Audi A2 1.2 td 3l start niet.
Zojuist bij een Lupo de basisinstelling gedaan, met hetzelfde probleem: start niet meer in stop stand. Na uitvoeren van de basisinstelling, startte de 3L weer netjes in STOP. Schakelen was veel zachter en vloeiende volgens de eigenaar.
oke.. maar mijn auto is net 3 maanden terug nagekeken.
er is een nieuwe lager in gekomen en hij is opnieuw ingeleerd.. dat was nodig zijden ze..
hij start altijd gewoon in P en stopt uiteraard ook in de P.
schakeld prima. rijd prima.. alleen had ie dus dat ie ineens niet wilde starten. pomp ging ook niet aan niks.
als ik em dan in de N zette.. wat volgens mij de vrij is dan hoort ie volgens mij gewoon te kunnen rollen en dat doet ie dan niet.. tis net of ie in een versnelling blijft hangen.
na de auto ff naar voren en achteren te duwen. dan schiet hij los en dan gaat de pomp weer aan en start hij gewoon.
NU (ff afkloppen) doet de auto het weer top.
maar zou het dan verstandig zijn om nogmaals de bassis instelling te gaan doen. of is het toch een voorteken van de kopeling of versnellingsbak zijn?
mvg Ronald.
er is een nieuwe lager in gekomen en hij is opnieuw ingeleerd.. dat was nodig zijden ze..
hij start altijd gewoon in P en stopt uiteraard ook in de P.
schakeld prima. rijd prima.. alleen had ie dus dat ie ineens niet wilde starten. pomp ging ook niet aan niks.
als ik em dan in de N zette.. wat volgens mij de vrij is dan hoort ie volgens mij gewoon te kunnen rollen en dat doet ie dan niet.. tis net of ie in een versnelling blijft hangen.
na de auto ff naar voren en achteren te duwen. dan schiet hij los en dan gaat de pomp weer aan en start hij gewoon.
NU (ff afkloppen) doet de auto het weer top.
maar zou het dan verstandig zijn om nogmaals de bassis instelling te gaan doen. of is het toch een voorteken van de kopeling of versnellingsbak zijn?
mvg Ronald.
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Basisinstelling kost bijna niks, dus ik zou daar voor gaan.
Heb je 'm nou al laten uitlezen.
Inmiddels heb je je netjes voorgesteld. :-h
Heb je 'm nou al laten uitlezen.
Inmiddels heb je je netjes voorgesteld. :-h
welk lager bedoel je? of bedoel je de geleidebus van de koppeling?
zo te horen heb je een te lage hydraulische druk, waardoor hij niet goed koppelt en schakeld. ik kan 3 dingen bedenken, waardoor de pomp niet aanslaat:
- de accuspanning is te laag
- pomp niet goed
- deurschakelaar niet goed.
Ik verdenk de 2e eigenlijk. kun je eens een tik tegen de pomp geven met de achterkant van de schroevendraaier? soms dan gaat de pomp wel spontaan draaien.
zo te horen heb je een te lage hydraulische druk, waardoor hij niet goed koppelt en schakeld. ik kan 3 dingen bedenken, waardoor de pomp niet aanslaat:
- de accuspanning is te laag
- pomp niet goed
- deurschakelaar niet goed.
Ik verdenk de 2e eigenlijk. kun je eens een tik tegen de pomp geven met de achterkant van de schroevendraaier? soms dan gaat de pomp wel spontaan draaien.
ik heb de auto inmiddels laten uitlezen en er is niks te vinden.
hij rijd en schakelt op dit moment weer als vanouds en de monteur zei ook dat als er niks is.. dan is het vaak zoeken naar een speld in de hooiberg..
tis heel vreemd..
hij gaf aan dat de basis instelling net is gedaan en dat het daar niet aan kan liggen.
wel heeft hij smeermiddel in het contactslot gedaan en gaf aan dat mogelijk daar het probleem ook kan liggen omdat ik soms wel heb dat de sleutel vast blijft zitten.
vooral als ik kort stukje rijd.. bijv tussen 10 en 200 meter. dan wil de sleutel niet uit het contact.. dan moet ik eerst blok om en dan gaat ie pas eruit..
maar anders wist hij het ook niet..
accu is eind vorig jaar nieuw aangekocht.. ook nog iets zwaarder dan oude accu.
deur schakelaar is gecontroleerd en hij kon er niets vreemds aan vinden.. alles werkt zoals het hoort.
pomp slaat aan..bij het openen van portier.. wel heeft hij soms dat ik de auto op contact moet zetten.. ff van contact en dan weer en dan start hij direct.
dus zou het de pomp of het contactslot kunnen zijn misschien ?
hij rijd en schakelt op dit moment weer als vanouds en de monteur zei ook dat als er niks is.. dan is het vaak zoeken naar een speld in de hooiberg..
tis heel vreemd..
hij gaf aan dat de basis instelling net is gedaan en dat het daar niet aan kan liggen.
wel heeft hij smeermiddel in het contactslot gedaan en gaf aan dat mogelijk daar het probleem ook kan liggen omdat ik soms wel heb dat de sleutel vast blijft zitten.
vooral als ik kort stukje rijd.. bijv tussen 10 en 200 meter. dan wil de sleutel niet uit het contact.. dan moet ik eerst blok om en dan gaat ie pas eruit..
maar anders wist hij het ook niet..
accu is eind vorig jaar nieuw aangekocht.. ook nog iets zwaarder dan oude accu.
deur schakelaar is gecontroleerd en hij kon er niets vreemds aan vinden.. alles werkt zoals het hoort.
pomp slaat aan..bij het openen van portier.. wel heeft hij soms dat ik de auto op contact moet zetten.. ff van contact en dan weer en dan start hij direct.
dus zou het de pomp of het contactslot kunnen zijn misschien ?
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Bedoel je nu dat startmotor wel draaid en niet start?
Of bedoel je dat je je sleutel omdraaid vervolgens niets hoort?
(Start onderbreking defect of startrelais ?)
Of bedoel je dat je je sleutel omdraaid vervolgens niets hoort?
(Start onderbreking defect of startrelais ?)
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.785.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.600.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.790km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.600.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.790km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Is het bendix startmoter die haperd....?
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.785.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.600.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.790km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.600.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.790km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Ik vind het een beetje moeilijk om je te volgen eerlijk gezegd: Zo heb je het over een lager, over de hydraulische pomp die soms wel/niet pompt, Niet goed uit de versnelling krijgen, en nu ook over problemen met de sleutel.
Wacht..... *-
Ik denk niet dat er iets mis is met je sleutel. Je sleutel wil er niet uit, omdat de Versnellingspook niet in de P-stand komt. Alleen dan kun je de sleutel een stukje tegen de klok in terugdraaien.
Dus dan begin ik de versnellingspook te verdenken. Want als de P-stand niet wordt gedetecteerd (schakelaar), dan kan je niet starten en je krijgt de sleutel er niet uit.
Wacht..... *-

Ik denk niet dat er iets mis is met je sleutel. Je sleutel wil er niet uit, omdat de Versnellingspook niet in de P-stand komt. Alleen dan kun je de sleutel een stukje tegen de klok in terugdraaien.
Dus dan begin ik de versnellingspook te verdenken. Want als de P-stand niet wordt gedetecteerd (schakelaar), dan kan je niet starten en je krijgt de sleutel er niet uit.
Ik zou zeggen, ga eens bij een 3L specialist langs.
In het Noorden-Westen bij Ecomotive in Heerhugowaard, anders Noorden EJR (Kootstertille) of JB (Dieverbrug), in het zuiden zit Paul (maar die zit vrij vol de komende weken, weet ik).
Mocht je tel.nr of adressen willen hebben, stuur maar een PB of zoek op google
In het Noorden-Westen bij Ecomotive in Heerhugowaard, anders Noorden EJR (Kootstertille) of JB (Dieverbrug), in het zuiden zit Paul (maar die zit vrij vol de komende weken, weet ik).
Mocht je tel.nr of adressen willen hebben, stuur maar een PB of zoek op google