SPIEGELVERWARMING CAN-bus?
- TWEE
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Laat ik eens verwarmde spiegels monteren, dacht ik. Niet lastig, de draadjes liggen er al. Voor ik aan de slag ga eerst spanning gemeten. Links heb ik spanning. Hiep, hiep. Maar te vroeg gejuigd, rechts geen spanning. Bedrading nalopen maar. Mijn vraag; weet iemand hoe die bedrading loopt? Het begint in ieder geval ergens bij de schakelaar van de achteruitverwarming, en eindigt bij de spiegelverwarming. Loopt de schakeling via CAN-bus? Een schema zou ook welkom zijn.
- timmus
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Hello,
Whilst my Dutch is good enough to understand your question, it's not good enough to write an answer!
Inside each of the front doors, there is an electronics unit called the DCM (door control module). The DCM is responsible for the door lock, the electric window, the mirror adjustment, etc. It is also responsible for providing electrical current to the heated mirror glass.
When you press the button on the climate control panel to warm the rear windscreen, a message is sent to both the DCMs in the front doors via CAN bus. The DCMs receive the message from CAN bus and start to provide electrical current to the heated mirror glass.
I hope this helps.
Groetjes,
Tom
Whilst my Dutch is good enough to understand your question, it's not good enough to write an answer!
Inside each of the front doors, there is an electronics unit called the DCM (door control module). The DCM is responsible for the door lock, the electric window, the mirror adjustment, etc. It is also responsible for providing electrical current to the heated mirror glass.
When you press the button on the climate control panel to warm the rear windscreen, a message is sent to both the DCMs in the front doors via CAN bus. The DCMs receive the message from CAN bus and start to provide electrical current to the heated mirror glass.
I hope this helps.
Groetjes,
Tom
A2 Retrofitting & Upgrade Service Offered: Cruise Control, FIS, Remapping, Bose, MFSW, RNS-E, Komfortblinker, Bluetooth, Sport Seats, Heated Seats, Front Fog Lights, and much more...
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Hoewel mijn Engels zeer matig is.....
Hoewel mijn Nederlands goed genoeg is om uw vraag te begrijpen, is het niet goed genoeg om een antwoord te schrijven!
In elk van de voordeuren bevindt zich een elektronische eenheid, de DCM (deurbedieningsmodule). De DCM is verantwoordelijk voor het deurslot, het elektrisch raam, de spiegelaanpassing, enz. Het is ook verantwoordelijk voor het leveren van elektrische stroom aan het verwarmde spiegelglas.
Wanneer u op de knop op het klimaatbedieningspaneel drukt om de voorruit aan de achterkant op te warmen, wordt via de CAN-bus een bericht verzonden naar beide DCM's in de voordeuren. De DCM's ontvangen het bericht van de CAN-bus en beginnen elektrische stroom te leveren aan het verwarmde spiegelglas.
Ik hoop dat dit helpt.
Groetjes,
Tom
Hoewel mijn Nederlands goed genoeg is om uw vraag te begrijpen, is het niet goed genoeg om een antwoord te schrijven!
In elk van de voordeuren bevindt zich een elektronische eenheid, de DCM (deurbedieningsmodule). De DCM is verantwoordelijk voor het deurslot, het elektrisch raam, de spiegelaanpassing, enz. Het is ook verantwoordelijk voor het leveren van elektrische stroom aan het verwarmde spiegelglas.
Wanneer u op de knop op het klimaatbedieningspaneel drukt om de voorruit aan de achterkant op te warmen, wordt via de CAN-bus een bericht verzonden naar beide DCM's in de voordeuren. De DCM's ontvangen het bericht van de CAN-bus en beginnen elektrische stroom te leveren aan het verwarmde spiegelglas.
Ik hoop dat dit helpt.
Groetjes,
Tom
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
- TWEE
Good morning,
Beide/both bedankt voor de reactie. It helps, and I hope
you can help more. En Eekhoorntje, jouw vertaling was
gewoon accuraat. Zo matig zal je Engels niet zijn.
Aangezien ik reeds een blik had geworpen achter het
paneel van de deur had ik reeds het vermoeden te
maken te hebben met CAN-bus. Het aantal en de dikte
van de draadjes wees daar op.
Visueel overigens geen defect vast te stellen.
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. M.a.w.
waar gaat het fout? CAN-bus is digitale techniek, een
datastroom dus. Hoe stel ik vast of het daar fout gaat?
Ik neem aan dat er in het hele gebeuren de/een
computer centraal staat.
And Tom, if you want you can respond in English.
I can understandmost of it. Little Squirrel will be happy
enough to translate?
Regards,
Frans
Beide/both bedankt voor de reactie. It helps, and I hope
you can help more. En Eekhoorntje, jouw vertaling was
gewoon accuraat. Zo matig zal je Engels niet zijn.
Aangezien ik reeds een blik had geworpen achter het
paneel van de deur had ik reeds het vermoeden te
maken te hebben met CAN-bus. Het aantal en de dikte
van de draadjes wees daar op.
Visueel overigens geen defect vast te stellen.
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. M.a.w.
waar gaat het fout? CAN-bus is digitale techniek, een
datastroom dus. Hoe stel ik vast of het daar fout gaat?
Ik neem aan dat er in het hele gebeuren de/een
computer centraal staat.
And Tom, if you want you can respond in English.
I can understandmost of it. Little Squirrel will be happy
enough to translate?
Regards,
Frans
- TWEE
Even wennen aan het jargon.
Jij bedoelt dattie een foutcode moet geven? Rob z'n schoonzoon heeft
hem met de mobiel uitgelezen: Er waren geen codes.
Op de linkerzijde staat overigens wel prik. Verder heb ik alleen een blik
op de bedrading geworpen.
Frans
Jij bedoelt dattie een foutcode moet geven? Rob z'n schoonzoon heeft
hem met de mobiel uitgelezen: Er waren geen codes.
Op de linkerzijde staat overigens wel prik. Verder heb ik alleen een blik
op de bedrading geworpen.
Frans
- jos_br
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Wij werken met VCDS waarmee vaak (weet niet eens of dat hier ook gaat) een actuatortest gedaan kan worden, dus je kunt de boel dan aansturen. wanneer het er bij de A2 ongeveer zo uitziet als bij het Golf IV platform kan de bediening van de spiegels weleens via de raammotor gaan. Zou dat eens uit moeten zoeken.
Jos.
Jos.
- Peter_Maathuis
- Moderator
Van onze UK-vrienden (https://www.a2oc.net/community/index.ph ... ram.31909/)
Hi,
the mirror heat elements are powered by the door control module in each door. This is attached to the window winder motor and runs the mirror heat and position, door locks and window glass winder.
The heater is on pins 5 and 6 on the 16 pin connector, black wires. If you take the door card off you will see the cables running from the mirror to the door control unit.
I would suggest you check the connection from each end as you might have a break where the wires go though the pivot where the mirror folds in.
Alternatively, it could be corrosion on the terminals (at either end). The external terminals would be more suspect as without a connection previously being made, the spade receptacles would have been open to the elements.
regards
Andrew
Hi,
the mirror heat elements are powered by the door control module in each door. This is attached to the window winder motor and runs the mirror heat and position, door locks and window glass winder.
The heater is on pins 5 and 6 on the 16 pin connector, black wires. If you take the door card off you will see the cables running from the mirror to the door control unit.
I would suggest you check the connection from each end as you might have a break where the wires go though the pivot where the mirror folds in.
Alternatively, it could be corrosion on the terminals (at either end). The external terminals would be more suspect as without a connection previously being made, the spade receptacles would have been open to the elements.
regards
Andrew
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Hoi,
de spiegelverwarmingselementen worden aangedreven door de deurbedieningsmodule in elke deur. Deze wordt bevestigd aan de raamwikkelmotor en voert de spiegelwarmte en -positie, deursloten en raam motor in.
De verwarming bevindt zich op pennen 5 en 6 op de 16-polige connector, zwarte draden. Als u de kaart uittrekt, ziet u de kabels van de spiegel naar de deurbedieningseenheid lopen.
Ik zou willen voorstellen dat je de verbinding van elk uiteinde controleert, omdat je misschien een pauze hebt waarbij de draden door het draaipunt gaan waar de spiegel wordt ingeklapt.
Als alternatief kan het corrosie op de klemmen (aan beide uiteinden) zijn. De externe terminals zouden verdachter zijn omdat zonder een eerder gemaakte verbinding, de schoppenhouders voor de elementen open zouden zijn geweest.
vriendelijke groeten Eekhoorntje die vertaalde onder voorbehoud..... niet iedereen beheerste deze taal perfect is helaas vaker gebleken.
de spiegelverwarmingselementen worden aangedreven door de deurbedieningsmodule in elke deur. Deze wordt bevestigd aan de raamwikkelmotor en voert de spiegelwarmte en -positie, deursloten en raam motor in.
De verwarming bevindt zich op pennen 5 en 6 op de 16-polige connector, zwarte draden. Als u de kaart uittrekt, ziet u de kabels van de spiegel naar de deurbedieningseenheid lopen.
Ik zou willen voorstellen dat je de verbinding van elk uiteinde controleert, omdat je misschien een pauze hebt waarbij de draden door het draaipunt gaan waar de spiegel wordt ingeklapt.
Als alternatief kan het corrosie op de klemmen (aan beide uiteinden) zijn. De externe terminals zouden verdachter zijn omdat zonder een eerder gemaakte verbinding, de schoppenhouders voor de elementen open zouden zijn geweest.
vriendelijke groeten Eekhoorntje die vertaalde onder voorbehoud..... niet iedereen beheerste deze taal perfect is helaas vaker gebleken.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?