Olieverbruik na vervangen koppakking

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Kliko61

26 feb 2014, 15:28 0 x

Beste mensen,

Ik zou me nog voorstellen met een foto, dat zien jullie hieronder. Ik maak gelijk gebruik van de gelegenheid om een nare ervaring te delen en jullie advies te vragen. Probeer het beknopt te houden:

1- Audi 1.4 tdi, super mooie auto. Helaas had het last van koelvloeistofverlies, uiteindelijk bij een vriend en tevens monteur koppakking vervangen. Voor vervanging koppakking is het gevlakt en zijn er ook nieuwe buizen/busjes ofzo erin gekomen (heb daar weinig verstand van). het motorblok heeft in die periode +- 2 weken open gestaan, doordat het bedrijf dat zou vlakken geen tijd had en de monteur/kennis vervanging van de koppakking in zijn "beunen-tijd" zou doen omdat hij bij een groot autobedrijf werkt. Ook heb ik gelijk de distributieriem laten vervangen.

2- Na vervanging van de kop kreeg ik olielampje te zien na 2000 km rijden. Tot mijn verbazing moest ik 1 liter olie bijvullen. Dit kon naar mijn mening niet. Gebeld met vriend/monteur en die zei in eerste instantie 'k*t'. Nou, gekeken naar lekkages, niks te vinden. Hij zei misschien moet het nog inlopen, dus kijk even aan. Na wederom 1800-2000 km wéér oliepeil te laag, en weer olie bijgevuld 1 liter. Ik wist al dat dit niet goed was. Daarop heeft hij de auto een Forte-behandeling gegeven, waarbij additief wordt gedaan bij de olie om het blok schoon te krijgen. Ook dit heeft niet geholpen.

3- Ik ben aardig wat geld kwijt, het koelvloeistofverlies is goed maar nu dus olieverbruik wat ik aan de hoge kant vind.
De monteur/vriend zegt "inruilen dat ding, ik zou het niet weten", maar dit vind ik wel heeeeel makkelijk. Er is iets niet goed gegaan denk ik!! waarom nou in 1 keer olieverbruik. Wat kan de oorzaak zijn van het olieverbruik, voor de koppakkingvervanging heb ik er 4-5000 km mee gereden en niks hoeven bij te vullen. Ik hoop dat jullie enig idee/advies hebben, ik wil de auto namelijk niet wegdoen ben er verder zeer tevreden mee.
Morten

26 feb 2014, 15:52 0 x

Het lijkt mij dat er met de wissel van de pakking iets niet goed is gegaan... Rookt de auto veel? Dat kan duiden op olie verbruik.
Hoe ziet de olie eruit? De olie moet ergens heen, of hij wordt mee verbrand of hij lekt ergens.

Hebben ze er twee weken over gedaan om een koppakking te wisselen? Wow. Vroeger kon het zo zijn dat als de kop er af is, de spanning van het blok kan veranderen waardoor de cilinders ovaal worden (natuurlijk minieme percentages en ik ken het alleen van verhalen). Als de cilinders ovaal zijn kun je het resultaat wel raden...

Zo zag de olie bij de Corsa (2008) van mijn vriendin er uit, die lengde zich mooi aan met koelvloeistof. Het kan natuurlijk ook andersom gaan ;) .

Afbeelding
Kliko61

26 feb 2014, 18:29 0 x

De auto rookt niet absurd, gewoon zoals elke diesel zeg maar. Als ik vol op het gas sta, rookt ie natuurlijk gewoon. Ook kan ik geen blauwe rook waarnemen dat duidt op olieverbruik... Verder rijdt de auto perfect en hoor ik ook geen rare geluiden

Met 2 weken bedoel ik dat de monteur de kop eraf heeft gehaald, en dat toen niet direct de kop gevlakt kon worden. Hij heeft moeten wachten op het bedrijf dat de kop zou vlakken. De auto heeft dus 2 weken in een garage gestaan, waarbij zo nu en dan door de monteur werd gesleuteld. Eerst de distributieriem, daarna de kop er weer op gezet met nieuwe koppakkingen etc.

De oude kop had inderdaad ovalen rondjes, dat werd bevestigd door het revisiebedrijf waardoor nieuwe (cilinderbuizen?) erin zijn geplaats. Dit was verstandig om te doen volgens de monteur en het bedrijf, dan zou ik geen ellende meer krijgen.
Wat kan er mis zijn gegaan bij het vervangen van de koppakking? Moertjes die niet goed zijn aangedraaid, pakkingen die niet goed sluiten en dergelijke?

Trouwens na de Forte-behandeling is er dikkere olie in gedaan 10W-40, maar dat heeft dus niet geholpen (dat had ik al wel verwacht)!! De olie ziet er verder normaal uit...
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 feb 2014, 19:31 0 x

De kop heeft waarschijnlijk nieuwe klepgeleiders met klepseals gekregen en de kleppen zullen dan opnieuw ingeslepen zijn.
Op zich is dat uitstekend, tenzij de klepstelen dusdanig versleten zijn dat de olie er langs stroomt ondanks de nieuwe seals.
Dan hadden nieuwe kleppen en zittingen een beter keus geweest.

Hoeveel km heeft ie gelopen?
Vraag eens wat het revisie bedrijf nu echt aan de kop heeft gedaan behalve het vlakken.

Na een nacht stilstaan geeft ie geen blauwe walm bij de start?
Half verbrande olie is goed waarneembaar met je neus, en haal je vinger eens door de uitlaat om te zien of het erg vettig is.

Dichtgeslibte EGR klep kan ook nog wel eens een hoger olieverbruik veroorzaken als ik mij niet vergis.
Ook een bijna versleten turbo kan olie consumeren en het zo de uitlaat in bonjouren.

Wel blijft het vreemd dat je de eerste 5000km geen olieverbruik geconstateerd hebt.
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

26 feb 2014, 21:03 0 x

heb je voor het vervangen ook gepeild of gewoon nooit het lampje zien branden.
wellicht stond het peil toen veel te hoog (express gedaan door vorige eigenaar?)

er kunnen meerdere oorzaken zijn voor olie verbruik.
--cilinderwanden gesleten,
--zuigerveren, gesleten, veerkracht weg, gebroken.
--turbo, inwendige lekkage, te veel speling.
--klepsteelrubbers lek, los...
--carterontluchting probleem.
--lekke tandempomp, komt de olie in de brandstof.

maar als het echt ontstaan is na een reparatie.... da´s vreemd maar ´t kan.
maar de olie kan alleen maar:
--lekken naar buiten, maar dat moet je op de grond zien.
--naar het koelsysteem toe lekken, moet je ook zien door olie in koelvloeistof tankje.
--of verbranden, zie hierboven de genoemde reden + evt een fout(je) met monteren, maar wat.....
--misschien is er wel een klepsteelrubber losgekomen.

ik zou even verhaal halen bij het revisie bedrijf.

als je je chassisnummer even naar me stuurt per prive bericht kan ik even in de historie kijken, misschien staat daar nog iets in wat van belang is.

hoe rijd hij verder? heb je goed vermogen? is je verbruik hoger?
audiJan

26 feb 2014, 21:10 0 x

Voor dit soort problemen had je nu voor een bovag bedrijf moeten kiezen
Het kost wat meer maar dan heb je ook wat.

vind het vervelend dat je beslissing voor de beun is gevallen nu zit je met problemen
jos_br

26 feb 2014, 21:26 0 x

Wij hebben ook wel motoren (1,4tdi) gehad die olie gebruikten. Bij de een was het de turbo (uitlaat losmaken en kijken), bij de andere hebben we cilinderwanden "opgeruwd" en nieuwe zuigerveren geplaatst. Helaas moet dan wel de motor uit elkaar. Bij beide auto's was het olieverbruik weer normaal.
Overigens wel zeer kort door de bocht om de auto dan maar een schop te geven......

@audiJan, Een Bovag garage of niet, hier valt e.e.a. weer moeilijk te bewijzen of het olieverbruik er wel of niet was. Dit gaat een geschillen commissie meteen vragen. Daarbij is het werk niet meteen door een beun uitgevoerd zo te lezen, echter door een goede monteur die in zijn eigen tijd bij een gerenommeerd bedrijf het werk heeft uitgevoerd.

Jos.
JBAutoservice BV
koop9

26 feb 2014, 21:47 0 x

[quote="jos_br"]

@audiJan, Een Bovag garage of niet, hier valt e.e.a. weer moeilijk te bewijzen of het olieverbruik er wel of niet was. Dit gaat een geschillen commissie meteen vragen. Daarbij is het werk niet meteen door een beun uitgevoerd zo te lezen, echter door een goede monteur die in zijn eigen tijd bij een gerenommeerd bedrijf het werk heeft uitgevoerd.

Jos.[/quote]

maar die monteur mag wel iets meer voor zijn klant doen dan het geld te pakken en dan zeggen ¨verkoop hem maar¨........
hij kan op zijn minst een diagnose stellen, is het minste wat hij voor zijn klant kan doen.
mocht hij een fout gemaakt hebben dan moet hij dit gewoon herstellen.
mocht er iets anders zijn dat los staat van de vorige reparatie, kan hij uit coulance wellicht toch iets doen voor zijn klant om deze te helpen en proberen weer tevreden te krijgen (al zullen de kosten nu wel hoog zijn vrees ik bij olie verbruik..)
zo ga ik niet met mijn klanten om.......
Audi_gekkie

27 feb 2014, 02:17 0 x

Kan de compressie te hoog zijn geworden, doordat de kop te ver afgevlakt is (over de toleranties)?
Kliko61

27 feb 2014, 16:02 0 x

Mensen,

Allen enorm bedankt. Zoals ik al zei is de monteur een vriend van mij, en heeft jaren ervaring. Maar goed, ik laat me natuurlijk niet zomaar wijs maken om dat ding te verkopen. Heb weer contact met hem gehad en hij vroeg naar een exacte meting hoeveel het verbruikt, dus denk dat hij inziet dat ik dit niet zomaar laat zitten.
BOVAG/ geen BOVAG: jah, ik snap die afweging. Maar ja, als je zo lang bevriend bent met iemand die monteur is, en waar je altijd komt dan denk je niet aan BOVAG. Daarom ga ik ook zeker aandringen op eventueel gemaakte fouten. Misschien moet het motorblok wel nog een keer uit elkaar (grote kans dat dat moet gebeuren). Als het olieverbruik nu 1 liter op de 5000 km was kon ik er nog wel mee leven, maar om de 2000 km bijvullen is beetje teveel van het goede.

Kan het idd misschien liggen aan het revisiebedrijf dat cilinderbuizen en afvlakking heeft gedaan? Ik ga volgende week overleggen met de monteur en alle mogelijke opties bespreken. Ik heb maanden gezocht naar een nette A2 en nu 1 met leer en schuifdak gevonden, die wil ik niet zomaar wegdoen. De auto heeft nu +- 206.000 km gelopen. Ik ruik idd wel een oliegeur bij een koude start, maar geen waarneembare blauwe rook. Maar goed, mijn vorige audi A6 2.5 tdi 5 cilinder rook ik ook altijd een oliegeur, maar die verbruikte dus gewoon NIKS, geen omkijken naar... Ik zal de uitlaat ook even checken...

p.s. Voor de koppakvervanging is inderdaad de oliepeil gecheckt, niet kunnen constateren dat het iets verbruikte, lampje aanging of veel meer in zat dan normaal... De auto heeft gewoon vermogen, geen merkbaar verschil en verbruik is ook hetzelfde...
Plaats reactie