Ruitenwisser probleem A2 1.4l 2001

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
twana2

19 nov 2018, 12:03 0 x

Beste A2 liefhebbers!

Afgelopen juni had ik mijn A2 te koop gezet ivm een lease auto.
Toch besloten om de A2 te houden en voelt als een perfecte keuze!

Helaas doen de ruitenwissers het niet meer van de A2 sinds gisteren (althans toen merkte ik het pas).
Ik kan wel sproeien alleen wordt de motor niet geactiveerd, ook niet als ik deze in andere standen zet.
Contactspray lijkt niet de oplossing, zekering is goed en van het relais weet ik niet zo goed welke de juiste is (602) en hoe deze te controleren is. Het relais maakt geen tikkend geluid oid.

Wat ik nu bedeken kan is om te testen of het een massa probleem is dmv een draad te verbinden tussen de ruitenwissermotor en een aardepunt op het motorblok. Daarnaast nog geen andere ingevingen gehad, iemand tips, tricks of ideetjes wat het kan zijn? Daarnaast hoe ik het relais kan testen?

mijn dank is groot!

mvg

Twan
Ron47
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

19 nov 2018, 12:20 1 x

Waarschijnlijk zijn de sleepcontacten slecht die langs de schijf in de motor lopen. Dit komt vaak omdat de as van de tandwielkast waar de wisser op zit gemonteerd ingewaterd is . Het ovale rubbertje waar de assen in de paravaan doorheen steken lekt vaak water : dus roest. En dat loopt stroef, waardoor eerder genoemde contacten het extra zwaar krijgen.
Hele zaakje demonteren en de contacten schoonmaken, bijbuigen en as ontroesten en goed smeren is bijna altijd de remedie.
Succes ermee.
Gr Ron
twana2

19 nov 2018, 13:16 0 x

Ron47 schreef:
19 nov 2018, 12:20
Waarschijnlijk zijn de sleepcontacten slecht die langs de schijf in de motor lopen. Dit komt vaak omdat de as van de tandwielkast waar de wisser op zit gemonteerd ingewaterd is . Het ovale rubbertje waar de assen in de paravaan doorheen steken lekt vaak water : dus roest. En dat loopt stroef, waardoor eerder genoemde contacten het extra zwaar krijgen.
Hele zaakje demonteren en de contacten schoonmaken, bijbuigen en as ontroesten en goed smeren is bijna altijd de remedie.
Succes ermee.
Gr Ron
Bedankt! Ik ga dat eens proberen;)
Om toch het relais niet helemaal uit te sluiten, weet je toevallig welke voor de ruitenwissers zijn? En hoe ik deze testen kan?
Ron47
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

19 nov 2018, 15:29 0 x

Stekker van de ruitenwissermotor er af halen en kijken of de boordspanning op de motor komt met een voltmeter.
twana2

19 nov 2018, 16:35 0 x

Het probleem zat inderdaad in de massa. Heb er nu tijdelijk een noodoplossing voor bedacht (via het forum) en ga in de periode dat het wat warmer is en de APK langer houdbaar is weer even naar kijken en het motortje uit elkaar knutselen.

Bedankt iedereen!
Plaats reactie