Slecht aanslaan bij koude motor

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Blauwdi-A2
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 jan 2016, 15:15 0 x

Vanaf het begin volg ik dit topic, alleen heeft u een 1.4 TDI en wij een 1.4 Benzine.

De onze heeft het echter alleen wanneer het weer overslaat, dat kan met koud, warm, regen en zelfs met vorst zijn maar wanneer het weer stabiel wordt start onze A2 zoals elke andere A2 zou moeten starten (tot heden heeft niets nog geholpen om van het probleem af te komen).
Karel

25 jan 2016, 09:59 0 x

Als stationair toerental wordt gedrukt door een te rijk mengsel (of verhoogd door een te arm mengsel), heeft dat zeker wel invloed op het startgedrag. nog meer dan een niet optimaal ontstekingsmoment zelfs.
Mc.Didi

27 feb 2016, 01:08 0 x

Wow... tof... maar daarom geen zorg minder...

!!! HEB ZELFDE PROBLEMEN !!!

Uitlezen op Vagcom geeft geen enkele fout... alle sensoren en leidingen in garage nagekeken idem dito brandstofpomp en gloeikaarsen... alles perfect... en gezien de "no pain no cure" filosofie van mijn garagist de factuur nog perfecter... 0 (nul) euro... oef...

Starten net zoals bij @muurman soms tot 20 seconden doorstarten vooraleer hij dan moeizaam op gang komt.

Eens hij aanslaat perfect toerental geen abnormaliteiten en ook geen invloed op de snelheid...wie beter dan ik om dit te beamen... ;0)

Net zoals ook @Blauwdi-A2 vermeldt lijkt het weer en vooral de vochtigheid er precies invloed op te hebben...en blijkt het dus niet aan de 1.4TDi te liggen en evenmin aan de benzine versie.... we moeten dus verder zoeken naar een gemeenschappelijke deler... die massakabel zou misschien de aanwijzing kunnen zijn.

Batterij of potentie van de batterij heeft er niets mee te maken... zelfs met een snelstarter heeft hij er soms geen zin in en slaat gewoon niet aan.

Een paar weken geleden heb ik hem zelf na verwoede startpogingen gedurende een 2-tal uren (!!!) in wanhoop gestart in 1ste versnelling en vervolgens in achteruit... effe al doorstartend de oprit op en af gewipt en na dit een viertal maal herhaald te hebben... sloeg ie dan plots wel aan...

Zonder problemen gedurende 2 dagen...

Volgende dag terug startproblemen... dan maar onmiddellijk in 1ste versnelling al wippend vooruit gestart en ja hoor na een 5-tal meter deed ie het dan toch weer...

Zoals al gezegd eens hij aanslaat en draait is er niets aan te merken... vuil krijgt bij mij geen kans om zich ergens te nestelen want gezien mijn rijstijl... om veiligheidsredenen niet nader omschreven... blaas ik die er regelmatig uit...;0)

Wie vindt dus nu het spook dat zich in onze wagens heeft genesteld...

Ik wacht zoals iedereen gespannen af !
luukske
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

27 feb 2016, 03:28 0 x

geen foutcodes in het geheugen?
muurman

27 feb 2016, 08:43 0 x

Bij mij was het de krukassensor.Maar daar kwam dan ook soms een fout van.
Als die niet met een fout komt vermoed ik bij jouw de verstuiverafdichtingen.
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

28 feb 2016, 18:25 0 x

--Evt met diagnose tester het start toerental controleren, dit evt met los gemaakte stekker van cil kop zodat hij ook niet kan aanslaan om het goed te kunnen meten. Het duurt een paar seconde voor je een signaal op de tester krijgt.
Uit mijn hoofd moet het min 280 toeren zijn, anders, massa controleren en weerstand meten van kabels en het kan ook de startmotor zelf zijn. (Dit bij warm slecht aanslaan!)
Als je geen start toerental meet... krijgt hij geen toerental signaal.
--Het kan  liggen aan de krukas of nokkenas sensor, als 1 weg valt dan moet de motor eerst een tijdje doorgestart worden zodat hij kan leren welke de eerste cilinder is om in te spuiten.
--Gaat wel je gloeilampje branden als je contact aan zet ? Als hij niet brand en daarna niet aanslaat is de motor computer spanningsloos op dat moment en dat kan door een relais komen.
--Brandstof druk meten.... maar dit moet eigenlijk met speciale meter met gel er in omdat de pomp op de cilinderkop een pulserende druk geeft en deze in met een normale meter niet te meten omdat de naald dan heel snel heen en weer gaat. (de gel in de meter, bij de naald zorgt voor trillingsvrij weergeven van de naald) meteen na starten moet er iets druk opgebouwd worden. Zit een kleine imbus bout onderaan de pomp waar een banjobout in kan om te meten.
--Als er lang gestart moet worden voor er druk is kunnen het de o-ringen zijn van de pompverstuivers of een uitgeslagen kop op de plek van de pompverstuivers.
--Evt een doorzichtige slang bij de aanzuig aansluiting van de pomp maken om te zien of er lucht in komt na afzetten van de motor en tijdens starten.
--Gloeibougies.... laten we die niet vergeten, controle op weerstand en of er spanning op komt te staan. 
--Ook afstelling en spanning van de distributieriem niet vergeten te controleren met het juiste afstel gereedschap.

Plaats reactie