Stabilisatorstang

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Roberto

23 mei 2016, 13:28 0 x

Even voorstellen... Ik ben Robert en heb recent een nette audi a2 (8Z0 601 165 C - 4B0 601 165 A) slechts 100.000 km gekocht.
Kom er alleen nu wel achter dat het onderhoud specifiek is en duur.
Dus als iemand een goede betaalbare garage in de buurt van Rotterdam weet met ervaring met A2.

Nu de vraag....
Last van een bonkend geluid op slecht wegdek.... garage dacht de stabilisatorstangrubbers. Garage heeft deze vervangen maar het gebonk kwam snel weer terug. Terug naar de garage...de bussen waar deze rubber om zitten blijken speling te hebben en dan moet de hele stang vervangen worden. Behoorlijk prijzig.
Is er een alternatief? Zaten deze oorspronkelijk echt VAST geklonken waardoor opvullen/lijmen.... kan. Of zijn er toch losse bussen te bestellen want volgens garage niet.

Al vast bedankt.
Bluemotion

23 mei 2016, 14:21 0 x

Er zijn ook rubbers verkrijgbaar met een kleinere diameter, deze vervangen de bussen... Kosten rond de 6-7 euri per stuk, even diameter stang opmeten en dan opnieuw vervangen...
stefan74
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

23 mei 2016, 15:56 0 x

de bussen waar deze rubber om zitten blijken speling te hebben en dan moet de hele stang vervangen worden. Behoorlijk prijzig.

Op zich zijn de onderdelen spotgoedkoop; zijn VAG onderdelen, vele onderdelen van de ophanging zijn identiek aan audi a3, golf 4, bora, polo, fox, ibiza, cordoba,, fabia, roomster etc. etc.

Je moet de audi garage vermijden; helemaal voor generiek sleutelwerk; daar betaal je de hoofdprijs. 
Alhoewel een A2 met een ton op de teller... als ie altijd al audi onderhouden was, is het wel redelijk waardevol om dit vol te houden.

Ik heb vorig jaar nwe stabilisatorstangen, rubbers en klemmen eronder gekregen. De komplete set, incl. bouten en moeren. (reparatieset' febi bilstein stabi pro kit ') was iets van 33 euro incl. BTW, excl. montage.
Wat bluemotion al zegt, de bussen kun je weglaten als ze eenmaal kapot zijn. dan neem je de rubbers met een kleiner gat.
Roberto

24 mei 2016, 13:32 0 x

Bedankt voor t snelle antwoord.

Maar hebben die bussen geen functie dan?
Bluemotion

24 mei 2016, 22:05 0 x

Mijn inzicht "Ooit vast een ambitieuze engineer geweest die heeft gedacht dat door de wrijving van t rubber de stabilisatorstang kaal zou schuren, en vervolgens gaat roesten, dus is er een bus op gelijmd, echter deze kon de roest schade niet voorkomen..."  

Maar dit is MIJN verklaring.  :3
Plaats reactie