Koelvloeistofverlies

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Kliko61

24 okt 2013, 14:42 0 x

Beste forummers,

Nog steeds lid van Audiforum en nu dus ook Audi A2. Ben blij dat we hierdoor de mogelijkheid krijgen om aan kennisuitwisseling te doen. Daarnaast zal ik me uiteraard netjes voorstellen met foto's in de komende tijd. Wel heb ik al een (mega)probleem met mijn 1.4 tdi die ik met jullie wil delen. Ik vat het hieronder kort samen en hoop op jullie reacties,

1- Audi gekocht bij kmstand 192.000, 4000 km gereden en niks aan de hand. Alle boekjes ingevuld. Daarna helaas koelvloeistofverlies.
2- Dop van reservoir vervangen (mocht niet baten), reservoir zelf vervangen (probleem nog steeds niet verholpen)
3- Naar vriend bij Merc dealer gebracht. Alles nagelopen, radiateur, slangen/leidingen en geen lekkages kunnen vinden. Wel duidelijk (hoge) druk in het systeem. CO2-test gedaan en heel lichtjes werd het donkerblauwe spul licht groenachtig. Dat duidt dus op een lekke koppakking. Hij zei erbij dat het haast niks anders kon zijn, omdat er geen lekkages te vinden zijn en alles verder naar behoren werkt. Het is gewoon geen lekker gevoel om er zo mee verder te rijden, daarom wil ik het vervangen. Op forum al meer mensen last van zoiets?

Nu dus besloten om de koppakking én distributieriem met waterpomp te laten doen door die vriend. Het scheelt mij een paar honderd euro in de kosten, en dat is natuurlijk mooi meegenomen. Ben ik hem ook heel dankbaar voor.

Nu wil ik de spullen bestellen op Ebay daar de prijzen lager liggen. Hier kosten de onderdelen al gauw 500 euro. Ik heb een distributieset nodig met waterpomp, koppakkingset en cilinderkopbouten. Waar moet ik op letten? Er staat vaak schlusselnummer etc bij de advertenties. Kan ik dat ergens terugvinden in de NL-papieren? Of is motorcode voldoende?

1- Motorcode AMF, bouwjaar maart 2002.
2- Welk merk distributieriem? Gates, Contitech, Bosch???
3- De koppakkingadvertenties zijn mij nog niet helemaal duidelijk. Wat is 1-loch, 2-loch? Ik weet dat het 1-gaats of 2-gaats betekent, maar wat houdt dit precies in? Welke moet ik hebben, en zijn er bepaalde merken die Audi gebruikt?

Auto is verder in een goede staat met leuke opties als leer en panoramadak. Ik wil er vele km's in rijden, en eventuele kosten had ik gelukkig al ingecalculeerd bij aankoop. Ik hoop op jullie reacties! Alvast bedankt

Groet,
Kliko
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 okt 2013, 16:34 0 x

Koppakingsperikelen zijn nooit fijn. :evil:

De merken van de D-setjes zijn allemaal goed. Zijn alle A-merken, al zullen er hier op het forum leden zijn die het ene merk boven het andere preferen. Audi betrekt die setjes ook van deze toeleveranciers.

Je motorcode icm je bouwjaar zou voldoende moeten zijn voor de juiste pakking, of er moet juist in dat jaar een modificatie op het blokje zijn geweest. Je kan het altijd toch navragen bij een onderdelenboer of zelfs de dealer, voordat je echt een pakking daadwerkelijk besteld. Als je het OEM (Original Equipment Manufacturer) nummer hebt, dan zit je goed.
Kliko61

24 okt 2013, 19:16 0 x

Bedankt voor je reactie!

De distributieset wordt een Contitech. Hieronder de link. Bij de dealer kost het zonder waterpomp al 220 euro. En bij lokale onderdelenbedrijven ook rond 180-200 euro. Dan is 140 euro inclusief verzenden een goede prijs lijkt mij, inclusief de waterpomp.

http://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-CONTITE ... 53ff9c321b

Voor de koppakking set ben ik bij de dealer geweest en die vroeg me of het een 1-2 zelfs of 3-gaats was. De motorcode en bouwjaar was niet voldoende. Ik wist dat zo niet te antwoorden waarop hij een tekening maakte. Je kan het simpel checken door het afdekkapje van de motor eraf te halen. Onder de cilinderkop zie je dan dat er (bij mij iig) sprake is van 2 gaten. Bij de dealer kost dit inclusief 8 cilinderkopbouten ongeveer 95 euro. Op de vraag welke merk ze gebruiken wist hij geen antwoord te geven. Origineel Audi zei hij (dat antwoord komt bij mij tegenwoordig niet echt geloofwaardig over, omdat ik vaak hoor dat zelfs dealers spullen inkopen bij onderdelenbedrijven).

Het setje koppakking + cilinderkopbouten kost op Ebay 70 euro inclusief verzenden. Scheelt ook weer 2 tientjes. Hieronder weer de link.

http://www.ebay.de/itm/Zylinderkopfdich ... 0#shpCntId

Nu bestellen en kijken wanneer het gerepareerd kan worden. Hoop dat ik geen andere verrassingen tegen kom.
bikemaster

24 okt 2013, 21:23 0 x

Pocoloco

24 okt 2013, 21:36 0 x

[quote="bikemaster"]hier ff kijken http://www.mister-auto.nl/fl/distributi ... g3096.html

mister auto ;) [/quote]

Was gisteren ook op zoek naar distributie delen op google (misterauto) en kwam dit tegen. :s hock:
Is dat echt zo??
http://www.klacht.nl/mister-auto-webshop/
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 okt 2013, 22:54 0 x

[quote="pocoloco"][quote="bikemaster"]hier ff kijken http://www.mister-auto.nl/fl/distributi ... g3096.html

mister auto ;) [/quote]

Was gisteren ook op zoek naar distributie delen op google (misterauto) en kwam dit tegen. :s hock:
Is dat echt zo??
http://www.klacht.nl/mister-auto-webshop/[/quote]

Ik heb tot nu toe geen klachten over deze toko. Maar ik kan me voorstellen, dat meer bedrijven die actief zijn op het internet, klachten veroorzaken mbt levering, betaling, enz.
Seven
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

24 okt 2013, 23:31 0 x

Mag ik eens vragen: wat is nu eigenlijk een hoog koelvloeistof gebruik?
Ik heb nu ongeveer 1 liter nodig op 5000 km. Moet ik me zorgen gaan maken?
Pocoloco

24 okt 2013, 23:33 0 x

[quote="Seven"]Mag ik eens vragen: wat is nu eigenlijk een hoog koelvloeistof gebruik?
Ik heb nu ongeveer 1 liter nodig op 5000 km. Moet ik me zorgen gaan maken?[/quote]

een auto verbruikt geen koelvloeistof seven , dan is er toch iets lek of zo!!
Audi_gekkie

24 okt 2013, 23:43 0 x

Ik bestel al een aantal jaren via mister-auto en heb nooit klachten gehad.
Pocoloco

24 okt 2013, 23:56 0 x

[quote="Audi-gekkie"]Ik bestel al een aantal jaren via mister-auto en heb nooit klachten gehad.[/quote]

Oke , dan kan ik het toch proberen ;) :twisted:
Plaats reactie