EGR klep vervangen??

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
koenc

15 dec 2010, 17:48 0 x

Vervolg op het 'icoontje' motorblok.
Heb het probleem laten uitlezen in de garage :
diagnose is : EGR-klep vervangen.
Nu lees ik op allerlei fora (van andere merken) om die EGR klep te omzeilen
of af te stoppen enz... Het komt er op neer die klep gewoon weg te laten?!
Is dit een goed idee?
Alvorens tot herstelling over te gaan graag enkele meningen.
Het probleem zou mogelijk ontstaan door 'goedkope' benzinemerken
en/of door te weinig en/of korte afstanden te rijden???
vriendelijke groeten,
koenc
pier

16 dec 2010, 01:10 0 x

Niet te snel te vervangen zie hieronder mijn ervaring.

Ik heb ook een egr melding gehad, laten resetten, de egr functioneerde.

Er zit ook een luchtfiltertje op voor de ontluchting op van de kern.
Rubberslangetje lostrekken en filtertje even doorblazen met luchtpistool.

Ik heb ook nog wat silconenolie/ wd40 in de egr gespoten.
Daarna ( ca 15000km) geen melding meer gehad.

succes pier
Romulus

16 dec 2010, 13:53 0 x

[quote="koenc"]Vervolg op het 'icoontje' motorblok.
Heb het probleem laten uitlezen in de garage :
diagnose is : EGR-klep vervangen.
Nu lees ik op allerlei fora (van andere merken) om die EGR klep te omzeilen of af te stoppen enz... Het komt er op neer die klep gewoon weg te laten?! Is dit een goed idee?
Alvorens tot herstelling over te gaan graag enkele meningen.
[/quote]Het uitschakelen van de EGR kan niet bij alle motoren. De klep an sich kun je niet weglaten. Wel is het in bepaalde gevallen mogelijk de EGR buiten functie te brengen door de klepbediening (vacuum) af te koppelen of door deze in de motorcomputer gesloten te houden (terugvoer-rate 0%). Tevens is het in sommige gevallen mogelijk de EGR mechanisch te blokkeren door een blindplaat in het terugvoerkanaal te monteren. Ik vermoed dat dit bij alle motoren van de A2 niet kan. Misschien is het mogelijk de EGR-rate naar 0% te zetten, ik heb hiermee geen ervaring.
[quote="koenc"]Het probleem zou mogelijk ontstaan door 'goedkope' benzinemerken
en/of door te weinig en/of korte afstanden te rijden?[/quote]Het rijden van korte afstanden kan zeker bijdragen door condensatie van allerlei componenten uit de uitlaatgassen in de koude motor. Het is voor de motor goed om regelmatig een langere rit te maken (zeg maar minimaal een uur, liefst snelweg) omdat dan alles door warm wordt, condens verdampt, de accu goed wordt bijgeladen etc.

Wat die benzine betreft: zolang je bij een tankstation tankt voldoet de brandstof aan EN228 (Euro 95), dat zou genoeg moeten zijn. Van welke maatschappij het komt doet dan niet terzake. Je kunt ook je geluk proberen met V-Power, SuperPlus, Excellium, Supreme of Ultimate maar daarmee is vooral de oliemaatschappij gediend.

Maak je EGR-klep en gasklephuis schoon (of laat de garage het doen) en wis de storing (leer ook de gasklep in als je deze schoongemaakt hebt). Vermoedelijk kun je weer maanden vooruit. Komt de storing terug, vervang dan de EGR-klep.
mvdklip

17 dec 2010, 18:36 0 x

Ik heb dit onlangs ook gehad bij een A2 1.4 benzine en heb het toen redelijk goed uitgezocht. Bij dieselmotoren loont het de moeite om de EGR klep af te sluiten aangezien je dan veel minder roetvorming krijgt en op die manier je motor spaart. Bij een benzinemotor is het vaak een kwestie van schoonmaken. In mijn geval heeft de dealer zowel alle aan- en afvoer rondom de EGR schoongemaakt als een nieuwe klep gemonteerd.
j.hoeben1

19 dec 2010, 10:38 0 x

Het probleem zou mogelijk ontstaan door 'goedkope' benzinemerken

Hallo,
Deze verhalen hoor ik wel meer maar heb mij hier in het verleden wel eens goed over laten informeren, en ook wel eens zelf onderzoek na gedaan met verschillende merken tanken wat het verbruik betreft de zogenaamde V-Powers of SuperPlus en noem maar op. Er kwam helemaal niets uit. Ik tank al bijna 40 jaar de zogenaamde wittepomp benzine. Heb werkelijk nog nooit een problemen gehad op wat voor manier dan ook door dit te tanken! Als ik met vakantie ben tank ik altijd onderweg merk benzine en merk dan ook absoluut geen verschil! Alle merken benzine moeten aan bepaalde eisen voldoen. Die eisen zijn ruimschoots voldoende om een motor goed te laten werken! De verhaaltjes die in de wereld geroepen worden zijn in het verleden door de merk pomphouders in de wereld gebracht en door de garages als men met een probleempje komt waar men dan niet uitkomt, en is een eigen leventje gaan lijden. Waar ik kom is volgens het zeggen van de pomphouder bijna altijd ESSO. Ik tank namelijk altijd in België, is voor mij het dichts bij en natuurlijk het goedkoopst. Dit bedrijf is zo groot, dat zij eigen wagens heeft waarmee ze de brandstof in Antwerpen gaan halen. Dat bedrijf heeft zo veel omzet dat verschillende merken graag met hem zaken zouden willen doen maar volgens de eigenaar is het meestal ESSO. Verhalen van dat men altijd restanten inkoopt is volgens zijn zeggen grote lariekoek. De eigen ESSO wagens staan in de zelfde rij met laden als hij, zo zij hij. Ik geloof na 40 jaar witte tank benzine rijden geen snars van slechte benzine. Men kan ook zeggen dat bijv. SHELL een crimineel bedrijf is als je die verhalen op tv en krant ziet wat zij in die landen doen waar ze de olie uit de grond halen. En moet je dan geloven dat je met SHELL benzine zuiniger uit bent.

Mensen denk niet te naïef en geloof mij door de jaren lange ervaring, tank waar hij het goedkoopst is als je zo zuinig als mogelijk wil rijden. Dan verdien je het meest. Dat is mijn mening!

Groet,

Sjors
@lf

19 dec 2010, 11:03 0 x

Wel een beetje of topic nu, het verhaal ging ten slotte over de EGR klep, zag ik op TV in het programma Kassa een reportage over benzine. Het ging over de Excelliums, premiums etc. dus de benzine met extra toevoeging. In die reportage werd ook duidelijk dat er geen verschil is in benzine omdat het recept in normen is vastgelegd. Dit betekent dat de verschillende merken zich alleen maar kunnen onderscheiden op prijs. Daar hebben de marketeers wat op bedacht: de premium benzine. Uitkomst van testen laat echter zien dat er geen aantoonbaar verschil is met benzine zonder deze toevoegingen. Conclusie: Er is geen verschil tussen benzines zonder toevoegingen en de benzines met toevoegingen bieden geen meerwaarde. Kortom, je kunt gewoon zo goedkoop mogelijk tanken bij wie dan ook.

Op de site van Kassa kun je het verhaal nog even nalezen: http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... r/speel/1/
koenc

19 dec 2010, 15:31 0 x

Hello,
Ik vermoed ook dat de "goekope" benzine niet zoveel invloed heeft op de 'egr-klep'.
Mijn A2tje dateert van 2001 en nu pas zou wat zijn met de 'klep', dus zo'n vaart zal het niet lopen met die benzine.
Iets anders : is het ernstig met een "slechte" klep te blijven rijden??
Ik zal weldra eens de garage binnenrijden en eens luisteren wat ze zoal kunnen doen.
Zelf zou ik niet weten waar de EGR-klep zich bevindt, maar onmiddellijk vervangen lijkt me
niet nodig zo te horen/lezen.
Alvast bedankt voor de tips.
Koenc
koenc

19 dec 2010, 23:43 0 x

[quote="pier"]Niet te snel te vervangen zie hieronder mijn ervaring.

Ik heb ook een egr melding gehad, laten resetten, de egr functioneerde.

Er zit ook een luchtfiltertje op voor de ontluchting op van de kern.
Rubberslangetje lostrekken en filtertje even doorblazen met luchtpistool.

Ik heb ook nog wat silconenolie/ wd40 in de egr gespoten.
Daarna ( ca 15000km) geen melding meer gehad.

succes pier[/quote]

Hoi,
'gewoon laten resetten', laat je dat dan in de garage doen of doe je dit zelf?
Het probleem laten uitlezen bij een dealer (wel niet mijn gewone garage) kostte me
37,8 eurootjes. Niet duur, maar toch niet klantvriendelijk?
Resetten zal dan ook zo iets kosten + schoonmaken enz...?
Bedankt voor de tip alvast.
koenc
mvdklip

20 dec 2010, 00:14 0 x

[quote="koenc"]Hello,
Zelf zou ik niet weten waar de EGR-klep zich bevindt, maar onmiddellijk vervangen lijkt me
niet nodig zo te horen/lezen.
[/quote]

Bij een 1.4 benzine zit de EGR klep duidelijk zichtbaar helemaal aan de voorkant van de motor, iets naar rechts. Althans dat is iig het onderdeel dat door de wegenwacht-man onder handen genomen werd bij mij. Moeilijk uit te leggen welk onderdeel het nou precies is, maar het gaat om een vrij losstaand onderdeel met een stekker die makkelijk los te halen is.
Romulus

20 dec 2010, 12:48 0 x

[quote="koenc"]'gewoon laten resetten', laat je dat dan in de garage doen of doe je dit zelf?[/quote]Resetten gebeurt door met de diagnose-computer de opgeslagen foutcode(s) te wissen.[quote="koenc"]Het probleem laten uitlezen bij een dealer (wel niet mijn gewone garage) kostte me 37,8 eurootjes. Niet duur, maar toch niet klantvriendelijk?[/quote]Ik vind het veel geld voor het aanprikken van de testkast. Mijn garage (Bosch Car Service) rekent 15 euro voor alleen uitlezen.

Onze 1.4 had hetzelfde binnen de garantieperiode, de verkoper (andere Bosch Car Service) heeft de EGR-klep uitgebouwd, gereinigd en teruggeplaatst. Ik heb daarvoor niet hoeven betalen maar meen dat het ca. 1,5 uur werk was. Met het uurtarief van je garage kun je dan de kosten schatten. Sinds 10.000 km heb ik het probleem niet meer terug gehad.
Plaats reactie