Waar zit de verwarmingsklep van de temperatuurregelaar bij een audi a2 1.4 benzine?
Dag peter gister bij een kameraad van me geweest die een autobedrijf heeft, hij constateerde dat mijn koelvin te snel aanslaat..de temp geeft 80 graden ong aan maar de koelvin slaat al aan en de buizen naar de kachel toe zijn koud maar de buis naar de radiator warm..hij denkt dat de sensor die de koelvin aanstuurt defect is..dus die in het blok gedraaid is..de motor wordt wel gewoon 90 graden als ik een stuk gereden heb..
- luukske
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 06 jun 2012, 02:21
- Locatie: Tilburg
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
De buizen naar de kachel worden toch eerder warm dan die naar de radiateur zoals peter zei en die koelvin slaat altijd aan met clima stand op auto. Misschien staat de thermostaat open? Of de kachelradiateur is toch verstopt moet je hem een keer spoelen
Staan filmpjes van op joeptoep.
Staan filmpjes van op joeptoep.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Je moet de climatronic op ECON zetten (=airco uit), dan draait de koelvin niet als het goed is. Als ie aangaat om de motor te koelen, dan draait ie heel hard. Als ie alleen draait voor de airco is wat het rustiger.
Maar het feit dat de radiateur eerder warm water krijgt dan de kachel duidt op een geblokkeerde kachel.
Ook als de thermostaat helemaal open staat, moet de kachel warm water krijgen. Als de thermostaat te vroeg open gaat of in de open-stand is geblokkeerd, zal het langer duren voor de motor op temperatuur komt. En je zult de 90 graden (G62 aflezen, niet je instrumentenpaneel!) waarschijnlijk niet eens halen in de winter (tenzij je een tijdje 130 km/u rijdt).
Maar het feit dat de radiateur eerder warm water krijgt dan de kachel duidt op een geblokkeerde kachel.
Ook als de thermostaat helemaal open staat, moet de kachel warm water krijgen. Als de thermostaat te vroeg open gaat of in de open-stand is geblokkeerd, zal het langer duren voor de motor op temperatuur komt. En je zult de 90 graden (G62 aflezen, niet je instrumentenpaneel!) waarschijnlijk niet eens halen in de winter (tenzij je een tijdje 130 km/u rijdt).
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Goedenavond heren, bedankt voor de reacties.. ik had dus al die tijd de airco aan.. dacht dat hij werkte als het lampje aan was maar dus net andersom.. ik zal morgen eens proberen met het lampje aan, wellicht dat de kachel dan warm wordt..maar waarschijnlijk is de kachelradiator dus anders verstopt? Valt goed te doen dus met een filpmje van yt.
Ik laat het weer weten. Ik werk in ploegendiensten dus reageer af en toe wat later
Ik laat het weer weten. Ik werk in ploegendiensten dus reageer af en toe wat later

- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Misschien toch even het instructieboekje doorlezen :p (Dat kan ik je wel in pdf toesturen, in het Nederlands zelfs)
Bij climatronic druk je op AUTO en je stelt de gewenste temperatuur in. Daarna wordt koeling of verwarming automatisch gestuurd om die temperatuur in het interieur te handhaven.
Als je ECON indrukt, blijft de automatische regeling van de temperatuur werken, echter de airco wordt NIET ingeschakeld en krijg je het dus minder (snel) koud in het interieur.
Als je warmere lucht wilt hebben, moet je de ingestelde temperatuur verhogen.
Bij climatronic druk je op AUTO en je stelt de gewenste temperatuur in. Daarna wordt koeling of verwarming automatisch gestuurd om die temperatuur in het interieur te handhaven.
Als je ECON indrukt, blijft de automatische regeling van de temperatuur werken, echter de airco wordt NIET ingeschakeld en krijg je het dus minder (snel) koud in het interieur.
Als je warmere lucht wilt hebben, moet je de ingestelde temperatuur verhogen.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Jij hebt een ander probleem: Mike krijgt het niet warm, jij niet koud :o
Maar de oorzaak zou dezelfde kunnen zijn. Het kan zijn dat de kachelkraan niet dicht gaat, maar het zou ook de sensor kunnen zijn die vaststelt hoe warm het is. Je zou eens kunnen kijken of de kachelkraan iets doet als je de temperatuur verlaagt.
Ik vermoed overigens dat je niet zozeer warmere lucht krijgt wanneer je de ingestelde temperatuur verlaagt, maar meer (warme) lucht: de blower gaat harder blazen naarmate het verschil tussen ingestelde en gemeten temperatuur groter is.
De foutcodes (laten) uitlezen is ook altijd handig en geeft mogelijk direct informatie waar het probleem zit.
Maar de oorzaak zou dezelfde kunnen zijn. Het kan zijn dat de kachelkraan niet dicht gaat, maar het zou ook de sensor kunnen zijn die vaststelt hoe warm het is. Je zou eens kunnen kijken of de kachelkraan iets doet als je de temperatuur verlaagt.
Ik vermoed overigens dat je niet zozeer warmere lucht krijgt wanneer je de ingestelde temperatuur verlaagt, maar meer (warme) lucht: de blower gaat harder blazen naarmate het verschil tussen ingestelde en gemeten temperatuur groter is.
De foutcodes (laten) uitlezen is ook altijd handig en geeft mogelijk direct informatie waar het probleem zit.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
- fuzz
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 12:01
- Locatie: Renkum
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Hmm, ok zit wat in. Kachelkraan = stelmotor? Heb net de boel bij de pedalen onder het stuur gedemonteerd... leuk werkje
voor handleiding zie: https://a2-freun.de/forum/forums/topic/ ... der-klima/
Volgens onze Duitse vrienden zou de v68, ik denk dus onderdeel 6q0907511, kapot kunnen zijn. Helaas heb ik geen vcds, iemand in de buurt van Arnhem?

Volgens onze Duitse vrienden zou de v68, ik denk dus onderdeel 6q0907511, kapot kunnen zijn. Helaas heb ik geen vcds, iemand in de buurt van Arnhem?
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl