Vandaag de auto APK laten keuren met daarnaast het verzoek om de auto eens goed door te lichten. Dit is bij een garage gedaan die goed bekend staat (een van de bekendere diesel specialisten).
Naast een aantal kleine punten (vrijloop dynamo vast) kwam naar voren dat het vliegwiel totaal versleten is. Ik heb hier zelf niet veel van gemerkt; het koppelingspedaal piept wat bij intrappen (ook met motor uit). In z'n een trilt de auto wat bij optrekken maar niet hinderlijk. Meerdere mensen hebben in de auto gereden zonder er wat van gemerkt te hebben. De koppeling is ook niet versleten en slipt niet door.
Ik heb Paul van ons forum voor een second opinion gebeld; er werd gezegd dat het vliegwiel in de bak zit en uberhaubt niet te beoordelen is. Advies: gewoon mee doorrijden zolang het koppelen en schakelen soepel gaat.
Nu heb ik dus tegenstrijdige informatie. Vervangen (a veel geld, en iets waar ik zelf niets van gemerkt heb) of gewoon mee doorrijden. Ik ga morgen de garage opnieuw benaderen uiteraard. Iemand die hier ervaring of advies met een vliegwiel heeft?
Noot: het is dus een massief vliegwiel, niet de beruchte dual-massa vliegwiel van de 90pk versie.
Versleten vliegwiel 1.4TDI (75pk, AMF) ?
- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
De omschrijving vliegwiel versleten is erg vaag
Vraag even wat zij aan de auto merkten en waarom ze het vliegwiel verdenken.
Het trillen met optrekken kan komen door vlekken/plekken op het aanlegvlak van het vliegwiel maar ook door verslapte/ gebroken tangentiaal veren in de koppelingsplaat.
Vraag even wat zij aan de auto merkten en waarom ze het vliegwiel verdenken.
Het trillen met optrekken kan komen door vlekken/plekken op het aanlegvlak van het vliegwiel maar ook door verslapte/ gebroken tangentiaal veren in de koppelingsplaat.
- Spinazie
- Audi A2 clublid
- Berichten: 985
- Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
- Locatie: Nijmegen
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Het was de manier van het stationair draaien, en het trillen bij het optrekken. Ze leken er geen twijfel over te hebben.
Andere vraag; mocht het vliegwiel versleten zijn, hoe veel kwaad kan het om mee door te rijden? Ik persoonlijk heb eigenlijk geen last van vibraties.
Andere vraag; mocht het vliegwiel versleten zijn, hoe veel kwaad kan het om mee door te rijden? Ik persoonlijk heb eigenlijk geen last van vibraties.
- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Manier van stationair draaien word niet beinvloed door een versleten vliegwiel bij een AMF motor.
Trillen bij optrekken zou nog een vlek of plek op het vliegwiel kunnen zijn.
Je mag altijd even bij me langs komen zodat ik het eens kan voelen wat er word bedoeld en dan kan ik je evt een advies geven of je er iets aan moet doen.
Stuur maar een pb om evt wat af te spreken.
Trillen bij optrekken zou nog een vlek of plek op het vliegwiel kunnen zijn.
Je mag altijd even bij me langs komen zodat ik het eens kan voelen wat er word bedoeld en dan kan ik je evt een advies geven of je er iets aan moet doen.
Stuur maar een pb om evt wat af te spreken.
- Spinazie
- Audi A2 clublid
- Berichten: 985
- Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
- Locatie: Nijmegen
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Dank voor het aanbod
Ondertussen is de A2 echter al door twee andere monteurs bekeken met meer ervaring met A2's dan de eerste garage. Conclusie: niets om zorgen over te maken. Ik heb ook in een andere 1.4 TDI gereden, gedrag was praktisch hetzelfde.
De A2 koppelt en schakelt goed. Mocht dat een probleem worden, dan kan de koppeling altijd nog vervangen worden.

De A2 koppelt en schakelt goed. Mocht dat een probleem worden, dan kan de koppeling altijd nog vervangen worden.