Olie lekkage

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
blauwe-TDI
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

28 jan 2018, 15:53 0 x

Nadat ik de motor wissel heb uitgevoerd en met de auto heb gereden merkte ik dat deze olie lekte.

Na de motor beschermingsplaat te hebben verwijderd zag de carterpan er zo uit.
IMG_2745.JPG
IMG_2745.JPG (1.06 MiB) 4777 keer bekeken
Op de foto niet zo goed te zien maar deze zat onder de olie.
De olie kwam tussen de aansluiting van de oliefilterhouder, oliekoeler en het motorblok vandaan.
Ik zag aan de randen een groene kit achtige substantie zitten en zo te zien geen metalenpakking, die er tussen hoort te zitten.
IMG_2747.JPG
IMG_2747.JPG (936.82 KiB) 4777 keer bekeken
Heb de pakking besteld en de doel gedemonteerd en de met kapping er tussen weer gemonteerd.
Er bleek inderdaad geen pakking aanwezig en van de groene vloeibare pakking was ook niet veel meer te zien.
Dus daar leek de oorzaak wel gevonden.
IMG_2750.JPG
IMG_2750.JPG (1.04 MiB) 4777 keer bekeken
IMG_2752.JPG
IMG_2752.JPG (1.17 MiB) 4777 keer bekeken
Na een paar dagen rijden merkte ik dat er weer lekkage was.
Heb de oorzaak weer opgezocht, leek van dezelfde kant te komen.
Na alle olie te hebben verwijderd, poetsen en remmenreiniger en vervolgens met perslucht droog blazen de motor gestart.
Na een 10 minuten kwamen de eerste kleine druppeltjes olie tussen het motorblok de hierboven beschreven unit te voorschijn.

Conclusie das niet goed.
Probleem hoe krijg ik het nu goed dicht?
Ik zal een nieuwe pakking bestellen en deze goed tussen de beide delen in het midden proberen te krijgen.
Het vreemde is namelijk dat in de pakking de vier montage gaten al voor gestanst zitten. Twee ronde en twee vierkante.
De vierde schroef (rechts onder) ging er wel moeizaam in alsof deze de pakking raakte, ook kan ik aan een kant de (rechts) de pakking zien uitsteken (ca. 0,5 mm) aan de andere kant niet.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee en een goede tip maar ik op moet letten bij de montage?

Graag jullie tips advies.
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 jan 2018, 19:47 0 x

Het lijkt erop dat beide delen niet geheel vlak zijn waardoor de kleine bolling op de pakking de oneffenheid niet volledig oppakt. Dat verklaart vermoedelijk ook waarom er vloeibare pakking is gebruikt. Mijn verstand van techniek gaat helaas niet zover dat ik je hierop ook geen pasklaar antwoord geven kan.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
blauwe-TDI

29 jan 2018, 20:31 0 x

Hallo Hans Jan,

Daar heb ik ook aan gedacht.
Wil een nieuwe pakking plaatsen waarbij ik goed erop let dat deze mooi gecentreerd zit.
Wellicht dat ik dat dan moet combineren met een goede vloeibare pakking. Dan zou het dicht moeten zitten.
trabzonlu

05 feb 2018, 03:30 0 x

hallo,
de oorzaak kan mischien de buis waar je de olie bij vult.
want ik heb het meegemaakt ik had het lang gezocht, uiteindelijk heb ik het gevonden en de orzaak was de buis van waar je de olie bij vult :) :)
JJR
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

05 feb 2018, 16:55 0 x

blauwe-TDI schreef:
29 jan 2018, 20:31
Hallo Hans Jan,

Daar heb ik ook aan gedacht.
Wil een nieuwe pakking plaatsen waarbij ik goed erop let dat deze mooi gecentreerd zit.
Wellicht dat ik dat dan moet combineren met een goede vloeibare pakking. Dan zou het dicht moeten zitten.

ik denk dat dit de oplossing is. Heb dit een keer met de waterpomp van de twingo gehad, alles goed gevlakt, een pakking erop van een of ander b merk en die werkte ook niet goed. toen combi nieuwe pakking en vloeibare pakking van loctite ( blauw) gebruikt en geen problemen meer gehad!
blauwe-TDI

05 feb 2018, 20:27 0 x

Bedankt voor de reacties.
Heb van het weekend de boel weer los gemaakt.
Alle raakvlakken grondig schoon gemaakt.
Heb de olievulleiding aansluiting ook gecontroleerd deze was droog.
Het kwam echt tussen de aansluiting van het blok en de unit vandaan.

Toen kwam de aap uit de mouw, er bleek nog een pakking aan het blok vast te zitten.
Je kan het van boven af niet goed zien omdat er een stalen leiding loopt. :sick:
Knap stom dat ik dat niet heb gezien. Er zaten dus twee pakkingen tussen dat werkt dus niet.

Heb daarna met een blokhaak gecontroleerd of de raakvlakken (blok en unit) recht waren en dat is het geval.
Na alles goed olie vrij gemaakt en ontvet te hebben een nieuwe pakking met vloeibare pakking gecombineerd terug gemonteerd. Beter save than sorry :) .

De tijd zal het leren maar ik ga er vanuit dat het nu dicht zit.
Spinazie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

05 feb 2018, 20:30 1 x

Een beetje als sambal dus: een beetje is wel lekker, méér betekent niet automatisch dat het nog lekkerder wordt ;)
Jur
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

06 feb 2018, 07:38 0 x

Spinazie schreef:
05 feb 2018, 20:30
Een beetje als sambal dus: een beetje is wel lekker, méér betekent niet automatisch dat het nog lekkerder wordt ;)
:joy:
Plaats reactie