KLEPPENSTOTERS Vervangen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Jaspersen

19 dec 2017, 15:34 0 x

Volgende week ga ik beginnen. Afgelopen maanden onderdelen en gereedschap verzameld. Nu mijn garage aan het opruimen/ruimte maken: kleppenstoters/aandrijfriem/waterpomp/multi-riem en veerschotels vervangen. Ik probeer wat vast te leggen met foto's
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 dec 2017, 20:42 0 x

Succes!
Jaspersen

03 jan 2018, 11:10 0 x

Jawel, 25 December 2017 was het zover. 1.4 16V onder het mes...eh....eigenlijk.... ander gereedschap.

Om bij de kleppenstoters te komen moet je de (multi- en aandrijf) riemen verwijderen. Dus die ook maar meteen vervangen met rollen/pulleys en waterpomp.

In alle rust met mijn maat de motor steun verwijderd, maar eerst het blok opgehangen aan een schommelhaak (check eerst of je schoonmoeder er aan kan schommelen) aan het plafond met een spanband. Het blok moest iets omhoog omdat je anders niet alle bouten eruit krijgt, dus krik eronder. Ging prima.

Multiriem eraf en vervolgens de pulley op de krukas demonteren. Let op dat de pulley en de nokkenassen in lijn staan. Gebruik het befaamde 'tooltje' om de tandwielen van de nokkenassen te fixeren. Dan de distributie riemen verwijderen. 

Tap de koelvloeistof af. En zorg dat je opvangbak voor koelvloeistof op de juiste plek staat als je de koelvloeistof pomp demonteert. Je wordt anders erg nat!!!! Ik heb deze vervangen omdat ik ook meteen nieuwe riemen ging plaatsen.

Dan de kleppendeksel demonteren/verwijderen. Lichtjes wrikken om de verkleving van de pakking te overwinnen. En voila! Zie en aanschouw de kleppenkantelaars en de kleppenstoters er (bijna allemaal!) aanhangen. Met wat perslucht de bougie gaten uitspuiten (afdekken met een lap, en kijk uit voor je ogen!). Vervolgens een tissue in de bougie gaten stoppen. Wat bleek! Cilinder 1 (meest linkse) had een kleppenstoter die in tweeën lag. Deel in het blok en een stukje hing aan de kleppenkantelaar! En de drie anderen zaten vast! Dit bleek dus een goede indicatie te zijn van mijn buurman die mij de richting van de kleppenstoters zette. 

Enkele maanden geleden had al een engine-flush gedaan. Maar er zat nog een hoop koek in de kleppendeksel. Dus.... nog maar eens goed schoonmaken met remmenreiniger. Ouwe tandenborstel van mijn dochter gepakt (zij kreeg eindelijk weer een nieuwe!). Vooral de oppervlakken waar de pakking op zat goed/voorzichtig schoonmaken en ontvetten. Maak geen krassen! Na het schoonmaken alles weer lekker nat maken met dezelfde olie die ik na de flush had toegevoegd (5W30 door VW aanbevolen). Niet te dunne olie, anders lekt het te snel. Maar ook weer niet te dik, want het is winter! 

Enfin... lekker nat dus, en de gaten waar de nieuwe kleppenstoters in gaan weer vullen met olie. De vloeibare pakking aanbrengen (was een ouderwetse 'tandpasta'-tube, DRAMA!), maar niet te veel. En vervolgens alles weer monteren. 

Koelvloeistof weer bijvullen (ongeveer 4,5 ltr). Alleen de roze gebruiken! Ik had alleen blauw. Het was Kerstdag, dus alles was dicht en heb toch blauw gebruik (kan wel huilen). Even de motor laten draaien al je bijgevuld hebt, want alles moet weer gevuld worden met koelvloeistof. 

Resultaat? Mijn naaimachine geluid is verdwenen, maar nog wel het lichte dieselachtige geluid. Dus... toch wel last van de befaamde kantelende zuiger. De olie lekkage in mijn bougiegaten (3&4) is nu ook verholpen met de nieuwe pakking!

Ik heb er nu alles aan gedaan wat ik kon doen en en blij dat ik de hele route heb gevolgd:

1) Engine flush
2) Nieuwe olie/filters etc
3) Nieuwe Bougies en kabels
4) Nieuwe kleppenstoters

Ik heb meteen maar de veerpootlagers vervangen en een stabilisator stang rechtsvoor. Geen vervelende geluiden meer aan de auto.

Had de AUDI A2 1.4V16 S-Line deze zomer voor Euro 1.500 gekocht waar werkelijk alles aan mankeerde!!! Wordt steeds meer de mooie dame die ze was. Volgend jaar wordt ze 18 jaar en dus volwassen. Lukas heeft me geholpen met de Comfortmodule, Paul D met de Airco. Zelf nu bovenstaande gedaan en de sloten gerepareerd. Volgende klus, in de lente, is de OPEN-SKY repareren!

>> Jullie suggesties/ervaringen met de OPEN-SKY reparatie zijn welkom. 

Heerlijk knutselen aan je A2!    

Overigens heb ik de VAGCOM kabel aangeschaft om zelf uit te lezen. Ik was vorige week bij Duncan en het is eigenlijk een must als je twee A2's hebt. Dus als er iemand in Zeeuws Vlaanderen wat uit moet lezen, dan is hij/zij welkom.

rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 jan 2018, 12:16 0 x

Die blauwe kvs moet je om de zoveel km of jaar vernieuwen, de roze niet.
Ga in iedergeval nooit en te nimmer die 2 mengen, wordt 1 grote bruine drek in je motorblok.
Mijn inziens had je beter 1 dagje kunnen wachten en de roze vloeistof kunnen gaan halen..........

Mooi dat ie het weer doet. :-)

PS: Geen plaatjes bij het praatje?
Jur
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

04 jan 2018, 07:42 0 x

Geweldig (en hilarisch) verhaal om te lezen, Jaspersen! :)
Plaats reactie