Ineens geheel niet starten (wel startmotor)

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
kodjo

08 jan 2017, 12:31 0 x

Hoi!

Ik heb een A2 1.4 TDi. 's Avonds rijdend weggezet; 's ochtends niet starten :'(

Wat is er wel:
- De startmotor gaat prima rond.
- Op het dashboard werkt alles normaal (gloeilampje gaat aan en uit, toerenteller komt op bij een start poging, geen check engine lampjes).
- er is brandstof in de tank.
- Alle relais zijn in takt

Foutcode in Vagcom: 01314 - Engine Control Module (79-10 - Please Check Fault Codes - Intermittent)

Wie heeft er een idee? Ik heb wel iets gelezen over relais 109 maar dan zou ook het gloeilampje niet moeten oplichten? 
ericosman

08 jan 2017, 17:34 0 x

<i><b>http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-01314.html</b></i>
<i><b></b></i>
<i><b>Geen communicatie</b></i>    ↔    <i><b>(No Communication)</b></i>
<i><b>Geen signaal / communicatie</b></i>    ↔    <i><b>(No Signal / Communication)</b></i>
<i><b>Onwaarschijnlijk signaal</b></i>    ↔    <i><b>(Implausible Signal)</b></i>
<i><b>Check foutcode(s)</b></i>    ↔    <i><b>(Check DTC Memory)</b></i>
<table><tbody><tr><td><b>Mogelijke verschijnselen:</b></td></tr><tr><td></td></tr></tbody></table><table><tbody><tr><td><b>Mogelijke oorzaken:</b></td></tr><tr><td>
  • Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
  • Kortdurende communicatie-storing (bv. een hik in de voedingsspanning)
  • Bedrading en/of aansluitingen van/naar Regelmodule Motor (ECU) defect
  • Er zijn foutcodes opgeslagen in de Regelmodule Motor
  • Vocht in de Regelmodule
  • Relais 109 defect
  • Er is een Regelmodule gemonteerd die CAN niet ondersteund
  • Regelmodule Motor recent geflashd of anderszins aangepast
  • Regelmodule Motor defect
</td></tr></tbody></table><table><tbody><tr><td><b>Mogelijke oplossingen:</b></td></tr><tr><td>
  • Negen van de tien keer is de oorzaak eenvoudig: de spanning is laag geweest, of de ECUu is er uit geweest. Oplossing: foutcode wissen
  • Check / vervang zekering(en)
    1. haal de zekering(en) er uit
    2. maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
    3. zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
    4. zekering(en) terugplaatsen / vervangen
    5. soms is aan de buitenkant van de zekeringkast niets zichtbaar, maar inwendig is zekeringkast defect
    6. is het gedeelte waar je de zekeringen indrukt geoxideerd of gesmolten?
  • Check communicatie m.b.v. meetwaardeblokken, meestal staat in 125+ de communicatiestatus
  • Check bedrading en/of aansluitingen van/naar Regelmodule
  • Haal de Regelmodule er uit, maak schoon en droog
  • Monteer een Regelmodule die wel CAN ondersteund
  • Check / vervang Relais 109
  • Is de Motor Regelmodule (ECU) er recent uitgeweest (bv. voor een chip): haal de ECU er opnieuw uit en maak alle connectoren schoon en droog
  • Check / vervang Regelmodule
</td></tr></tbody></table><table><tbody><tr><td><b>Extra info:</b></td></tr><tr><td>
  • Als deze foutcode sporadisch verschijnt en er is geen functiebeperking vast te stellen, dan kan de foutcode worden gewist. Het is wel verstandig de auto over een tijdje weer uit te lezen
  • Tim_vr6:  maak je niet druk over deze foutcode. Deze had ik ook na het chippen erin staan, komt waarschijnlijk doordat de ECU uit de auto is geweest. Ik heb die foutcode nog een keer erin gehad, dit was nadat de koppeling een modificatie had ondergaan, toen is de accu eraf geweest wat deze foutcode opleverde
  • Henk-Jan:  vanmiddag mijn auto even verzet om makkelijk gereedschap in te kunnen laden (heeft ongeveer 2 minuten gelopen). 10 minuten later wil ik wegrijden, ik start hem en niets! Eerst valt mij op dat het voorgloei lampje niet oplicht, daana doet de startmotor het prima alleen de auto slaat niet aan. Diverse keren geprobeerd en voor de zekerheid de powerbox verwijderd, niets. Laptop uit de kofferbak gepakt en met VAG-COM de volgende fout uitgelezen: Address 17: 01314 - Engine Control Module, 49-10 - No Communications - Intermittent; Address 19: 01314 - Engine Control Module, 49-10 - No Communications - Intermittent. Daarna nog een keer geprobeerd, en jawel starten en lopen. Nou ik ben er uit. De dag erna weer het zelfde probleem, de auto had de hele dag in de brandende zon gestaan en wilde weer niet aanslaan. Nu had ik een paar topics gevonden over relais 109 in combinatie met warm weer. Dus ter plekke weer fouten uitgelezen en weer dezelfde fouten in Module 17 en 19. Ter plekke relais 109 gedemonteerd, en ja hoor deze bevatte twee zeer slechte solderingen (binnenin op het printplaatje). Solderingen schoongemaakt en opnieuw gesoldeerd en viola starten als vanouds. Ik heb voor de zekerheid en ter lering en vermaak van anderen (en mijzelf) nog even relais 109 een keer verwijderd nadat ik de fouten had gereset, en wat blijkt. De bovenstaande fouten kwamen weer terug. Dus mijn conclusie van het hele verhaal is dat foutcode 01314 op module 17 en 19 wel eens een defect relais 109 zou kunnen betekenen
</td></tr></tbody></table>
kodjo

08 jan 2017, 17:48 0 x

Bedankt voor je reactie! Dit verhaal heb ik ook gelezen. In een A2 zit relais 109 niet. Bij ons is dat relais 219 (voeding ECU). Deze heb ik gecontroleerd en werkt prima. Ook brandt het storingslampje MIL niet wat al een indicatie is.

Kan het zijn dat er een dieselpomp in de tank zit die het opgegeven heeft?
Audi_gekkie

08 jan 2017, 18:05 0 x

De vacuumpomp/opvoerpomp of tandempomp zit aan de zijkant tegen het blok aan de bestuurderskant. Deze is standaard van het merk Pierburg.

Kan ook lucht in de leiding zitten of het filter is verstopt.
Deze laatste zit aan de zijkant voor het linker achterwiel.
kodjo

08 jan 2017, 22:22 0 x

Als de filter verstop zit, start ie dan ineens niet meer? Of krijg je dan dat ie langzaam moeilijker start? Als ik relais 202 eruit trek is er geen verschil in startgedrag (dus niet starten maar verder geen meldingen op dashboard). 

De pomp is mechanisch toch, die heeft geen stroom nodig?
Audi_gekkie

08 jan 2017, 23:24 0 x

Als dat filter echt verstopt zit door troep uit de brandstoftank dan kan dat. De tandempomp trekt het systeem vacuüm.

Tandempomp is inderdaad mechanisch.

Edit: Ik neem al mijn suggesties terug.

Eerst code wissen en kijken welke foutcode terug komt.

Is dit dezelfde dan toch oplossingen uitvoeren die @ericosman eerder
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 jan 2017, 11:32 0 x

Er zit toch ook een  "opvoer" brandstofpomp in de diesel tank achterin of vergis ik mij  ?

net als de benzine uitvoeringen waar ook de vlotter voor diesel hoeveelheid meter dashboard aan hangt.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 jan 2017, 13:49 0 x

Als de pomp in de tank overleden is start ie op een gegeven moment ook niet meer.
Dat trekt de tandempomp op een gegeven moment niet meer.
Dat is eenvoudig te controleren of het potje van je brandstoffilter "leeg" is.

Zou de tandempomp ook even laten controleren op inwendige lekkage, kan namelijk verwoestend werken als er diesel de motor ingeperst wordt en je carter bijvult met diesel.

Had precies het zelfde een jaar terug met de Passat, kwam rijdend aan op het werk maar in de middag naar huis hield ie het voor gezien.
kodjo

09 jan 2017, 19:33 0 x

De filter, heb ik even nagezocht, is afgelopen oktober vervangen. Die zal het niet zijn. Tijdens het verslepen naar de garage starte de A2 wel! In de garage bleek 1 gloeibougie kapot te zijn, die is nu vervangen. Ik kan me niet voorstellen dat dit de oorzaak was. Waarom de auto wel start tijdens slepen snap ik ook niet. Op de startmotor ging het blok ook goed rond (accu en startmotor zijn max 2 jaar oud).

Morgen vroeg maar eens proberen als ie koud is. Mocht die starten dan blijf ik wel met vraagtekens zitten helaas...
kodjo

10 jan 2017, 19:45 0 x

Tja, gloeibougie vervangen en starten als een dolle. Misschien was dit dan toch de oorzaak.
Plaats reactie