Hoi allen,
Ik rij nu een half jaartje in mijn a2 en ben redelijk content. Wat achterstalling onderhoud weggewerkt, maar de lijst is nog niet leeg.
Mijn motortemperatuur werkt nog niet goed. Ik heb het forum al afgezocht en diverse dingen geprobeerd.
Het probleem is dat de temp amper boven de 60/70 graden komt. Wat heb ik al gedaan:
1) via de obd (je weet wel die plug...) de auto uitgelezen. De temperatuur is wat de meter in het dashboard aan geeft.
2) daarop de thermostaat gewisseld, maar nog steeds geen oplossing.
What is next, kan het de electrische bijverwarmet zijn?
Nu de zomer voorbij is wil ik de kachel toch weer op orde hebben, wie weet raad?
Mark
1.4Tdi motor temperatuur
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2709
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik zou de kachel even vergeten: je probleem is de motortemperatuur. Die hoort bij warme motor ca 90 graden te zijn, Bij mij zie ik (via OBD) na 5 km 60 graden en na 10 km 90 graden. Jouw 60/70 graden is veel te koud en ook niet best voor je brandstofverbruik.
De sensor kan defect zijn, dus ik zou om te beginnen met een thermometer of thermokoppel op de universeelmeter de koelvloeistof-temperatuur meten als de motor door en door warm is.
Als de motor normaal presteert, produceert ie voldoende warmte om de bedrijfstemperatuur te halen (dashboard-meter op 90) en daarom denk ik dat het probleem te veel koeling is. Een thermostaat die vast zit in de open stand bijvoorbeeld.
Ik neem aan dat de koelfan niet draait (bij airco aan draait ie altijd, maar niet fanatiek).
Je zegt de thermostaat al eens te hebben vervangen, maar misschien was de nieuwe toch niet zo best. Ik zou hem eruit halen en testen in een pannetje water, kijken of ie iets doet bij oplopende en afnemende temperatuur. Of meteen vervangen door een andere als je de zaak toch open hebt.
De sensor kan defect zijn, dus ik zou om te beginnen met een thermometer of thermokoppel op de universeelmeter de koelvloeistof-temperatuur meten als de motor door en door warm is.
Als de motor normaal presteert, produceert ie voldoende warmte om de bedrijfstemperatuur te halen (dashboard-meter op 90) en daarom denk ik dat het probleem te veel koeling is. Een thermostaat die vast zit in de open stand bijvoorbeeld.
Ik neem aan dat de koelfan niet draait (bij airco aan draait ie altijd, maar niet fanatiek).
Je zegt de thermostaat al eens te hebben vervangen, maar misschien was de nieuwe toch niet zo best. Ik zou hem eruit halen en testen in een pannetje water, kijken of ie iets doet bij oplopende en afnemende temperatuur. Of meteen vervangen door een andere als je de zaak toch open hebt.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Ik haal dit draadje even terug, om na te lezen. Het is stervenskoud, maar gister stond na 150 km snelweg de motortemperatuur nog op 60 graden. Ik ga bovenstaande tips even nalopen. Mochten er nog nieuwe of aanvullende adviezen zijn, graag.
Verhaal: motortemp komt niet of nauwelijks boven 60 graden. Verwarming werkt prima en naar behoren. Ik rij niet vreselijk zuinig, maar volgens mij redelijk gemiddeld met ongeveer 1 op 18/19 (bijna alleen snelweg)
Verhaal: motortemp komt niet of nauwelijks boven 60 graden. Verwarming werkt prima en naar behoren. Ik rij niet vreselijk zuinig, maar volgens mij redelijk gemiddeld met ongeveer 1 op 18/19 (bijna alleen snelweg)
- Spinazie
- Audi A2 clublid
- Berichten: 985
- Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
- Locatie: Nijmegen
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
@Jur Lees je even mee?
Het is waarschijnlijk je temperatuursensor, Peter heeft al eerder een handleiding geschreven om hem zelf te kunnen vervanging. Het is wat gerommel, maar het is goed zelf te doen. Temperatuursensor zelf kost ongeveer 10-15 euro, garage zou het in een kwartiertje moeten kunnen.
Zie ook https://audi-a2.nl/index.php?p=/discuss ... -atl-motor

Het is waarschijnlijk je temperatuursensor, Peter heeft al eerder een handleiding geschreven om hem zelf te kunnen vervanging. Het is wat gerommel, maar het is goed zelf te doen. Temperatuursensor zelf kost ongeveer 10-15 euro, garage zou het in een kwartiertje moeten kunnen.
Zie ook https://audi-a2.nl/index.php?p=/discuss ... -atl-motor
- Spinazie
- Audi A2 clublid
- Berichten: 985
- Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
- Locatie: Nijmegen
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik zie dat twee draadjes met hetzelfde probleem omhoog zijn "gebumpt", deze gaat op slot.
https://audi-a2.nl/index.php?p=/discuss ... rden-motor
https://audi-a2.nl/index.php?p=/discuss ... rden-motor