Brandstofmeter werkt andersom

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Wilko
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 apr 2013, 02:36
Locatie: Amsterdam
Motortype: BHC (1.4 TDI 75pk)

24 mei 2017, 11:27 0 x

Na het totaal reinigen van mijn dieselbrandstof systeem, filter, koeler, tank, leidingen en niveaumeter, geeft de tankmeter precies omgekeerd weer; na voltanken het bekende "tank leeg" signaal en gaande weg het rijden wijst de meter steeds meer aan. Dat gaat nog aardig precies, bij 3/4 vol aflezing bleek er circa 33 liter bij te kunnen.
Wie weet raad ?
Ik zou denken dat er iets is omgedraaid, maar ik zou niet weten wat.
Gebruikersavatar
Spinazie
Audi A2 clublid
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 mei 2017, 12:06 0 x

Een auto waarvan de brandstofmeter omhoog gaat tijdens het rijden, wie wil dat nou niet ;)

Wat was de reden dat het systeem schoongemaakt is, en wat is er gedemonteerd? Eerste wat ik zou nalopen is de niveausensor, deze is te benaderen via de achterbank. Zie ook http://workshop-manuals.com/audi/a2/pow ... _sender_g/

Ik kan me voorstellen dat de draden in afbeelding a20-0706 omgewisseld zouden kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Spinazie
Audi A2 clublid
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 mei 2017, 13:11 0 x

Je kunt de meter ook met een multimeter testen: 

http://workshop-manuals.com/audi/a2/pow ... _sender_g/
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2709
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 mei 2017, 15:35 0 x

Het lijkt mij dat aansluitdraden die gezamenlijk in een connector zitten lastig om te wisselen zijn. Bovendien maakt het voor de weerstand tussen twee draden niet uit hoe ze worden aangesloten.

Ik neem even aan dat de tankniveaumeter niet is gedemonteerd en dat evenmin het instrumentenpaneel is vervangen.

Ik kan me voorstellen dat één van de twee draden onderbroken is en dat je nu de weerstand naar massa of naar plus meet (ik weet niet wat het instrumentenpaneel aanbiedt) ipv de weerstand tussen de twee draden.

Je kunt eens een weerstand aansluiten op de connector die aan de kabel naar het instrumentenpaneel zit. Als je twee weerstanden van 150 Ohm hebt, kun je halfvol (één weerstand = 150 Ohm) en vol (twee weerstanden parallel = 75 Ohm) testen
Als het instrumentenpaneel die waarden aangeeft, zit het probleem in de tankniveaumeter.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1222
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

24 mei 2017, 19:35 0 x

Het niveau wordt gelezen door een vlotter.
Zit die er nog hetzelfde in, of "hangt" ie misschien nu andersom?
Gebruikersavatar
Spinazie
Audi A2 clublid
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 jun 2017, 15:13 0 x

@Wilko Is het probleem opgelost? Ik ben wel benieuwd naar wat het geweest is.
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 jun 2017, 14:45 0 x

Spinazie schreef:
Een auto waarvan de brandstofmeter omhoog gaat tijdens het rijden, wie wil dat nou niet ;)




Moet je een EV kopen en de berg af rijden.............met onze Nissan Leaf werkt dat inderdaad! Accu wordt gevuld tijdens een flinke afdaling. (Nu hebben jullie nauwelijks bulten in NL......)
Plaats reactie