijk niet hoe dat is afgelopen.
Groet en nogmaals bedankt voor het meedenken.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Check dit topic eens, wellicht gooit de temperatuursensor het brandstofmengsel voor de warme motor in de war ...
http://www.audi-a2.nl/topic839-10.html
voor wie van de leden VAG-com heeft, check dit topic:
http://www.audi-a2.nl/vagcom-wie-heeft- ... t1549.html
http://www.audi-a2.nl/topic839-10.html
voor wie van de leden VAG-com heeft, check dit topic:
http://www.audi-a2.nl/vagcom-wie-heeft- ... t1549.html
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- rolf
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
- Locatie: Noorwegen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Zitten geen leden rond purmerend met Vagcom zover ik weet.
Je zou je kunnen aanmelden op het http://www.audiforum.nl , daar zitten zeker mensen rond purmerend met Vagcom. :idea:
Je zou je kunnen aanmelden op het http://www.audiforum.nl , daar zitten zeker mensen rond purmerend met Vagcom. :idea:
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Goed Marcel dat je ons op de hoogte houdt.
Vaak horen we niets meer na een klacht.
Vaak horen we niets meer na een klacht.