een trekhaak voor mij is alleen voor een fietsendrager
is het technisch gesproken mogelijk?
bedankt
wie heeft na aanschaf een trekhaak laten monteren?
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Jazeker, zie onder meer:
index.php?p=/discussion/comment/22396/#Comment_22396
index.php?p=/discussion/comment/22396/#Comment_22396
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Als je kentekenbewijs een trekgewicht (ongelijk 0) vermeldt, is plaatsen van een trekhaak mogelijk. Voor een fietsendrager kan het dacht ik altijd.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Het is technisch goed mogelijk.
Bij mij is er een originele trekhaak (van een sloop A2) met afneembare haak gemonteerd bij een audi specialist .
Er speciale bussen gemonteerd moet worden indien niet in de balken aanwezig zijn bij een trekkende trekhaak inrichting.
Montage van een trekhaak kan zo ' n 2 1/2 - 3 uur duren vanwege boren extra grote gaten voor die bussen.
Dit is dan voor een trekhaak die ook aanhanger mag trekken.
Maar er bestaan ook draag module's voor de fietsen dragers die goedkoper zijn in nog niet eens 2 uur gemonteerd kan worden.
https://www.reservedelenstore.nl/onderd ... -8z0/13359
Deze module's missen dan de twee ronde pijpen die in de 2 balken naar voren gestoken moet worden om te bevestigen aan die bussen die aangebracht moeten zijn.
Degene die dit gaat uitvoeren moet wel kennis hebben van behandeling afwerking van aluminium dit anders behandeld moet worden met andere middelen tegen corrosie van aluminium dan roestend staal normaal gebruikt wordt.
In belgie zou u dan dit kunnen informeren wat mogelijk is mbt keuringen vast afwijkend is dan apk in nederland.
Een bedrading set heeft u oog nodig met een kastje indien u ook sensoren voor PDC heeft voor achteruit rijden deze uit zet.
Het merk gdw met afneembare kogel en geschikt voor aanhanger etc. circa 340 euro incl de benodigde montage bussen.
Er zijn vast goedkopere trekhaken met vaste haak of haak voor alleen fietsendragers met aangepaste kogel.
Mijn adviesvies met afneembare kogel te nemen vanwege minder parkeer schade van de verborgen "koker" balken kreukelzone etc .
https://www.rameder.nl/trekhaak-zoeken/ ... 0/1-4-tdi/
Download inbouw instructie
https://www.rameder.nl/out/media/103334 ... les-v1.pdf
Module bedrading set en dit bedrijf heeft ook trekhaken :
http://www.trekhakenspecialist.nl/index ... s_id=11744
let op:
De montage tijden die bij vele trekhaken staan houden geen rekening met het de tijd voor de grote gaten te boren die bij de A2 eventueel moet worden aangebracht.
goedkopere trekhaak https://www.reservedelenstore.nl/onderd ... -8z0/13359
Succes.
Bij mij is er een originele trekhaak (van een sloop A2) met afneembare haak gemonteerd bij een audi specialist .
Er speciale bussen gemonteerd moet worden indien niet in de balken aanwezig zijn bij een trekkende trekhaak inrichting.
Montage van een trekhaak kan zo ' n 2 1/2 - 3 uur duren vanwege boren extra grote gaten voor die bussen.
Dit is dan voor een trekhaak die ook aanhanger mag trekken.
Maar er bestaan ook draag module's voor de fietsen dragers die goedkoper zijn in nog niet eens 2 uur gemonteerd kan worden.
https://www.reservedelenstore.nl/onderd ... -8z0/13359
Deze module's missen dan de twee ronde pijpen die in de 2 balken naar voren gestoken moet worden om te bevestigen aan die bussen die aangebracht moeten zijn.
Degene die dit gaat uitvoeren moet wel kennis hebben van behandeling afwerking van aluminium dit anders behandeld moet worden met andere middelen tegen corrosie van aluminium dan roestend staal normaal gebruikt wordt.
In belgie zou u dan dit kunnen informeren wat mogelijk is mbt keuringen vast afwijkend is dan apk in nederland.
Een bedrading set heeft u oog nodig met een kastje indien u ook sensoren voor PDC heeft voor achteruit rijden deze uit zet.
Het merk gdw met afneembare kogel en geschikt voor aanhanger etc. circa 340 euro incl de benodigde montage bussen.
Er zijn vast goedkopere trekhaken met vaste haak of haak voor alleen fietsendragers met aangepaste kogel.
Mijn adviesvies met afneembare kogel te nemen vanwege minder parkeer schade van de verborgen "koker" balken kreukelzone etc .
https://www.rameder.nl/trekhaak-zoeken/ ... 0/1-4-tdi/
Download inbouw instructie
https://www.rameder.nl/out/media/103334 ... les-v1.pdf
Module bedrading set en dit bedrijf heeft ook trekhaken :
http://www.trekhakenspecialist.nl/index ... s_id=11744
let op:
De montage tijden die bij vele trekhaken staan houden geen rekening met het de tijd voor de grote gaten te boren die bij de A2 eventueel moet worden aangebracht.
goedkopere trekhaak https://www.reservedelenstore.nl/onderd ... -8z0/13359
Succes.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Beste,
ter info, en voor wat het waard is :-)
Het is niet zo moeilijk om deze zelf te plaatsen. Dit heb ik een drietal jaren terug gedaan, vertrekkende van een tweedehands trekhaak. Inderdaad wel best een kabel van de stekker naar de kabelbundel van de audi kopen, want er zit een soort extra stroomvoorziening/versterkertje in voor de verlichting van de aanhangwagen = bakje te monteren in de koffer in de buurt van de verkeersdriehoek/verbanddoos.
Keuring in Belgie is geen probleem : men gaat er eens op gaan dansen om na te gaan of die stevig genoeg zit.
Wel best de trekhaak monteren net voor je naar de schouwing moet, want anders moet je theoretisch onmiddellijk deze laten schouwen.
Als ik het me goed herinner waren de grootste 'problemen' de aarding die afgetakt dient te worden in de buurt van het scharnier van de achterklep = bekleding toch over een grotere afstand wegnemen, en te maken dat er een isolatie zit tussen de stalen assen, die in de alu kokers geschoven worden en de alu kokers zelf.
Ook moet er veel gedemonteerd worden (bumpers, hitteschilden, binnenbekleding, en deze bevestigingen corroderen (metaal) of worden broos (kunststof)
Het voordeel van de originele denk ik, is het gewicht (haak zelf is in alu) en er is een aftekening voorzien van het gedeelte dat je uit de bumper moet zagen om deze trekhaak te monteren. Zo ben je er zeker van dat het niet zichtbaar is dat er een trekhaak aanwezig is, als je die in de voorziene ruimte in de koffer plaatst.
Ook had ik gelezen dat de GDW of bij Rameder verkrijgbare trekhaken soms niet 100 % passen, wat wel een probleem kan zijn als je daarvoor dan gaten boort in het chassis.
ter info, en voor wat het waard is :-)
Het is niet zo moeilijk om deze zelf te plaatsen. Dit heb ik een drietal jaren terug gedaan, vertrekkende van een tweedehands trekhaak. Inderdaad wel best een kabel van de stekker naar de kabelbundel van de audi kopen, want er zit een soort extra stroomvoorziening/versterkertje in voor de verlichting van de aanhangwagen = bakje te monteren in de koffer in de buurt van de verkeersdriehoek/verbanddoos.
Keuring in Belgie is geen probleem : men gaat er eens op gaan dansen om na te gaan of die stevig genoeg zit.
Wel best de trekhaak monteren net voor je naar de schouwing moet, want anders moet je theoretisch onmiddellijk deze laten schouwen.
Als ik het me goed herinner waren de grootste 'problemen' de aarding die afgetakt dient te worden in de buurt van het scharnier van de achterklep = bekleding toch over een grotere afstand wegnemen, en te maken dat er een isolatie zit tussen de stalen assen, die in de alu kokers geschoven worden en de alu kokers zelf.
Ook moet er veel gedemonteerd worden (bumpers, hitteschilden, binnenbekleding, en deze bevestigingen corroderen (metaal) of worden broos (kunststof)
Het voordeel van de originele denk ik, is het gewicht (haak zelf is in alu) en er is een aftekening voorzien van het gedeelte dat je uit de bumper moet zagen om deze trekhaak te monteren. Zo ben je er zeker van dat het niet zichtbaar is dat er een trekhaak aanwezig is, als je die in de voorziene ruimte in de koffer plaatst.
Ook had ik gelezen dat de GDW of bij Rameder verkrijgbare trekhaken soms niet 100 % passen, wat wel een probleem kan zijn als je daarvoor dan gaten boort in het chassis.
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="Zirkeler;60449"]Mijn trekhaak is een originele met ronde kop = geschikt voor aanhangwagen. De oudere originele trekhaken hebben 2 platte vlakken op de kop, waardoor deze enkel geschikt zijn voor een fietsdrager.[/quote]
Ik denk dat die " trek" haakkop die van de A2 's met 0 kg op kenteken hebben staan bij trekgewicht met afwijkende kop voor fietsdragers.
Meestal zijn het de de A2 's 1.2 diesels of overige modellen de eerste serie zonder verstevigde achterzijde?
Ik eens een tekoop staande benzine Audi A2 2001 kleur zwart met oss bekeken had in amsterdam .
Waar op een vaste trekhaak voor aanhangwagen gemonteerd was en haak raar stond .!
Onderzijde bij bumperplaat bleek volkomen achterover verbogen.
Bij checken kenteken stond 0 kilo..trekgewicht
Dus die te koop staande A2 mooi laten staan...
Ik denk dat die " trek" haakkop die van de A2 's met 0 kg op kenteken hebben staan bij trekgewicht met afwijkende kop voor fietsdragers.
Meestal zijn het de de A2 's 1.2 diesels of overige modellen de eerste serie zonder verstevigde achterzijde?
Ik eens een tekoop staande benzine Audi A2 2001 kleur zwart met oss bekeken had in amsterdam .
Waar op een vaste trekhaak voor aanhangwagen gemonteerd was en haak raar stond .!
Onderzijde bij bumperplaat bleek volkomen achterover verbogen.
Bij checken kenteken stond 0 kilo..trekgewicht
Dus die te koop staande A2 mooi laten staan...
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl