Geluiden: hik en knak

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Kogelman

17 aug 2014, 17:00 0 x

[quote="koop9"]als je in eerste versnelling met ong 10 km per uur rijd en je laat gas los en meteen weer ¨vol¨ gas geeft na 1 seconde hoor je dan ook ¨de knak¨?

wat wel eens gebeurt is dat de centrale moer van de aandrijfas niet 100% goed vast zit of dat de spiebanen van de as iets ruimte hebben in de flens waar hij doorheen gestoken is. bij laswisselingen kan dit knakken veroorzaken.
je kunt dan de as los halen en 1 a 2 rondjes lock-tide over de spiebanen (2 en 3 in de afbeelding) heen doen om dit te voorkomen.
en een nwe moer op het juiste moment en hoek verdraaiing vast zetten. iets wat bij veel all round garages niet gedaan word maar gewoon met lucht even vast ratelen.... werkt niet altijd goed.
dit knakken is iets wat af en toe bij meerdere modellen voorkomt en de oplossing is dan de lock-tide er op doen.
bij de A2 is het een bekend probleem bij de 1,4 tdi´s en hier is ook een melding van bij de dealer.
maar ook bij benzine modellen kan dit voorkomen. eergister nog een klant met en polo die het ook had.

maar het kan uiteraard ook iets heeeel anders zijn maar dit schoot me zo even te binnen.[/quote]

Bedankt voor de tip Ronald. De garage heeft inderdaad de moeren van de aandrijfas iets aangedraaid (deze zaten iets los), helaas kwam de knak wel weer terug.Ik zal ze de tip mbt lock-tide aan de hand doen. Wat is trouwens het juiste moment en hoek van deze moer?
Kogelman

22 aug 2014, 18:34 0 x

De knak lijkt weg te zijn, met dank aan de tip van Koop9. De garage heeft nu een massieve moer geplaatst (via audi dealer verkregen) ipv de moer die er op zat met dat plaatje en beetje schroefdraad. Vooralsnog lijkt de operatie geslaagd.
foppe

22 aug 2014, 20:52 0 x

Volgens mij klinkt dat of ik dit ook heb.

Ik reed gisteravond 20 meter achteruit, gaf ietsjes gas, om daarna gas los te laten en achteruit rechtstom te draaien.
Ineens hoorde ik links een "klungk" Het voelde wel als iets schuiven. in ieder geval.

Normaal hoor ik verder nooit iets. Klopt dit ?
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

24 aug 2014, 13:38 0 x

[quote="foppe"]Volgens mij klinkt dat of ik dit ook heb.

Ik reed gisteravond 20 meter achteruit, gaf ietsjes gas, om daarna gas los te laten en achteruit rechtstom te draaien.
Ineens hoorde ik links een "klungk" Het voelde wel als iets schuiven. in ieder geval.

Normaal hoor ik verder nooit iets. Klopt dit ?[/quote]

dit kan ook een bovenlager van 1 van de voorschokbrekers zijn, deze willen wel eens iets stroever draaien op sommige punten en schieten dan in eens ¨door¨. je hoort dan de veer geluid maken en die geeft een ¨kloeng¨
kan geef kwaad als dit af en toe gebeurd maar het geluid kan je laten schrikken.
had ik zelf ook met mijn A2 maar na dat ik 2 nwe bovenlagers had gekocht is het geluid spontaan weer verdwenen.... dus liggen ze in de kofferbak wachtend op wat er komen gaat....
foppe

24 aug 2014, 15:16 0 x

Je bedoeld de taatspots? Dan zal ik die in de gaten houden
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

24 aug 2014, 16:01 0 x

het gaat om het platte lager dat tussen de veer en de taatspot zit die er voor zorgt dat de veer kan draaien t.o.v. de taatspot.
foppe

24 aug 2014, 22:44 0 x

Ok bedankt, dat is duidelijk. Bij de lupo heb ik die al eens vervangen, ik zal eens een keer kijken of me dat hier ook lukt.
Plaats reactie