Temperatuur te laag
Ik heb dinsdag J.L. een A2 1.4 TDI gekocht.. Nu valt het mij op dat de temperatuur niet stijgt naar de gewenste 90 graden.. als ik 120 rijd blijft hij hangen op 70 graden, rijd ik 130 dan stijgt de temperatuur naar 80.. als ik dan weer langzamer ga rijden dan zakt de temp. meter ook weer.. Nu heb ik even het forum geraadpleegd en kom ik eigenlijk uit op de thermostaat.. Het klopt ook dat mijn verbruik hoger is.. ongeveer 1 op 20.. Ligt dit aan de thermostaat? en ik las dat die reparatie mee valt?
- Bluemotion
Idd waarschijnlijk je thermostaat, mijn advies, koop een originele, prijsverschil met imitatie is klein en je weet zeker dat t de goede is.
Ik heb bij de TT van m'n vrouw een tijdje terug de thermostaat vervangen door aftermarket exemplaar, en deze gaf alsnog problemen, na plaatsen originele alle problemen weg..... Goedkoop was duurkoop.
Ik heb bij de TT van m'n vrouw een tijdje terug de thermostaat vervangen door aftermarket exemplaar, en deze gaf alsnog problemen, na plaatsen originele alle problemen weg..... Goedkoop was duurkoop.
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Zoek even met "+temperatuur +thermostaat", dan vindt je diverse draadjes over dit probleem.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Audi_gekkie
Zoek ook eens op G62 sensor, die kan ook kapot zijn.
Ik zal het Zondag 31 mei maar niet herhalen maar als je 2 thermostaten in een pannetje kokend water doet....
De originele ging eerder dicht dan after market...
Ik had hiervoor 2 voor een Mazda ooit en daar zat ook enkele minuten tussen.
Met de oude oven thermometer zag ik het water dat van 100 graden afkoelde dat de originele bij 92 graden dicht ging en de After Market pas bij 74 dus retour leverancier ging....
Ja, zo kun je ze testen!
De originele ging eerder dicht dan after market...
Ik had hiervoor 2 voor een Mazda ooit en daar zat ook enkele minuten tussen.
Met de oude oven thermometer zag ik het water dat van 100 graden afkoelde dat de originele bij 92 graden dicht ging en de After Market pas bij 74 dus retour leverancier ging....
Ja, zo kun je ze testen!
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
Vraag :
Waren beide thermostaten qua aanduiding op de thermostaat dan wel hetzelfde ?
Zou ook zomaar een verkeerde in het doosje kunnen zitten?
Ik zou altijd voor a merken gaan zoals Behr en of origineel maar je kunt beter de waarden opvragen wat bij de type motor hoort erin te zitten.
De vorige monteur van de eigenaar zou zomaar de verkeerde erin gedaan hebben.
Waren beide thermostaten qua aanduiding op de thermostaat dan wel hetzelfde ?
Zou ook zomaar een verkeerde in het doosje kunnen zitten?
Ik zou altijd voor a merken gaan zoals Behr en of origineel maar je kunt beter de waarden opvragen wat bij de type motor hoort erin te zitten.
De vorige monteur van de eigenaar zou zomaar de verkeerde erin gedaan hebben.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.630.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.180.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.180.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Dat was ook mijn gedachte, misschien is de thermo al vervangen, maar door een verkeerd exemplaar.. dan houd de storing aan ..en is wellicht een reden tot verkoop.. Mijn monteur doet alleen VW en Audi, zijn schoonpa heeft ook een A2.. dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt..
Ik heb ook last van vocht in de koplamp, heb een exemplaar op marktplaats gevonden voor 6 tientjes.. (vameo) Zal ook goed komen!
Ik heb ook last van vocht in de koplamp, heb een exemplaar op marktplaats gevonden voor 6 tientjes.. (vameo) Zal ook goed komen!
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Zou eerst eens kijken hoe snel de slangen van/naar de radiateur warm worden na de koude start, als de slangen snel warm worden sluit de thermostaat niet goed.
Het stijgen van de temperatuur bij zwaardere belasting en dalen bij lichtere belasting is
ook al een indicatie van een niet goed werkende thermostaat.
Het stijgen van de temperatuur bij zwaardere belasting en dalen bij lichtere belasting is
ook al een indicatie van een niet goed werkende thermostaat.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot